Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 00:10 #2180

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Danmarks Jægerforbund søger den gode idé, der kan hjælpe miljøet.

Hjælp miljøet: God ide belønnes med 25.000 kr.

Har du en god ide til at modvirke, at der havner patronhylstre i havet? Så er det nu, at du skal komme frem med din ide. Det rigtige forslag belønnes med en stor kontant pengepræmie.

Kriterier
Vi leder efter en eller flere løsninger, der forhindrer haglpatronhylstre i at havne i havet. Det er ikke et krav, at en løsning skal kunne fungere på alle typer våben eller udstyr.

Vinderen af konkurrencen vil blive udvalgt af en fagstærk jury, der er udpeget af Danmarks Jægerforbund.

Danmarks Jægerforbund forbeholder sig retten til ikke at uddele en præmie, hvis juryen vurderer, at der ikke er nogen idéer, der levet op til kriterierne.


Læs i artiklen her mere om hvad det er der søges løsninger på og hvordan man deltager.

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 09:41 #2181

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg syntes bestemt det en fed ting og kigge efter gode ide, samt belønne dem der kommer med noget brugbart.
Jeg må dog sige opslaget skær mig i øjnene, når det kun handler om havet.
Jagt affald kommer i mange afstøbning og skal for alt i verdens minimeres og slet ikke flyde i vores natur.
Men fokuset bliver igen de svin til strandjæger, for der er det nemt og se hvis nogen er det og der ikke så mange af dem så lad os se lidt på dem og ikke det helt store forkromet spørgsmål..
HVORDAN undgår vi plastik i naturen og andet jagt affald så som bly bla, eller en masse messing hylstre..

og allerede nu bliver der råbet følgende.
FORBYD STRAND OG HAVJAGT
FORBYD PUMPGUNS
FORBYD HALVAUTOMATER

Og det fra andre jæger, altså dem der skulle være vore jagtlige kollegaer og hvor man støtte op om jagt og andres jagt, og er løsnings orienteret.
Men det har selv jeg svært ved, når selv vores eget forbund er ude i teten (undgå hylster i havet) frem for undgå hylster i naturen.

Jeg er ved at være godt træt af den debat form her.
Mennesker er sku født med et hoved to arme og to ben, man skulle mene det skulle være nok til at rydde op efter sig selv.

Men for min skyld kunne de starte med at sætte pant på hylstreene, en ca 5 til 10kr.. så skal du bare se skidtet komme med hjem :)
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 11:59 #2182

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
At sådanne kommentarer dukker op, er hvad kunne forvente. Dem der kommer med disse har tydeligt ikke tænkt over udfordringen.

Du har helt ret. Det handler om at undgå plast i naturen.

Jeg syntes du skulle skrive din pointe til Lars Thune; Danmarks Jægerforbund. Så er jeg ikke den eneste der prøver at fortælle ham at vi skal på ikke at gøre strandjægeren til den store synder i dette projekt.

Strandjægeren bliver faktisk ikke nævnt i opslaget. Hvad vi skal huske er at, de patronhylstre der tabes i naturen langs vores åløb og søer der tilknyttet et vandløb. Ja så havner de før eller siden ud i fjorden. Det tror jeg ikke jægerne i disse områder tænker over.

Så dit ordvalg er meget mere sigende om problemet med jægernes plastaffald i Naturen.

Lad os nu se det gode i dette oplæg, nemlig at få løst en konkret udfordring med de nævnte våbentyper.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 12:33 #2183

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Super indlæg Hit.
Tænkte 100% det samme da jeg læste oplægget.
Det kunne godt ligne første step i at forsøge og dække sig ind, hvis nu man så ikke finder lige den dims man ønskede. Så ka man fra DJ slå ud med armene og sige, Jamen kære strandjægere vi gjorde jo hvad vi kunne, men i er nogle miljø svin. Og hvad plejer man nu at ty til i DK hvis man vil ha løst et problem, nååår ja, FORBUD..... :sick:

At vi så er nogle der godt kan finde ud af at samle vores hylstre op er sagen total irrelevant...
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 12:40 #2184

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hmmm Carsten.
Jeg citerer: Har du en god ide der modvirker patronhylstre i havet?
Hvis ikke den er møntet på Strandjagt, så er jeg total blank.....
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 13:01 #2185

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Jeg er slet ikke uenig med dig i at 2+2 giver 4. Jeg bakker kritikken her op, og jeg kan love dig for at jeg har leveret lignende holdninger på samtlige møder jeg har været til hvor plast har været på dagsordenen. det sidste år.

Jeg er fuldstændig klar over jægerens plastaffald er meget mere synligt på kysten end andre stedder.

Alle jægere sviner med plast i naturen, også strandjægeren.

Jeg syntes faktisk denne udfordring der her gives er rigtig god. og sidder der nu en med de rigtige guldkorn der kan løse et plastproblem i naturen. Så ville det være til stor glæde for os alle.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 14:39 #2186

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Vi er helt enige i at det jo kunne være super hvis der sidder een og gemmer på en super ide.

Jeg syntes bare at hvis man i DJ vil dele min holdning til jagt og jæger så nytter det da INGEN ting at udstille nogen som et svin!!! ISÆR når det uden den mindste smule anstrengelse kunne skrives på en måde så man ikke udstiller nogen, men ha beskrevet udfordringen som et generelt problem hele jægerstanden. Men ved at bringe havet på banen har man jo spillet sig ind i en position hvor man efterfølgende kan sige vi gjorde alt.

Jeg kan sagtens forstille mig hvor dette bærer hen, skal jeg komme med mit bud, eller har du allerede en ide om hvad jeg tænker der kommer til at ske? Vi var også nogle som havde den tanke da den hæftige debat vi havde vedr. forslaget om at forbyde netop halvautomaten og pumpguns blev kastet op herinde at den var afsendt andet steds fra. Men vi ser jo nok bare spøgelser hvor ingen spøgelser er, eller!!!

Jeg venter i spænding hvad dette afføder af forbud.
For forbud er den Danske model og løsningen på alt her i landet. Omend det ku være sjovt om en gut sidder med en super løsning, lige meget hvad er det win win for DJ.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 15:03 #2187

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Henrik,

Jeg ser det som hamrende vigtigt at, vi strandjægere står sammen. Vi har en opgave vi skal have løst.
NEJ.... VI er ikke de eneste der har et plastaffaldsproblem. Men det er så dejligt nemt at, læsse den af på strandjagten fordi det er her, det er mest synligt. Og det skal vi have fortalt forkertheden i.

Så opfordre endnu en gang alle.... Skriv til Lars Thune og fortæl om sin holdning, mening eller bekymring
Mail til Lars Thune:. Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Som Anders skriver. Det er selvfølgelig plast i naturen og ikke kun plast i havet vi arbejder for at mindske.

Det problem vi har, må vi prøve at løse. Og det er egentlig det der prøves, med denne dusørjagt på en brugbar løsning.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 15:41 #2188

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg ser ingen grund til at skrive til Lars, man sender næppe sådant et skriv uden at ha vinklet den som man syntes den skal vinkles. Og stemplet er jo sat, der er ingen der er i tvivl om hvor der skal sættes ind, så det bliver der jo nok. Glædeligt er gåsejagt jo bare en hobby som kan skiftes ud hvis det kommer der til.

Hygge.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 25 jan 2019 16:00 #2189

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Findes Ole opfinder og finder vi ham ;-)

Jeg håber inderligt at de 25 000 bliver udbetalt.
Det vil for evigt og altid fjerne de tomme plastik hylstre fra vores strande, ikke?

Hvordan skal vi så gribe den fikse løsning an?
Skal det være et lovkrav at den skal sidde på våbenet når man køber det eller?
Vi ved jo at forhandlernes holdning til plumber i halvautomater/ pumbguns var.
Ja ja, de er ulovlige til jagt, men ikke at sælge!
Skal den kun sidde på når geværet bruges på strandjagt og hvem skal kontrollere det?
Der er mange spørgsmål inde i mit hoved.
Plastik skal ud af vores miljø, til lands til vands og i luften.
Forbyd det og find på andre løsninger.
Patronen blev opfundet før plastik, gjorde den ikke? ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen