Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Saml jeres patronhylstre op! 17 jun 2018 19:06 #1379

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Medierne summer af Folkemøde på Bornholm og snarlig sommer.
Men for nyligt fik jægerne en kraftig begmand.
I Radio og TV blev berettet om fund af patronhylstre langs vore kyster.
Det passer fantastisk ind i debatten om microplast i vore have.

Selv om man kalder det "agurketid" eller selv-promovering eller manglende situationsfornemmelse!
Selv om en enkelt fiskekasse genererer lige så meget microplast som tusind patronhylstre, så kan vi gøre det bedre.

Husk fakta:
Patronhylstre langs de danske kyster kommer fra jægerne!
Patronhylstre langs kysterne er ikke de indiske skibskirkegårde, men alligevel noget svineri!
Patronhylstre i vandet under jagt kan undgås med en minimal indsats fra jægeren.

Når man som strand- eller havjæger tager sin halvautomat eller pumpgun med på jagt, så tager man også et ansvar med.
Nemlig ansvaret for at holde sit plastik affald i båden og tage det med til destruktion på land.

Uden patronhylstre langs kysterne er det væsentlig nemmere at tale den frie jagts sag og være med til at kæmpe for plastfrie oceaner.

Det starter med dig!

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 17 jun 2018 21:56 #1381

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Er helt enig og det dur ikke og smide om sig med patronhylstre.
Har nu en mave fornemmelse for de fleste faktisk er gode til den opsamling.
Det haglskålen der det største problem.
Heldigvis er der nogen få mærker der kan levere miljøvenlige haglskåle og også nogen med pap hylstere der er nedbrydelige hvis et skulle smutte.
Men vi mangler et større udvalg og en effektiv udfasning af plastik skåle så vel som hylster.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 21 jun 2018 18:04 #1388

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Den natur- og miljøbevidste, grønne jægersmand, er han rigtig eller bare varm luft i vores debat med både venner og fjender.
Nu siger fagligheden tydeligt, at vi efterlade alt for meget skidt i den natur, vi nu elsker så højt. Det kan vi hverken være bekendt eller tillade os. Derfor må vi selv tage fat.
Ingen kan være i tvivl om at plastikhylstre ikke høre til i naturen og derfor samler vi narturligvis dem om vi kan. Men vi ved også, at brugen af halvautomatiske haglbøsser og pumpgun er med til at skabe en større forurening, da vi ikke få samlet tilstrækkeligt mange hylstre op. Derfor bør vi og ikke mindst vores organisation gå til ministeren og anmode ham om at gå i EU og skaffe et forbud mod salg af haglpatroner med plastikhaglskåle med øjeblikkelig virkning og samtidig forhandle en overgangsordning på plads, så salg af haglpatroner med plastikhylstre forbydes indenfor en kortere periode. Indtil dette forbud er på plads, så vil et nationalt forbud mod brug af halvautomatiske og pumpgun på jagt, både på vandet og land være på sin plads

Jeg er en af dem, der har en af begge og har brugt dem flittigt på vandet før i tiden., men holdt op pga. Dårlig samvittighed, . Jeg mistede mange hylstre, alt for mange til at fortsætte med de 2 våben typer. Nu står de i skabet og give mig gode minde og en snært dårlig samvittighed. De bliver stående og vil aldrig komme på jagt igen.

Ja nogen vil komme i klemme og andre må til pengepungen, men sådan vil det altid være med nye tiltag i den stil og det kan vi bevidste, grønne jægersmænd, der mener at faglighed skal være et must, nok finde os i. Ellers er det natur-, miljøbevidste faglige grønne islæt bare varm luft.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 21 jun 2018 18:24 #1389

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Problemet med de tomme patronhylstre er der, det hverken kan eller skal vi løbe fra.
Jeg hader bare tanken om at straffe kollektivt fordi nogle udviser dårlig moral.
Skal vi ind på den vej ser jeg gerne at vi også forbyder dåser uden pant og ikke sælger biler til private der kan køre mere end 130 km i timen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 21 jun 2018 19:38 #1390

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Torben var det bare fordi nogle få ikke samlede deres hylstre op, så var vi enige.
Men vi ubetinget, at skydecenter med halvautomat eller pumpgun, så kan du ikke samle alle dine hylstre op, nogle når at gå til bunds, andre forbinder i skyndingen.
Hvis vi tager undersøgelsen alvorligt og vi samtidig tror på at folk gør deres til at samle op, så må man nok sige at så har de 2 bøsse typer ingen gang på hverken vand eller land.

Jeg vil ikke kalde det at straffe nogen, tvært imod vil jeg kalde det bevidsthed og at tage ansvar, da forbuddet ikke behøver at fortsætte efter at der er fundet en miljø rigtig løsning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 21 jun 2018 20:02 #1391

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Det ville være et stærk signal at sende til både politikere og hele befolkningen.
Vores forbund ville få så mange klap på skulderen efter sådan et træk at der skulle en massør med mere end et brevkursus til for at rette op på de ømme skuldre.

Er man ligeglad med de medlemmer som anvender de 2 typer geværer skal man da lade sig hylde men tro mig, mange vil føle sig forfulgt og svigtet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 21 jun 2018 20:21 #1392

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg ville blive godt tosset over sådan forbud mod våbentyperne da de jo ikke er grunden til folk ikke ryder op.
Og jeg ser godt nok flere svin på skydebanen med helt alm. våben.
Ja der er tider på skydebanen jeg ikke får alle hylstere med.
Det skyldes som ofte fordi Anlæget ikke er indrettet til det.
Eller ofte grundet min halvautomat finder jeg altid mig stående og rydde op efter mig selv og ofte for to andre oven imed alm våben der var der før jeg kom til, og stadig modtage en sviner for mig. Halvautomat.
Nææ jeg tror dem dem med alle de alm våben der nogen svinehoveder og kaster skylden over på mig og mit våben for det nemt.
Nu har jeg også valgt en halvautomatisk af sikkerhedsmæssige oversager da jeg jæger fra kajak og vil have mindst muligt rekyle.
Det ikke våbene der er problemet det personen bag når det kommer til hylstere.
Jeg har set flere eksempler på hylster i vandet og dem der var der havde alm våben eller stod en da på land og skød ud over vandet og smid deres hylster på jorden og ved første højvande... Ja så gæt hvor de er.
Bliver sku lidt muggen over sådan adfærd.
Og næsten lige så muggen over jæger kommer med ideer til forbud mod andre jæger øv bøv for et sammenhold.
Man ja lad os bevæge os ned af den vej hvor vi peger fingre af ham den anden hvis det gør dagen bedre.
Personligt vil jeg sørge for jeg gør hvad jeg kan for at rydde op efter mig selv samt bruge miljøvenlige patroner så har da mit på det rene.
Også opfordre til det.
Men at komme med forbuds ideer i det her forbuds land den hopper jeg sku ikke med på.
Ja undskyld mit fransk og det ikke personligt ment.. men øv også

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 22 jun 2018 16:50 #1394

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Kære Torben og Hl17
På trods af en vis uenighed, så må I da, uden at blinke, medgive at halvautomater og pumpgun er skyld i at en større mængde hylstre flyder rundt i naturen. Hvis I vil stå på mål for at det er ok og at det passer ind ind i vores grønne profil hvor vi vil kendes ved at være naturens værn, så lyder det noget hult.

At sammenligne en skydebane med en god havjagt eller et træk fra pram i 5-8 sek/ meter i forhold til hvad der sviner mest er lidt for billig og uden hold i virkeligheden. Tror ikke på st du selv tror på den.

Det her handler ikke om at forfølge nogen. Det handler om at tage vores ansvar alvorligt og stå fast på, at vi er den mest grønne organisation og at vi som jægersmænd vil beskytte naturen og tage de nødvendige skridt for at vise det i praksis.
Husk at et forbud ikke er for altid, men indtil der er fundet fornuftige løsninger.

Torben vi ønsker vel ikke et forbund uden kant. Kun døde fisk flyder med strømmen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 22 jun 2018 18:01 #1395

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Nu nævnte jeg kun skydebanen fordi det hvad hvad jeg læste ud fra din tekst.
Måske jeg har misforstået det med skydecenter.
I min optik er det stadig ikke hylsterne og våbnet der problemet men dem der ikke rydder op efter sig. Jeg har kun set et hylster synke en gang og det var min egen skyld fordi jeg havde glemt mit net...
Jeg ville ikke undvære min halvautomat på vandet. Det forøger min sikkerhed, jeg er hurtigere til at genlade i tilfælde af en anskydning.
Den er let og rengøre totalt efter en tur på vandet eller hvis den har været en tur i baljen, også hvis man stadig er på tur også i flere dage af gangen.
Jeg er med på de 2 våbentyper i de forkerte hænder kan efterlade et være svineri, men det kan en over-under eller sidebøsse også.
Største problem er udelukkende haglskålen i min optik.
Heldigvis er der patroner med miljøvenlige haglskåle og en da også med miljøvenlige hylstere hvis et skulle smutte, og det handler vel bare om at få udbredt dem.
Med en større efterspørgsel ville udbuddet vel også vokse.
Vi bliver dog aldrig enig i at det er våbenes skyld..
Den indgangs vinkel er blevet brugt så mange gange til forskellige problemstillinger her i verden og har aldrig rigtig løst et problem.
Et godt eksempel er jo EU angrebet på våben i sig selv ift. Terror hvilken var ved at få en masse jægere i klemme og det ville jo ikke løse terrorisme.
Jeg tror heller ikke på at hvis der ingen pump eller halvautomater var, så var der ingen haglskåle eller hylster i vandet.
Men vi skal være bedre til at holde hinanden op på vores ansvar samt opfordrer til det miljørigtige.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 22 jun 2018 19:33 #1396

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Og hvem er så de døde fisk her??

Så vidt jeg kan se er det ikke Anders og jeg der flyder med!!

Skal de 2 typer forbydes så lad os tage ansvaret fuldt ud i vores grønne organisation.
Vi forbyder alle geværer med ejektorer for har man hylstrene i hånden er de jo hvor de skal være.
Dette skal selvfølgelig gælde både på land og på vand for at gøre det nemt for myndighederne.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.