Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Er det her en jagtpram? 14 jun 2017 12:22 #440

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Torben

Jeg opfatter bestemt ikke dine indlæg som generende.

Mht. til dine to punkter.

Anvendelighed:
Hvis du med anvendelighed mener, hvovidt den er egnet til at drive jagt fra, så ser jeg nu båden som anvendelig. Der er god plads i den til udstyr når man er alene, og der er plads til at have en kammerart med når det skal være ekstra hyggeligt. Når man er to i den gør den firkantede form (fremfor aflange) båden meget stabil når man skal vade ind og ud på lavt vand. Begge mænd kan selvfølgelige ikke skyde til højre og venstre, men man kan fint bevæge sig til at skyde på sin halvdel af bådens skydefelt. Jeg er enig med dig i, at det er på lavt vand båden har sin force. Igen gør bådens udformning, at den flyder på helt lavt vand også med to mand i. Bådens (i mangel på bedre ord) højde, gør også at man kan lægge sig ned i den ved at bøje benene.

Ænderne har ikke ladet sig afskrække af båden den ene måned jeg har nået at drive jagt fra den.

Bådens lille størrelse gør den også let at transportere.

Da jeg købte den stod båden ude ved en af sælgers jagtkammerater, og vi fik os en god snak. Navnligt stabilitet og plads havde været grund til stor misundelse blandt sælgers jagtvenner.

Bjærgning:
Her er jeg også enig med dig i, at det bestemt ikke er en båd der er egnet til åbent vand og hårdt vejr. Det er også mit indtryk, at mange strandjægere begiver sig ud i meget hårde vejr end jeg nogensinde får lyst til. Uanset hvilken båd jeg måtte have ;) Men den smule blæst der skal til for at give liv i ænderne, mener jeg godt båden kan anvendes til forsvarligt. Jeg går så også kun på jagt på Limfjordens smalle steder, hvor der aldrig er langt til nærmeste stykke landjord.

Jeg skriver ikke dette for at sætte spørgsmålstegn ved din viden og dine indlæg.

Jeg føler i hvert fald klart at kunne anbefale prammen til folk med samme behov og forventninger som mig. Det er først og fremmest at jagt skal være hyggeligt fremfor effektivt (Menes: antal nedlagte dyr). Det er bestemt ikke hyggeligt at sidde i hård sø på en tømmerflåde, men at lægge på Limfjorden med "andejagts-vind" og en kammerat på siden det er skide hyggeligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 14 jun 2017 12:49 #441

  • Ryser
  • Ryser's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 6
  • Modtagne Tak: 1
Jeg hopper lige med her. Jeg kender nogle strandjægere der bruger små joller til trækjagt, som de så kamuflerer med grene, eller tang, eller camoflaugenet. Fra hvad jeg hører, så virker det rigtigt godt (forstås som udbytte og hygge). Jeg skal ikke sige du skal sælge din "ny" pram, ville bare lige nævne at det er en mulighed ;)

Personligt ville jeg nok ikke sælge den, den ser alt for sød ud, ligner noget fra en forlystelse i legoland :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 14 jun 2017 12:57 #442

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Legoland :angry: .... Jesperhus Blomsterpark om jeg må bede. Som sagt så er det Limfjorden jeg arbejder på :)

Selvom jeg skrev at der var hygge fremfor effektivitet, så har jeg indtryk af at ænderne ikke lader sig afskrække.

Og den store anvendelighed for mig lægger i at båden er så let. Jeg bor ikke ret langt fra vandet, så jeg kan gå ned ti vandet og hjem igen på min lille vogn med trillebøre hjul. Så skulle Legoland eller Jesperhus sætte nogen lignende i den blå avis, så kan de stadig anbefales herfra ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Er det her en jagtpram? 18 jun 2017 20:19 #456

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hej DanielS

Jeg beunder din entusiasme!
Det er erfarne folk du diskuterer med!

Der er mange meninger om, hvornår en pram til jagt er for kort eller for smal, for tung eller for let.
Nogle driver jagt fra kajakker og andre fra store overdækkede joller.
De fleste fra gennemprøvede skydepramme.

Een ting synes jeg absolut, at du skal lave om på!
I skal ikke være to mand i prammen og drive trækjagt.

To mand sammen med geværer i een pram siger næsten sig selv!
Man reagerer anderledes, når man skal skyde, og det kan nemt give ustabilitet i prammen.
Hvis/når det blæser op - selv i Limfjorden - er det problematisk at være to i prammen.

Mit råd er, at din kammerat skal købe en pram, og så kan I drive jagten sammen.

Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 13:14 #458

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej John

Jeg må bare sige, at den ustabilitet ikke er noget jeg oplever.

Jeg lover, at jeg nok skal berette om det, hvis jeg får andre erfaringer. Men jeg agter at bruge prammen med to mand i kommende sæson, og så må vi se, hvad der kommer er erfaringer.

Og folk kan være ganske rolige. Der bliver ikke taget nogle chancer. Jeg ved, at I ser det som en chance alene det at bruge båden, men jeg ser nu mig selv som istand til at vurdere, hvornår det bliver for våget.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS. Begrundelse: fortrød formulering

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 16:06 #459

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Din beslutning er så taget Daniel.
Hvad gør du/ i når i får en anskudt fugl.
Bliver den ene "sat" af i vandet mens den anden ror fuglen op og får den skudt (dette kan godt tage mange 100m) .
Hvis nej til dette må planen så være at i begge er i båden og så padler på hver sin side af den, eller hvad ?
Jeg håber inderligt det er på meget store lavvandede områder i agter at anvende den, også selv om det i dine øjne er et fantastisk fartøj som flere af os skulle benytte.
Har du overvejet hvorfor den ikke bliver brugt af flere ??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 17:23 #460

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Ja den kan roes af to mand. Det er også afprøvet og meget let.

Måske kunne det være fordi. Strandjagt som alt andet jagt er religion for mange...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 17:38 #461

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Helt forkert.
Uanset hvilken religion man hælder til, bygger det på gætværk.
Strandjagt derimod bygger ene og alene på sund fornuft.
Man kan dog rykke lidt rundt med den sunde fornuft jo mere erfaren man er.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 18:18 #462

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Religiøse mennesker bygger også deres tro på erfaring. Selvom det for udefrastående kan ligne gætværk.

Nå... Når det så er sagt. Så er jeg faktisk lidt ked af, at jeg fik fyrret den der religionskommentar afsted. Jeg blev lidt ophidset, fordi jeg følte det antydet, at jeg havde i sinde af drive uansvarlig jagt (anskydninger). Det fik mig så til at tænke på, at kritikken måtte komme fordi folk var for snævresynede og ikke villig til at byde noget nyt velkommen.

Og selvfølgelig er det ikke sådan det er. Jeg er udemærker klar over, at jeres holdninger kommer fra jeres erfaringer. Ligesom mine.

Jeg har dog få erfaringer iforhold til jer. Derfor vil jeg også gøre det klart, at jeg med ydmyghed og respekt tager jeres kommentare til mig.

Og de er helt sikkert i baghovedet, når det skal tages beslutninger ud fra vejrudsigt osv. om man skal på jagt lige netop den dag.

Men jeg føler sig behov for at forsvare mig selv og min båd. Da mine få erfaringer trods alt er meget positive.

Derfor er det helt sikkert rigtigt at båden ikke skal ud på 10 vand med to mand. Jeg tror ikke jeg kommer til at drive jagt med meget mere end 1,5m under båden og tæt på land. Derfor mener jeg at båden passer perfekt til mine behov, som også er nem transport.

Får jeg engang lyst til at prøve kræfter med det dybe vand, så vil jeg nok anskaffe mig en anden båd.

Men altså for at forsøge, at afslutte denne tråd, som sikkert kan forsætte i evigheder :)

Så skal I alle have tak for tanker og kommentare. Jeg kan forsikrer jer om at de er taget ind, men som ny mand i faget har jeg modet til at prøve noget nyt. Det ungdomsvåvemod må I da også kunne huske :) Hehe...

Så jeg vil gerne forsikrer om, at jeg har i sinde at udøve en sikker og forsvarlig jagt med de forhodlsregler som passer til min båd. Disse forholdsregler har I været med til at skabe og tak for det.

Og beklager det ilde gennemtænkte indlæg. Jeg håber forsat at kunne være en del af forummet på en saglig måde, og kunne høste endnu mere erfaring fra jer alle.

Mvh Daniel

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 19 jun 2017 20:21 #463

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Er det denne pram du har købt (til salg i DBA efterår 2016)?
Mvh
Asbjørn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen