Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 20:36 #464

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
I det gamle forum bad du om vores erfaringer/råd om hvilken båd du skulle bruge dine julegave penge på.
Det fik du flere gode bud på men alle gik på at det var svært fordi dit krav var at i skulle kunne være 2 i den.

Du ender så med at købe den formentlig MINDSTE "jagtbåd" der findes her i landet nemlig et fartøj på 2.15m x 1.40 m.
Okay og godt så.
Det er frisk gjort og temmeligt uerfarent men der hvor filmen knækker for mig er når du syntes det er et egnet fartøj til 2 på jagt.
Min gode Daniel Stisen.
Det er det ikke, uanset vejret er er fartøjet for lille.
Cockpit er 1.03m x 0.92m.
DET er ikke ret meget plads til 2 "voksne" mænd, hyggeligt eller ej og i en jagt situation hvor adrenalinen nemt overdøver fornuften er det livsfarligt det du byder dig selv og din makker.
Ikke over 1,5 m vand under jer!!!!
Jeg var millimeter fra at miste min makker på den dybde.
Ungdoms vovemod kalder du det.
Jeg kalder det Russisk roulette, muligvis ikke med en automatisk Beretta, men med mere en en patron i tromlen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:02 #465

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Jeg kan nu ikke lige huske annonceteksten. Men det kunne godt være den.

Jeg ser ikke grund til at svare på det andet indlæg, da det er skrevet i en nedværdigende tone, som jeg finder særdeles upassende.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:13 #466

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Daniel.
Tak for dit svar.
Da vi nu deler erfaringer vil jeg fortælle om en af mine ungdoms dyre erfaringer med en skydepram.
Den er lige hurtig lavet - så bær over med mig hvis der er slåfejl.
Det jeg vil fremhæve er, at man skal lære at tøjle sin jagtlyst efter hvad man har af skydepram... jeg skulle have hold mig tæt ved kysten men valgte at tage derud hvor ænderne trak. Flere gange gik det godt - indtil september´s rolige vejr blev afløst af en koldfront i oktober og vandet ikke længere var venligt...


Håber det går at læse..og det er skrevet i den bedste hensigt.

Mvh
Asbjørn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:19 #467

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Asbjørn

Hvordan har du fundet teksten? Hvis jeg kan se salgsbillederne kan jeg nok se om det er den annonce. Jeg fik bare kun 1 åre med, så det er derfor jeg er lidt i tvivl, men jeg tror nu det er den annonce du har fundet.

Mange tak for din fine beretning, som jeg har skrevet, så har jeg også til hensigt ikke at gøre noget vovet. Jeg kommer ikke langt væk fra kysten. Igen mange tak for din beretning. Den er helt sikkert med i baghovedet når forholdsreglerne skal overvejes.

Hvad er grunden til, at du spørger ind til annoncen?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:33 #468

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Undskyld hvis min tone er for hård Daniel, det var ikke for at være hverken nedværdigende eller upassende.
Du efterlyste erfaringer da du selv er nystartet.
Det har du nu fået.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:36 #469

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Torben

Helt okay. Måske jeg også er lidt fint følende. En mand sagde engang til mig at man aldrig måtte fornærmer en jægers hund, måske det samme gælder for jagtpramme :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 21:45 #470

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Daniel.
Jeg var på et tidspunkt interesseret i prammen og gemte teksten men desværre ikke billeder.

Takkede nej til sælger efter jeg havde fået overblik over prammen dimensioner - som på billeder var svære at se.
Mener jeg tænkte det kunne have været en boble eller ligende og var derfor indledningsvis interesseret; dimensionerne fortalte mig at den nok ville have et dårligt glid gemmen vandet og jeg vil gerne have en vis fremdrift i mørket på vej ud mod forventet jagtsted.

--
Men din ide med at være to på jagt i en båd kan jeg godt lide:) .

Vi pramjægere i Danmark lider måske lidt under et design-frys som er kommet siden ca. 1980 hvor træprammen var endelig afløst af glasfiberprammen.

Lidt med hoved på blokken vil jeg hævde at der ikke er sket megen nytænkning - hvilket måske skyldes at vores skydepramme er opstået i en kultur med jagt op og fiskeri og naturlig konkurrence mellem mænd med generelt få midler og lille interesse i at dele informationer om gode jagtsteder.
Denne interne konkurrence eksisterer nok fortsat men er formodentlig aftaget lidt - da man ikke længere som i min ungsom må sælge træk-vildt.

Ved en søgning på "2 man layout boat" vil man kunne se at amerikanske standjægere har lavet bobler til 2 mand.
Målene fra en tilfældig (Waterfowl Works Legacy 2) er : længde 12 fod (ca. 3,66 m) og bredde 82 inches (ca. 2,08 m).
Hvis man antager at den er ca. 4-kantet giver det vandareal på over 7 m2 til to mand - det kan du jo holde op mod din prams vandareal på ca. 3 m2.

Håber ovenstående har givet dig lidt at tænke på - det er skrevet i bedste hensigt.

Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 23 jun 2017 16:32 #479

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej igen Asbjørn

Du kan tro, at alt, hvad der bliver skrevet herinde også dit indlæg bliver taget ind, så du kan tro, at det har givet mig noget at tænke på.

Det lyder godt nok lige som en absolut drømmepram den amerikanske du der beskriver, men som man jo kan fornemme så er drømme jo ikke ens ;-)

Jeg ville blive meget begejstret, hvis sådanne pramme kom i omløb herhjemme. Der er selvfølgelig nogen der sætter pris på selvstændigheden i en pram, men sådan er vi jo så forskellige :-)

Endnu engang tak.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 08 jul 2017 15:57 #494

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej.

Spændende båd, og min holdning til dit spørgsmål er enkel, kan den flyde og du kan side i den og afgive skyd til forbi flyvende vildt, BOM en jagtpram...
Er det en god og sikker jagt pram?, se det er en anden snak.
Personligt vil jeg helt vildt gerne se en video af dig og din makker der i "rugklapperen" fuld action med ca 10 m/sek vind og så en apportering af vingeskudt and der går over 2-500m hvilket ikke er et utænkeligt scenarie. Og selvfølgelig retur sejladsen tilbage til pladsen, selvom den er udstyret med 2 rugbrøds motorer så tænker jeg at det bliver en god tur. Jeg måtte engang eftersætte en anskudt brunnakke og måtte krydse Dybsø fjord, det var ikke det værste, det værste var da jeg skulle tilbage med vinden lige i masken, jeg troede jeg skulle dø :0). Hvis man indregner apportering med båd som en del af jagten på fiskeri territoriet så må du medgive at strømlignet og særlig egnet til netop dette er den næppe.
Alternativt kan man selvfølgelig bare vælge anskydninger fra, og lade være med at lave dem, så er det problem jo helt løst og man kan putte sig godt sammen i "rugklapperen" inde på det lave vand.
Min erfaring er at man ALDRIG skal sige ALDRIG på stranden, og jeg afviser intet, omvendt skal DU selvfølgelig også tage de eventuelle konsekvenser der kan være ved at vælge "rugklapperen" frem for en traditionel gennemtestede jagtpramme.
De erfarne har i hvert fald gjort deres mening klart og det er da kun godt, så kan man jo ud fra det finde frem til det du vil ha.

Jeg kan godt følge ideen et lille stykke i at man to gutter sidder der og hygger sig i den samme pram. Jeg kan bare ikke se hyggen skulle blive mindre ved man ligger i hver sin gennem testede pram med 10, 25, 100 eller 300 cm imellem dem. Men jeg er nok lidt asocialt anlagt og er på piller så mig kan man nok ikke regne for gennemsnittet :).

Held og lykke med det i hvert fald.
De bedste hilsner
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 09 jul 2017 00:41 #496

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Henrik

Jeg kan kun sige til dig, som jeg har gjort til alle andre. Jeg er helt enig i, at man skal kende sit udstyr og dettes evner og begrænsninger dette holdt op med ens egne af samme, afgører hvilke situationer/senarier man bør begive sig ud i med det givne udstyr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.