Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Saml jeres patronhylstre op! 11 jul 2018 17:13 #1481

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Saml jeres patronhylstre op! 13 jul 2018 21:58 #1483

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Vi, Lars og Carsten beklager samlet vores interne person fnidder, som I har været vidner til. Vi er ikke i tvivl om, at vores uenighed om sagens kerne; består af et foreslået ønske om at, midlertidig forbyde visse våben. Ind til der er fundet sikre, pålidelige og lige så effektive haglpatroner af nedbrydelige materialer.
Denne uenighed har medført, at vi er løbet for langt ud af sporet, om det er sommervarmen, eller en kollektiv nedsmeltning må stå i det uvisse. Men vi beklager begge parter.

Jeg, Lars Hansen medgiver, at Carsten har været på jagt i vores skjul, hvilket dog ikke fremgår af vores jagtjournal, som ellers plejer at være præcist udfyldt. Dette er naturligvis mit ansvar.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at Carsten har fundet enkelte patronhylstre, som han naturligvis har samlet op.

Jeg Carsten medgiver, at der ikke er tale om, at jeg har været med på gåsejagt i skjulene adskillelige gange, der er tale om ganske få gange, ligeledes er der tale om at jeg samlede få hylstre op. Ikke adskillelige. Det har ikke været min hensigt at antyde, at Lars skulle lave ulovligheder ved at skrive sortbørs. Det var ment som en spøg og er nu slettet.

Vi ønsker jer alle en fortsat god sommer.

Med venlig hilsen
Lars og Carsten
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 14 jul 2018 00:17 #1485

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Og så levede de lykkeligt til deres dages ende.
Minder mig om den gang Tybjerg og jeg debatterede etiske skud afstande til gæs, enige blev vi ikke ( og bliver det næppe) men vi er i dag de bedste venner og nyder de erfaringer vi kan give videre til hinanden.

Godt kommet igen Carsten og Lars.
Respekt herfra.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 14 jul 2018 08:45 #1486

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Syntes måske også det bevæger sig væk fra emnet og bliver en kende personligt.

Jeg tror jeg siden 2013 har mistet max 10 hylster, det selvfølgelig 10 for meget, dog er det jo intet kontra alle de haglskåle jeg har blæst ud i vandet og de skal der altså gøres noget ved helt klart.

Jagt fra kajak mener jeg kræver en del overvejelser.
En er risikoen for at ryge i vandet altid er en mulighed og jo mere jeg nedbringer den risiko jo bedre, og der indgår min halvautomat i regnestykket.
Laver en da skud siddende på knæ i kajakken til tider og der virker fint så længe jeg ikke bliver braget bagover.
Der til er vægten på halvautomaten lav og det tror ikke den kan være på alm bøsse der er rekyldæmpet.

Jeg vil også våge den påstand at jeg hurtigere kan genlade og affange med en halvautomat en med alm bøsse.

Min jagtform kræver lav vægt af udstyr og ballance samt mindre bevægelses muligheder.
Til gengæld er jeg tættere på vandet og det nemt at samle op efter sig om det er trækjagt eller opsøgende, også på dybt vand.
De eneste jeg holder mig fra er opsøgende jagt i hårdt vejr for så bliver alt bare for svært syntes jeg når man skal koncentrere sig så meget om at sejle.
Også opstå muligheden for at man ikke kan rydde ordentlig op, samt affange også.
Så det holder jeg mig fra.

Jeg dog super spændt på at få testet nye typer patroner af.
Og håber på de i pap med nedbrydelige haglskåle kan være min nye forbedrede løsning.
Og ja kan de ikke tåle vand og nogen går til ja så pyt med det, det regnestykke kan jeg bedre klare en at ligge min helt ny A400 Exstrema på hylden og finde en ny.
Og min A400 er også designet til brug på vandet og bliver ikke ræve rød når jeg har ligget ude på fjorden i 2 til 3 dage med overnatning og masser af saltvand.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Saml jeres patronhylstre op! 14 jul 2018 14:40 #1487

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Godt I lige har fået en snak Carsten og Lars, jeg fik også flashback’s til Torben og min “storhedstid”, det var ikke særlig kønt. Jeg vil dog mene Torben og jeg idag er meget i sync vedr. skudafstande især til gæs, og hvilke jagtlige muligheder man ka opnå hvis man bruger lidt snilde, og selvfølgelig er heldig, held er uden tvivl også en stor del af jagt i mine øjne.
Men summasumarum må være at den kommende sæson bliver der ihvertfald testet bio patroner. Og mange er villige til at gå langt for Lars’s forslag ikke får gang på jord. Og dem der syntes det er top dollar lader jo bare deres frivilligt stå i skabet t) . Og mon ikke tiden frem over vil bringe meget mere i den bæredygtige ende også med hjælp fra DJ, så jeg ser meget positivt på fremtiden.

De bedste hilsner
Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 12 sep 2018 22:20 #1677

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Som nævnt tidligere satte tråden her jo tanker i gang hos mig blandt andre, og debatten omkring at afskaffe halvautomaterne ramte mig personligt hårdt, da jeg ubetinget ville blive tvunget til at lægge min jagt på hylden hvis et sådan forslag blev gjort til virkelighed. Det vil jeg kæmpe hårdt og bravt for IKKE kommer til at ske, og et afkast af den diskussion vi har haft, samt jeg erkender fuldt ud at plast ikke er smart at ha liggende nogen steder i naturen er resulteret i disse fine bio patroner.
Vi er flere som vil teste dem og jeg lover at fører nøje statistik over holdbarhed, evt. svage sider, hvad de skaffer mig på tasken og berette her i tråden om mine erfaringer. Jeg håber I andre vil gøre det samme, der er flere herinde jeg ved er med på "Team Biotest" t) .
Jeg har takket være mine gode venner fra Viby Torben og Christian fået lov at deltage i deres indkøb, og har aftaget disse 100 stk.
Og vil også holde dem op mod den traditionelle Eley VIP Extreme 12/70 32g str. 1 jeg plejer at bruge, som jeg i øvrigt ellers er utrolig tilfreds med. Men den har ikke bionedbrydelige egenskaber desværre.
Disse skulle være helt nedbrydelige med paphylster og nedbrydelige haglskåle.
Håber jeg når at lave et skudbillede test en af de nærmeste dage og skal nok smide resultatet herinde også.

Har i øvrigt fundet dem her til 4,- pr stk hvis andre vil prøve også. Biopatroner

Knæk & Bræk.
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 12 sep 2018 22:47 #1679

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik.

Jeg har set lidt på den. og den ser fornuftig ud. Jeg har ikke undersøgt endnu om den er 100 % nedbrydelig.
Har for år tilbage skudt med paphylstre i halvautomater. Det var ikke udpræget succes, da hylstret af og til blev rykket over, så kun messing stykket blev repeteret og pappet sad i kammeret. Som sagt er det mange år siden og i en Whinchester Super X1.

Har set på nogle stykker mere med nedbrydelige haglskåle. Når jeg har fået hastigheds testet dem. opretter jeg en ny tråd hvor det hele vil kunne ses.

Vil glæde mig til at se skudbillede test af den... Du kan jo se lidt her hvordan du kan gøre det. Vælg metoden med Tom Roster og ikke Oberfell og Thompson metoden.
Link til testmetode

Har et link her til patronen fra Eley i Pap hylster og nedbrydelig haglskål, samt lidt oplysninger og udgaver:

Jeg vil hastigheds teste en af de kommende dage.

Den jeg har her er: Eley VIP Game 30 gram str. 3 paphylster. med photonedbrydelig haglskål. Opgivet til 450 m/s

De to jeg har skilt ad:

Haglvægten: 29,26 og 30,0 gram.

Hagldiameter: 3,58 (snit af 5 hagl målt)

Krudtmængde: 26,3 og 26,7 grain.




Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Saml jeres patronhylstre op! 13 sep 2018 07:04 #1681

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Ser frem til de test af hastigheden.
Jeg har dog allerede bestilt en hel kasse med 250 stk. om det er at være for hurtig på aftrækkeren håber jeg ikke.

Har været af sted på min første tur i år og der havde jeg alm patroner med.
Mistede ingen hylster, men hver gang jeg trykkede på aftrækkeren tænkte jeg på den forbandede haglskål af plastik.
Og det kan jeg simpelthen ikke leve med.

Også håber jeg på fremtiden vil komme med et større udvalg både af mærker men i den grad også størrelse.

Jeg var utrolig glad for mine Kent faststeel 500ms str.2 i 76 Magnum.

Nu bliver str. 3 i 70 og jeg syntes til edderfugle bla at det lige småt nok.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Saml jeres patronhylstre op! 13 sep 2018 08:21 #1682

  • MJL
  • MJL's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 12
  • Modtagne Tak: 1
Indtil videre er jeg ikke stødt på biopatroner større end nr. 3 og det er for småt. Er der nogen som ved om de findes i størrelse 2 og i givet fald, hvor de kan købes.

/Michael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 13 sep 2018 09:05 #1684

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hvad jeg tænker lige nu, så findes der patroner der er med nedbrydelige haglskåle, men det er med små hagl og små ladninger. De er tilstrækkelige til jagten på almindeligt vildt på marken og i skoven.

Bare ikke til strandjagten og gåsejagten, her er der behov for større hagl med hastiheder på 450 + hastigheder og i størrelse 3 -2 -1. Med minimum ladninger på 32 til 36 gram eller mere.

Min holdning er, som det er nu er vi ringere stillet med de nedbrydelige patroner, og jeg tænker i alle tilfælde det skal ikke gå ud over vildtet i form af flere anskydninger.

Jeg er helt sikker på at udviklingen nok skal komme der, men det tager noget tid endnu. Jeg ved hjemmeladere både i Danmrak og andre lande, arbejder på at få udviklet større og hurtigere ladninger, med de nedbrydelige haglskåle som er tilrådighed.

Har selv været igang og er stadig igang, udfordringen er at vi ikke kan købe de skåle i løssalg. Det løses ved at købe dyrt hjem i udlandet, køre land og rige rundt for at købe de patron der er fabrikslavet som forhandlerne har, skille dem ad... og bruge den nedbrydelige haglskåle til at lave de ladninger vi mangler.

Høhø...Ja der bliver brudt med nogle sikkerheds regler i ladningen og tages nogle små chancer. Vi ved jo ikke hvor trykket ender. Så det er til tider lidt spændende :woohoo: ;)

Jeg ved at i England snakkes der lige ledes om at plastikhaglskålen bør afløses af biologisk nedbrydelige selvom de ikke er så langt i beslutningerne som I Danmark.
Det har dog betydning, for der skydes jo en slat flere patroner af i England. Dermed et større marked. Det betyder noget hos producenterne, hvor villige de er til at udvikle.

I udlandet skal haglskålen kunne holde til haglstørrelser på op til 5 mm. (B - BB - BBB - T)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.