Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Er det her en jagtpram? 09 jul 2017 09:33 #498

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59

Tybjerg skrev: Hej.

Spændende båd, og min holdning til dit spørgsmål er enkel, kan den flyde og du kan side i den og afgive skyd til forbi flyvende vildt, BOM en jagtpram...
Er det en god og sikker jagt pram?, se det er en anden snak.
Personligt vil jeg helt vildt gerne se en video af dig og din makker der i "rugklapperen" fuld action med ca 10 m/sek vind og så en apportering af vingeskudt and der går over 2-500m hvilket ikke er et utænkeligt scenarie. Og selvfølgelig retur sejladsen tilbage til pladsen, selvom den er udstyret med 2 rugbrøds motorer så tænker jeg at det bliver en god tur. Jeg måtte engang eftersætte en anskudt brunnakke og måtte krydse Dybsø fjord, det var ikke det værste, det værste var da jeg skulle tilbage med vinden lige i masken, jeg troede jeg skulle dø :0). Hvis man indregner apportering med båd som en del af jagten på fiskeri territoriet så må du medgive at strømlignet og særlig egnet til netop dette er den næppe.
Alternativt kan man selvfølgelig bare vælge anskydninger fra, og lade være med at lave dem, så er det problem jo helt løst og man kan putte sig godt sammen i "rugklapperen" inde på det lave vand.
Min erfaring er at man ALDRIG skal sige ALDRIG på stranden, og jeg afviser intet, omvendt skal DU selvfølgelig også tage de eventuelle konsekvenser der kan være ved at vælge "rugklapperen" frem for en traditionel gennemtestede jagtpramme.
De erfarne har i hvert fald gjort deres mening klart og det er da kun godt, så kan man jo ud fra det finde frem til det du vil ha.

Jeg kan godt følge ideen et lille stykke i at man to gutter sidder der og hygger sig i den samme pram. Jeg kan bare ikke se hyggen skulle blive mindre ved man ligger i hver sin gennem testede pram med 10, 25, 100 eller 300 cm imellem dem. Men jeg er nok lidt asocialt anlagt og er på piller så mig kan man nok ikke regne for gennemsnittet :).

Held og lykke med det i hvert fald.
De bedste hilsner
Henrik J.


:D :D :D
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 04 dec 2019 22:39 #3097

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Alle

Jeg genopliver lige denne gamle tråd.

Nu har legolandsprammen 2 sæsoner bag sig, så nu synes jeg, at jeg vil dele lidt ud af erfaringerne.

Der er forskellige dele af prammens anvendelighed der har været diskuteret, så dem vil jeg lige revidere på.


Jeg kan se, at jeg engang har skrevet, at jeg ikke ville gå længere ud i prammen en 1,5M dybde, og som det også blev påpeget af flere af jer, så er dette også for meget. Jeg har kun brugt den på det helt lave vand, hvor man ikke engang står i vand til knæene, og det er også der den bør blive.

For den er ganske tung at ro, både ene mand med åre, og to med padler. Så skulle man endelig komme i rigtig havsnød ville man være ilde stedt. Det er helt klart bedst at have en evakueringsplan der hedder at man kan bunde, og jeg mener bunde på hænder og knæ ;)

Man må jo som bekendt ikke have geværet med når man vader, så en pram skal jo kunne sejles for at eftersætte anskudt vildt. Så jf. ovenstående afsnit, så bør man ikke bruge sådan en pram i andet end mildt vejr. For svømmer anden væk må man jo forlade den trykke kyst. Jeg har ikke oplevet en anskydning, men det kan da lade sig gøre at skyde en fart, der er i hvert fald lige så hurtig som en jagthund svømmer (også uden at miste alle kræfter), så ansvarligheden må ligge på niveau med jagt fra strandkanten med hund.

Mht. til sikkerhed med to jægere i samme pram, må jeg sige, at jeg intet problem har oplevet med det. Pladsen er god til to voksne (om end ikke ”fuldvoksne”) mænd, skud kan afgives forsvarligt, og prammen er meget stabil under skud. Jeg kan intet sikkerhedsmæssigt problem se.

Så min oplevelse har været at, sådan en legolandspram kun egner sig til at ligge inde ved kysten, og den har sine jagtmæssige begrænsninger, fordi den stiller krav til vejret, når der skal aborteres. Den skal jo dermed også søsættes tæt på jagtstedet eller slæbes derhen. Så jeg synes nu stadig det er en pram der er værd at eje og drive jagt fra, men hvad nogle måske ville kalde ”rigtig strandjagt” det egner den sig nok ikke til.

Skulle der være nogen derude der er interesserede i prammen af den ene eller anden grund, så pynser jeg på at sælge den. Da jeg lige padlede lidt rundt på den blikstille fjord den anden dag, og fik en åbenbaring om at kravlejagt nok lige var noget for mig, o g jeg ønsker kun at have én pram. Så man kan da smide en PB, hvis det er.

Den vil i hvert fald være rigtig god til at padle rundt i søen i baghaven ;)

Eller måske en pram til gæster den kan slæbes bag en ”rigtig” pram.

Jeg håber, at folk der i sin tid har bidraget til denne tråd, ikke har følt at jeg har underkendt deres erfaring og viden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Er det her en jagtpram? 05 dec 2019 13:07 #3099

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Tak for din tilbagemelding.
En fin opgørelse over at alt kan lade sig gøre " hvis man bærer troen i sit sind"

Jeg håber du vil dele dit valg af kravlepram med os andre, jeg er i hvert fald spændt på hvad du ender med.

2 sæsoner uden en anskydning er godt klaret.
Jeg tror ikke jeg kender en eneste der har oplevet det samme.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Er det her en jagtpram? 05 dec 2019 14:09 #3100

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Torben

Nu må vi om jeg overhovedet for den solgt, så jeg kan få råd til en kravler. Det er jo ikke verdens mest eftertragtede pram :D

Jeg er lidt lun på en Bogø, men det er lidt svært for en uerfaren at få et overblik over hvilken pram der ville være den rigtige. Selv med denne sides bådarkiv

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen