Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

God ide, belønnes med 25.000 kr. 28 jan 2019 12:03 #2210

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Ja vi løser ikke denne verdens problemer med plastaffald ved vi selv reducerer udledningen heraf - men vi over tid får vi måske et lidt renere land.

Meget er sket siden jeg var dreng i 1970-erne arbejdede på landet og var med til at fylde trælse vandhuller op med alverdens ting; tom emballage fra olie og gift, fodersække, bildæk, gammel jern mv.
Landsbyens lossepladsen var bare en gammel grusgrav hvor ting ikke blæse væk og virkelig alt blev dumpet.

Nu har vi et meget renere land med affaldssortering , genbrugspladser mv. og det er jeg som alle andre vel meget glad for; men det kom ikke fordi nogen i min familie eller vennekreds gjorde noget som helst for at fremme det.

Når jeg går tur ved diget eller standen herover vestpå så irriterer det mig faktisk at se hvad der driver ind af plastaffald.
- en del syntes at stamme fra england ud fra læsbare mærkerter - måske fiskerbåde der dumper affaldet på den måde?

Vi er som folk gode til at finde på løsninger når vi finder at det giver mening.


Jeg har altid gjort meget for at samle mine afskudte hylstre op efter svømmeandejagt. I de første mange år nok primært fordi jeg ville undgå andre jægere ville kunne spotte et godt sted.
Senere virkede det bare som en naturlig ting at gøre og det er jo relativ let pga den ringe vanddybde og det rolige vand - man går afsiddet ud og hentet vildtet og samler hylstre op på vej retur til prammen.

Føles naturoplevelsen ikke også mere ægte når naturen er ren og pæn; måske en længsel efter edens have?


Jeg har ikke aktivt drevet motorbådsjagt i en del år - har en båd der kunne bruges men den jagtform har bare ikke tiltalt mig af flere grunde.

Da jeg drev motorbådsjagt tænkte jeg aldrig over hvor mine hylstre blev af - så det er nok fra tiden fra før affaldssorteringen blev almindelig :).



Vanen tro har valgt at indsætte et billede til støtte for strukturen i indlægget.
Har jeg søgt at sløre baggrunden mv. så ingen føler sig personlig angrebet.

Syntes det meget godt viser en mulig jagtsituation ved motorbådsjagt.
- fokus må være på fuglene og ikke afskudte hylstre.
Mon ikke de fleste sejler hen og samle fugle op for at sikre sig mod en "dykker" og få fangsten indenbords?
Og herved fjerner man sig fysisk fra hylsterne - måske sejler man videre?
Jeg sejlede helt sikkert videre førhen for jagten gik videre og kun tilfældigt ville jeg bruge tid på at samle hylstre op.
Kan der mon ikke godt være en mulig forbindelse mellem dette og den tegning som stammer fra rapporten som DJ reagerer på?


Jeg er iøvrigt ikke medlem af DJ så det er ikke skjult reklame - og jeg ejer kun to haglgevær som er en halvautomat og en pumpgun.
- personligt kan man givetvis angribe mig ved at sige, at jeg er blevet gammel og søger fred i ly af en lun radiator og iøvrigt ikke syntes at forstå at indrømmelser er lig med svaghed og svaghed er lig med endnu en indskrænkning af den personlige frihed.

Hertil vil jeg sige, at jeg ikke er ude efter at diskutere hvad jægere gør på land og langs strandkanten eller slås om ord eller løse hele verdens plastproblem - blot påpege at jeg syntes at konkurrencen er dejlig nytænkning og jeg ser den også som relevant i forhold til at søge at arbejde i retningen af uangribelighed - hvilket jeg mener øger ens troværdighed i forhandlinger => troværdighed i forhandlinger må politisk være den position som DJ bør stræbe efter.

Mvh
Asbjørn
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen. Begrundelse: fjernet et Jeg for meget

God ide, belønnes med 25.000 kr. 30 jan 2019 21:24 #2213

  • Peter
  • Peter's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 59
  • Modtagne Tak: 9
Ligger ikke meget af problemet i den våbentype der bliver brugt. Hvorfor er halvautomater egentlig så populære hos hav og strandjæger. Det er jo en farlig våben pga at den sikre ikke sig selv som de fleste sidebyside og over-under. Vægten er typisk også tungere. Til mange over-under er der udskiftelige chockes, så argumentet om ens skudbilled holder ikke rigtigt her. Jeg selv har en holder hvor patronerne sidder to og to (12 ialt) med en klap over. Når bøssen er tom, knækkes den den og patronerne ryger ud i hånden, bunden af båden eller op mod brystet og derefter ned i båden. De't kan dog give en enkelt smutter udenbords. To patroner snuppes og sættes samtidigt i geværet. Her synes jeg at sidebyside er nemmest at genlade. Rent tidsmæssig er der faktisk ingen væsenligt forskel på de forskellige våbentyper for jeg har lavet tidsprøver. Selv med en Mossberg KA195 som er et repeter gevær a la riffel. De'n var dog langsom, -sjover men langsom. Så det jeg synes, der vil give en væsentlig mindre mængde hylstre, må være våbentypen. Mængden af Haglskåle vil dog være uforandret medmindre man går tilbage til filtpropperne. Og hvorfor ikke!. Jeg skifter dæk på min bil når de er blevet slidt op. Det samme bør vel også gælde geværer. Dæk ryger på 2-3 år og koster gennemsnitlig 3-4 tusinde. Et gevær med fuld påvirkning af stålhagl vil holde måske 4-7 år eller mere og koster 5-7 tusinde. Konklusion vil være at gevær er næsten billigere end dæk. Et godt argument til ægtefællen er hermed givet videre.
Peter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 30 jan 2019 21:51 #2214

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17

Peter skrev: Ligger ikke meget af problemet i den våbentype der bliver brugt. Hvorfor er halvautomater egentlig så populære hos hav og strandjæger. Det er jo en farlig våben pga at den sikre ikke sig selv som de fleste sidebyside og over-under. Vægten er typisk også tungere.

Der er flere fordele ved en halvautomat i en pram. Jeg har også nogle gange brugt forskellige billige s/s, men vender tilbage til halvautomat hver gang.
For mig er fordelene:
- Sikkerhed, en halvautomat kan lades og aflades uden løbet skal tæt på vandet(og prammen/bunden på båden). En halvautomat er desuden synlig om der er ladt/uladt, en s/s, der glider sammen når den ligger i bunden, er det ikke længere synligt på.
- Håndterbarhed, især hurtig genladning til affangning af dykker er langt hurtigere.
Jeg skyder desuden bedre med halvautomat fra siddende stilling og rekyl fra kraftige stålhaglspatroner er ikke et problem i en halvautomat, men direkte ubehagelig i en s/s.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

God ide, belønnes med 25.000 kr. 19 feb 2019 09:59 #2314

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Virksomheden Larsen & Birkholm A/S, har tilbudt en ekstrapræmie til den rigtige løsning.

Præmien fra Larsen & Birkholm A/S omfatter hjælp til at udarbejde en dansk patentansøgning inkl. behandlingsgebyr til Patent- og Varemærkestyrelsen. Præmien har en samlet værdi af 30.000 kr. ex. moms

Læs mere her
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.