Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 17:10 #2190

  • hjensen1977
  • hjensen1977's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Vi forsøger vel alle at samle vores hylstre fra halvautomaten op, men engang imellem når de at synke inden jeg får fat på dem fra prammen. Det er typisk hvis de kommer ind under prammen pga. vind/bølger under tilsejlingen, så bliver de fyldt med vand og synker. På havet i Mopaen kan hylstrene være endnu sværere at finde på overfladen, hvis jeg er kommet nogle meter væk. Hvis patronhylsteret var flydende og obligatorisk i en kraftig orange farve, ville de være lette at finde og fiske op igen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 18:44 #2191

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Pantsystem t)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 19:27 #2192

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
En moderne patron er fyldt til bristepunktet med effektivitet for at få højeste hastighed for flest mulige hagl.

Hvad skal ofres for at gøre hylsteret flydende?
Stærke farver?
Lav dem selvlysende, så kan vi da finde dem der lander omkring os på aftentræk (løser ikke problemet ude på vandet)
Dem vi ikke finder havner nemlig der hvor højvande fører dem hen (de bliver ikke væk, de bliver fundet)

Pant system?
Hvor skal de afleveres?
Skal det så gælde alle patroner (også flugtskydning) hvis nej, hvordan styrer vi så det?
Mange på vandet bruger flugtskydnings patroner som fangsskud.

Tog vi alle ansvar for vores handlinger så verden helt anderledes ud.
Vi er oplyste nok til at vide at vores handlinger har en konsekvens .


"Egoisme er den største trussel mod sund fornuft"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 26 jan 2019 21:32 #2195

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Hvad er der galt med paphylstre???
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 26 jan 2019 21:37 #2196

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
En del af paphylsteret "BaseWad" er af plast.


Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 27 jan 2019 15:19 #2205

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg ved ude mærket at der hviler en stor sort sky over mine holdninger til netop dette spørgsmål.
For det første jeg giver jer 1000000% ret i at vi skal ha udfaset plastikken i ALLE haglskåle, og også alle hylstre.
Så bio patronerne skal laves i 100% bio materiale, og ikke som med flere halvhjertede forsøg som CHC har påvist, med haglskåle af plast, ja den er photo syntetisk nedbrydelig, men slutproduktet er vel stadig micro plast? det går bare hurtigere med at det bliver micro plast.
Eller paphylstre som alligevel indeholder plast. Og af hvad jeg har hørt filt skåle hvor filten også er lavet af plastik. Og du kan i øvrigt ikke få biopatroner med en hagl størrelse større end 4 mener jeg det er, og jeg vil ha 1´ere til mine gæs.

For mit eget vedkommende har jeg mistet 3 hylstre på de ca 10 jagter jeg har været på indtil nu i denne sæson, jeg har så indsamlet nok ca 5 kg andet plast på stranden så jeg har selv ret god samvittighed. Og har lige fundet en ny hobby med at samle rav med børnene så vi vil samle en pokkers masse plast frem over når vi støvsuger strandene for rav t).

Min helt oprigtige bekymring er at man nu har sat skub i noget man ikke kan stoppe eller sætte en dæmper på. Og da man ikke ved om man vil / kan tvinge folk til at bruge vidunder dimsen ( hvis den findes ), eller hvad sanktionerne skal være hvis nogen ikke vil? Og der er virkelig mange spørgsmål der skal afklares. Kender jeg den Danske model har man ikke tid til at vente på det, og der ligger et forbud lige til højre benet. Og det er jo lykkedes med den helt fantastiske formulering i DJ´s konkurrence at stemple strand og havjægerne som nogle svin. Og vi er en relativt lille gruppe, hmm i mine næsebor lugter det laaangt væk af forbud t).

Men som nævnt glæder jeg mig meget til at følge hvad der kommer til at ske, for jeg mener det havde været langt bedre og lægge noget mere pres på producenterne, evt. lave en konkurrence om hvem der kan lave en 100% nedbrydelig patron vi alle kunne ha glæde af. De kunne ha spurgt mig og sikkert mange andre om jeg ville betale 100,- mere i år til konkurrence puljen og jeg ville ha sagt ja prompte. Lige nu er jeg bare pisse bitter over at blive stemplet som et svin hvilket jeg på ingen måde mener jeg er, ydermere af mit forbund der bør varetage mine interesser på lige fod med dem der har lommen fuld af guld og køber landjagt står ved vandhullet og deres hylstre lander i en privat ejet sø. Og det skal ikke gøres til en strandjagt vs landjagt, SLET ikke for splittelse fører INTET godt med sig. Det skal være alle os jægere & DJ der presser på for at få patroner af høj standart som lever op til de miljø krav der er anno 2019, og i de gængse haglstørrelser vi bruger til vort vildt, længere burde den bare ikke være...

Men som så mange gange før er jeg nok helt gal på den.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 27 jan 2019 20:00 #2206

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Det er vel denne problemstilling DJ reagerer på?

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 27 jan 2019 21:10 #2207

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Det er det vel akpaulsen.
Forbundet skal tage ansvar og det skal hver eneste af os der dyrker strandjagt.

De mange hylstre på vores strande pynter ikke og det er nemt at finde den gruppe i befolkningen der bærer ansvaret.
Vi løser det (er jeg sikker på) hvem løser så problemet med alt det andet plastik der flyder i verdens havene?
Mængden af plastik der stammer fra patroner i verdens havene er vel næppe målbar.
Der skal helt andre kræfter i spil hvis vi skal plastikken til livs i vores natur.

Så lad os få et forbud mod alt "unødigt" plastik, det ville batte noget.
Lad os starte med et par ting der i mængde udgør større trussel end vores hylstre.
Væk med plastik flasker og plastik poser.

Vi strandjægere er nemme at kaste sten efter.
Hvad er det nu det står i den store bog?
"Lad den rene kaste den første sten"

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 27 jan 2019 22:39 #2208

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Når der nu er lavet en rapport der påviser at der kan opsamles en vis mængde hylstre og forladninger på forskellige steder langs vores kyster så syntes jeg egentlig DJ tager ansvar og søger at bidrage til en løsning.

Det tænker jeg politisk er positiv og giver en goodwill der rækker længere end alt det negative man kan frygte.

Og DJ prøver endda at spørge græsrødderne om nogen kan bidrage med en god ide ?
- Og man vil ovenikøbet belønne hvis muligt.

Er det at være en Judas ? for at blive i temaer fra biblen.

Jeg syntes det er en spændende udfordring som kan indeholde - men ikke begrænser sig til:
- ergonomi,
- våbenhåndterbarhed i mørke og kulde,
- krav og fri adgang til at lade og aflade/genlade,
- forskellige våbentyper og fabrikaters karakteristika,
- forskellige haglhylstres udformning
- måske forskellige bådtypers muligheder og begrænsning,
- pris for fremstilling
- en udvikling i retning af lovkrav og deraf følgende kontrollerbarhed fra myndigheders side

Det sidste er indrømmet en irriterende bi-effekt af alt dette - men måske der også kan findes en elegant løsning på det.

Så ja herfra til en indsats for at passe bedre på naturen selvom det nok er forladningerne jeg tror lettest nedbrydes i mindre størrelser og derfor kan gøre mest fysik skade på fisk og havpattedyr - men jeg er ikke forsker så ved ikke nok om dette.


Mvh
Asbjørn Kyhl Paulsen
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 28 jan 2019 08:46 #2209

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Vi er jo helt enige Asbjørn.

Forbundet tager ansvar og det skal de gøre, stor ros for det.
Det samme skal hver eneste der smider om sig med tomme hylstre, det er der mange der ikke skal have ros for.

Min pointe var at det er nemt at piske en stemning op imod strandjægerne og så helt glemme hvor skoen trykker mest.
"Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men ligger ikke mærke til bjælken i dit eget øje"

Verden har et problem, det løser man ikke ved at sætte en dims på en halvautomat/pumbgun.

Men lad os gøre hvad vi kan for at undgå de hylstre i vandet, så er vores sti ren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.