Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Saml jeres patronhylstre op! 25 jun 2018 08:41 #1418

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Hej Lars.

Jeg kan rigtig godt lide målet men bryder mig ikke om midlet for at nå det.

Måske skal vi ikke være så konfliktsky når vi ser vores venner være ligeglade med vores fælles fremtidige jagt muligheder.

Vi skal ud af busken og konfrontere dem med deres ligegyldighed.

Vi skal også væk fra den holdning at det eneste rigtige på strandjagt er en halvautomat/ pumpgun.

Personligt er min jagtdag ikke afsat til at vende om og samle hylstre op og jeg har derfor droppet halvautomaten for så mange fordele havde den ikke.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 25 jun 2018 12:59 #1419

  • Ryser
  • Ryser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg er pt i lære som elektriker. Dvs jeg har ikke lige 2 - 3 tusinde kroner liggende til at kunne gå ud og købe et nyt haglgevær til at erstatte min pump og til 63 kroner i timen, så tager det nok lidt tid. Og derefter smide de ekstra 500 skud igennem den for at blive så bekendt med den at jeg vil mene jeg kan tillade mig at gå havjagt med den. Jeg har kun en pump og en O/U, og min O/U den kommer ikke på havjagt med mig igen nogensinde, for den endte ved bøssemageren sidst jeg havde den med derude. Et midlidertidigt forbud for pump, halvautomat, og våben med ejektorere, ville betyde at jeg nok måtte sætte strandjagten på hold, i mindst en sæson, indtil jeg fik sparet aftensmaden væk for en gun på et tidspunkt. Men nogen vil nok mene at det er en lille pris at betale, at unge jægere som mig selv ikke kan komme på jagt i et par år. Tror blandt andet danmarks naturfredningsforening ville græde tørre tåre.

En helt anden ting, er hvordan tror vi lige selv det vil gå med et midlidertidigt forbud mod halvautomater, våben med ejektorere og pumpguns? Jeg tror godt vi kan få lavet et forbud der varer i et par år, det bliver meget nemt, det bliver nok meget nemt ;D. Men når vi så når enden af de år, så ved jeg hvertfald godt hvad der kommer til at stå af overskrifter i aviserne. Vi kan se hvad der skete bare da vi fik udvidet jagttiden på grågæs i august: "Dyrevenner rystede over forslag om jagt i yngletiden"
Det var overskriften der prydede tv2 da DJ ønskede at få udvidet jagttiden med 1 måned for 1 art.
Jeg tror det vil være naivt at tro af os at tro at det ville gå bare halvt så godt når det drejer sig om halvautomater, som kan skyde hurtigere og kan ændres til at indeholde flere skud på meget kort tid. Jeg kan hvertfald ikke se en verden hvor et midlidertidigt forbud ikke endte i et endegyldigt forbud.

Jeg er enig i at vi skal gøre noget ved vores plastik i havene, men som de andre siger, så tror jeg at vores haglskåle udgør et lige så stort problem som selve hylstrene. Og jeg tror ikke på at et forbud mod halvautomater og pumpguns er løsningen. Her er jeg enig med de andre i at vejen frem er når producenterne bliver færdige med at udvikle nedbrydelige patroner der virker godt, eller næsten lige så godt som de patroner vi bruger i dag. For jeg tror ikke vi vil få ret mange skulderklap hvis de nye nedbrydelige patroner resulterede i flere anskydninger.

Så har jeg ikke mere at sige om den sag.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 25 jun 2018 15:44 #1420

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Lars.

For at blive i dit VM tema.
Det er virkelig svært ikke at gå en smule efter manden hvis han med fuldt overlæg dribler direkte mod eget holds mål for med fuldt overlag at forsøge og hamre kuglen ind i egen kasse, og dermed ødelægge sporten for en lang række at hans "medspillere"....
Især, når det slet ikke er nødvendigt!!! Udelukkende for han vil sende et signal, og råde bod på han måske selv har været lidt for blind vedr. hans eget griseri tidligere!?

Tjek disse link, og dermed røg grundlaget for dit forslag.....





Jeg tænker at bragte du dit korstog ind på skydebanerne vedr. haglskåle ville det nok batte 100 hvis ikke 1000 fold i forhold til den smule der er på stranden. Og tilmed er der jo nogle af os der går ture både i sæsonen men også uden for sæsonen med sin familie og samler plast og andet skrammel op langs strandene. Så billedet er jo nok ikke så sort som du måske tænker. Og den med 1 patron pr 25m er dælme ikke retvisende for en gennemsnits strand i DK det er jeg 110% sikker på.

Men vi hører jo nok nærmere hvis du får magt som du har agt!
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 25 jun 2018 19:05 #1421

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Kære Torben, lige mine ord, dog vil jeg som bekendt gerne tage et skridt mere.

Kære Ryser, en ny strandbøsse behøver ikke at koste mere end 1000 kr.
Du har truffet et valg at du ikke vil have din anden bøsse med på vandet, dermed er det dig selv, der vælger ikke at ville drive jagt på vandet hvis min ide kommer til at gælde.
Jeg tror ikke på, at dine forudsigelser vil holde stik. Med den fælles aftale om at lade fagligheden være bestemmende, så er jeg sikker på, at det bliver midlertidig og ikke endegyldigt.

Kære Tybjerg
Så kom du alligevel med igen.
Du må hjertens gerne gå efter mine argumenter og kalde dem selvmål eller alt andet. Og din faktisk fine billedelige skriven, syntes jeg godt om, bortset fra at jeg mener, at det er dig, der sætter min, din og andres jagt i fare, ved ikke at ville løse svineriet med hylstrene. Ikke fordi jeg tror det er dig, der skyder de mange skud af som Niels Kanstrup har oplyst i sin afhandling. Der er endnu ingen, der har kunnet gå i rette med hans tal, hvorfor de må stå som sandheden
Der er ikke kommet andre forslag om hvordan vi med sikkerhed kan nedbringe tallet. Men skal jeg se de video, som dit forslag til, at det skal være lovpligtigt at bruge dem på jagt???, så er jeg med, men hvad er prisen for aggregatet og monteringen. Det kunne da være et godt alternativ, så kan folk jo vælge .

Jeg har slet ikke været inde på skydebanerne, da jeg mener, at vi her har en forholdsvis nem, men dyr måde at få renset od ud af problemet her.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Lars Hansen.

Saml jeres patronhylstre op! 26 jun 2018 20:10 #1422

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hvad nu hvis man blev gjort mere motiveret til at søge at hjembringe de afskudte patronhylstre?
- og de der måtte drive i land og fundet var interessante at samle op og bringe med hjem?

Opfindsomheden med magneter og lignende og ikke mindst frit våbenvalg ville da stadig være muligt men hylsteret fik pludselig en anden værdi.

Bryggeriindustrien var formodentlig også i starten imod pant på dåser fordi pant- og retursystem fra 1922 forudsatte ens flasker og dåser jo ikke kan genanvendes som flasker. Alligevel er det fra ca. år 2000 lykkes at finde en løsning gennem Dansk retursystem.

Dette ville dog ikke løse udfordringen med forladningen.

Så lørdag formiddag ved flaskeautomaten kunne se sådan ud ;)
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 26 jun 2018 21:18 #1423

  • John
  • John's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 15
  • Modtagne Tak: 0
Ligesom med alle andre miljømæssige tiltag bør det ske over tid, måske ikke over 10 år, men dog over tid. Så har industrien mulighed for at udvikle alternative produkter som stadig lever op de krav vi skal stille til vores grej for at dyrke en ansvarlig jagt. Så et her og nu forbud er jeg heller ikke tilhænger af.

Men jeg må give Lars Hansen ret. Det er svært helt oprigtigt at påstå at halvautomater og pumpguns ikke giver et større antal tabte patronhylstre end o/u og s/s. Ejektoren kan du relativt let modvirke effekten af ved at stoppe hylstret med hånden når du knækker bøssen. Det er de færreste der lige griber et hylster fra en pumpgun eller halvautomat. Ja du kan også i en hurtig vending miste et hylster med ejektor - eller helt uden ejektor, men risikoen/sandsynligheden er væsentligt mindre. Jeg har skudt med begge dele og gik fra halvautomaten igen af netop den årsag. Kald mig bare hellig :-)

Men derfra og så til et totalt forbud fra dag et er ikke vejen frem i mine øjne. Der skal være en tilpasningsperiode til jægere og industrien. Jeg tror hurtigt vi kan finde meget værre miljøsyndere selvom der ligger mange hylstre på stranden - så skal de også stoppes fra dag et. Det tror jeg ikke nogen af os har lyst til. Nu skal vi også huske at et plastikhylster ikke kun overlever en sæson. Det er mange sæsoners hylstre der driver i land desværre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 27 jun 2018 16:28 #1424

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Jeg er helt åben for alle muligheder,der gør, at der ikke ligge hylstre med meget korte mellemrum langs de danske strande.
Jeg mener dog ikke, at vi kan lave en længere overgangsordning. Særlig ikke,når vi ser på regnestykket
600.000 skud om året, hvor vi får 75 % med hjem. Det lader dog 150.000 hylstre tilbager. Hvis vi så er lidt flinke og siger, at det er sket over de sidste 10 år, så er mængden lige steget til 1.500.000 hylstre på 7.500 km. Kyststrækning
Det ser ikke godt ud og det skal vi gøre noget ved nu
Retursystem er helt ok for mig,
Opsamling via div. Aggregater *
Midlertidig forbud mod brug af halvautomater og pumpgun.

* hvem har prøvet de der smarte aggregater og virke de efter hensigten?. Hvad koster de?
Jeg kan sagtens se, hvordan et sløringsnet kunne hænge fast i aggregatet og ikke mindst, at det vil få nogle tæsk i prammen. Men kan de tåle det, så vil et påbud være ok for min skyld.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 28 jun 2018 09:26 #1425

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
ak: Det er jo slet ikke en ringe ide, med pant på hylstrene. Jeg kunne sagtens affinde mig med det, især hvis det kunne begrave Lars´s forslag, og det ville uden tvivl gøre at flere ville gøre en større indsats for at komme de tomme hylstre til livs. Og det både på land og vand, for vi er da helt enige om at lige nu er det en billig omgang.

Lars: Jamen jeg takker for komplimentet vedr. min udtrykken på skrift. Af hvad jeg kan læse mig til skulle de virke efter hensigten, og af hvad jeg kan se er det ene der fra Holland lavet i Alu eller Rustfrit stål, og så en god stor Neodym magnet til at gribe hylstrene. Det koster 70 Euro og så kommer montage, så en større udskrivning syntes jeg, men hvis man er den lidt kreative type ( det er de fleste strandjægere vel ) kan man relativt nemt selv lave et. Magneterne kan fås for små 60 kr, har læst en anmeldelse vedr. Neodym magnet, en gut ville lave netop en fætter til at gribe de tomme hylstre, og han mente den var for kraftig til det formål men en alm firktantet magnet skulle være bedre, så måske en alm ferrit ( rå sort ) er bedre, jeg har da tænkt mig at få lavet en og få den testet. Jeg vil også lave statistik over patroner med ud, og hylstre med hjem for at have noget konkret at forholde mig til. Og så kunne det være fedt at få efterprøvet den undersøgelse der vedr. patroner langs strandene, for jeg er stadig helt sikker på den ikke holder vand.

Om ikke andet har dit forslag da affødt refleksion hos mig i hvert fald. Men også den tanke at den største fjende mod strandjagten eksistens meget vel kan komme fra egne rækker, og skulle vores modstandere mangle skyts eller ideer til at begrænse vores muligheder er der jo i hvert fald nogle som er villige til at gå ret langt på fællesskabets vegne med regler og andet spændende. Om det så er godt eller skidt må den enkelte selv bedømme.....

God sommer.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Saml jeres patronhylstre op! 30 jun 2018 21:14 #1426

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Og så lige en hurtig til de sidste dages hellige.....når i nu vil forbyde halvautomatisk haglgevær og pumpgun,og bringe en masse menneskers pis i kog ,vil i så selv slæbe løvriven med på land jagt for lige at få den sidste haglskål med hjem,jeg tænker at man lige kunne bruge 10-15 min efter hver såt på at lede efter en haglskål.
Tror sgu jeg køber en pumpgun, bare fordi jeg kan ;-)
God sommer
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Saml jeres patronhylstre op! 01 jul 2018 14:00 #1427

  • Lars Hansen
  • Lars Hansen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 9
Kære Tybjerg

Hvis de aggregater nu virker, så kan det undre mig, at ingen i dette forum har afprøvet dem i praksis,, særligt med tanken på, at man nu godt er klar over at halvautomater og pumpgun sviner væsentligt mere og at man er helt og aldeles klar over plastik problematikken.

Jagtens værste fjender har altid været jægerne selv. Med alle de nabokrige der racer over det ganske land. Hegnsskytter ved godserne. Ham der skyde urimelig mange dyr på sit alt for lille areal. Vores egen lyst til at vise store vildtparader. At fastholde vores ret, i stedet for at lige at se om man kun tænke på andre. Her tror jeg vi alle kunne blive ved. I forhold til dette Jeg vil dog bare slutte af med at fastholde min påstand om, at vi ikke vil lade os begrænse på trods af at vi i bedste velovervejet stil fortsat ønsker at kaste plastik ud i naturen godt nok med dårlig samvittighed, men så længe det ikke er forbudt og andre har fundet en løsning for os, så fortsætter vi.

Kære HC, Og så lige til dem, hvis pis er i kog. Det er helt og aldeles os selv, der ikke har fundet løsningen og når vi ikke gør noget ved det, så må andre tage over. Så lad være med at købe en ny pumpgun, den kan blive midlertidig forbudt at bruge til jagt.

Haglskålen tror jeg der er gode løsninger på vej for. Men indtil da, så samler man jo dem op man finde. Det gør du vel også HC. Jeg er da sikker på. at du går et par ture langs Kolding fjord og samler haglskåle op, her i den skønne sommervarme. Jeg er ret sikker på at du ikke dykker efter dem i vinter halvåret.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen