Hej Folkens,
Længe har jeg ville lave nogle nye stikkere, de "gamle" i fyr kunne bestemt udfylde deres opgave meeen, lækkerhedsfaktoren var ikke i top.
Derfor har jeg længe gået og ledt efter det rigtige træ.. Det er åbenbart lettere end gjort for alle steder jeg har været har det været noget skrammel. Jeg ville gerne have fingrene i noget hårdt og slidstærkt træ.. En tur i Bauhause med datteren, faktisk efter noget helt andet, fik mig alligevel forbi "trægården".. jeg gik en rundte og tænkte egentligt SKRAMMEL.. ved første øjekast så jeg kun trykimprægneret træ i kvalitet skod med skod på.. ØV!
Meeen, så så jeg noget i den "rette farve", tættere på så jeg det var bambus.. det er jo så moderne med bambus i alt fra skåle og tallerkner til t-shirts og sokker.. Måske var det noget.. "banke på" testen samt "er det tungt" testen afslørede aligevel at der her måske var noget om snakken..
130 kroner fattigere drog vi hjem ad.
En hurtig test med et endestykke afslørede hurtigt at der her var tale om noget RIGTIG hårdt træ! klingen på stiksaven blev alle regnbuens farver og sveden piplede frem på panden..
2-3 timer senere (hvem holder styr på det når legen er go?) og den éne transport stikker var klar til finpudsning.
- Jeg har lavet den med et "V" i bunden, der hvor jeg ofte kravler er der et stykke hvor bunden er overstrøet med "perle grus", det er pokkers svært at kravle i, da stikkerne "glider af" på bunden. Om det holder i praksis med "Vét", det må tiden vise.
Ellers er vi ude i 1350 mm. længde, 60 mm bredde og tykkelsen er ca 15 mm. midt på og 20 mm. ved håndtaget..