Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 22 feb 2023 19:10 #6200

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg købte for et par år siden en langelands pram, da jeg havde læst så mange gode ting om den, så den skulle afprøves. Jeg prøvede den selvfølgelig af inden sæsonstart så jeg kunne lære den at kende, men det tog mig ikke lang tid at finde ud af at den stak mere stævnen ind i bølgerne end jeg havde forestillet mig, især i krap sø fik jeg hurtigt vand indenbors. Nu havde jeg selvfølgelig også kun prøvet af trækpramme en Holstebro pram til sammenligning, men jeg havde egentlig en ide ud fra diverse Facebook tråde osv, hvor den bliver udråbt til en dybtvandspram og meget søstærk, at jeg kunne holde mig ret tør hvilket ikke er tilfældet. En anden ting jeg havde det lidt stramt med, var at når jeg gav min honda 2.3 fuld pedal, så trækker den røven så langt ned i vandet, at samlingen er under vandlinjen. Har jeg medsø og bølgerne indhenter mig, synes jeg bølgerne kommer faretruende tæt på cockpittet. Når jeg ligger på træk i den og vægten er godt fordelt, så savner jeg den bølgebryder jeg startede med at pille af, da jeg bliver våd i nakken. Den er udemærket at skodde, men i god modvind, er der godt nok pres på den brede pram, og den duer overhovedet ikke til at ro, da vægten for langt imod stævnen, som gør at bølgerne ruller ind over dækket og op i cockpittet. Den umiddelbare fordel jeg kan se ved den, er at den er så bred at den nærmest ikke kan tippes og den ligger meget dybt i vandet, så den syner meget lidt. Men hvad siger i andre der har erfaring med langelands prammen? Hvad er det der gør at den har så meget succes i blandt ejerne som jeg ikke forstår mig på? :lol:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 23 feb 2023 13:34 #6202

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Det kan være du og langelænderen bare ikke passer samme. Det er jo helt fair.

Kender mange der er helt vilde med langelænderen og nogle få som ikke er. Jeg kender især en superdygtig strandjæger som aldrig rigtig fik den til at fungere for sig.

Jeg har selv haft Jafi, Holstebro, Holbæk og Langelandspramme. Langelænderen er og bliver min foretrukne og nu eneste pram.

Der er mange forskellige "modeller" af langelændere. Dvs der er mere eller mindre kun een model man kan kalde en rigtig langelænder, men de kan være bygget meget forskelligt og veje alt fra 35 til ca. 65 kg. Have indbyggede lufttanke eller ikke osv. Så funktionaliteten afhænger også meget deraf.

Det er rigtigt, at du kan sejle snuden under hvis du sætter den ind i en bølge og giver fuld gas. Lad være med det. Især i mørke. Slipper du gassen finder næsen hurtigt oven vande igen. Jeg kan til gengæld ikke kende det med at du kan trække agterenden under vand med en Honda 2.3 hk. Du kan trække den dernedad, men den har et utroligt stort opdriftsareal når du nærmer dig kantlisten. Kan det være fordi din pram er meget tungt bygget og/eller at motorbeslaget/motoren ikke er optimalt placeret?

Jeg selv er tilhænger af en meget let langelandspram i sandwichkonstruktion for stivhed og styrke og med indbyggede lufttanke for opdrift skulle det utænkelige ske. Sandwichkonstruktionen betyder, at jeg har de første 20-25 kg last "gratis" med ifht de mere tungt byggede modeller. Og lufttankene gør at der er ekstra ca 100 liter opdrift (=100 kg over overfladen). Vægten gør den særdeles nem at manøvrere alene på land. Nem at skodde. Ligger godt på vandet. Flyder selvom den er bordfyldt pga opdriften. Det er klart, at på vej hjem efter et godt træk på edderfugle og pakket på dæk med lokkere osv. osv. så skal man lige sejle lidt mere gelinde og den reagerer noget langsommere end når den er tom.

Ifht at ro-padle-skodde og sammenlignet med Holstebroprammen så kan jeg tage mange flere apporteringer ned i vinden når det blæser godt i Langelænderen end jeg kunne i Holstebroen. Simpelthen fordi langelænderen har meget fladere profil og man kan gøre sig mindre i den end man (jeg) kan i en Holstebro. Skodder kun, da det er rart at kunne se i sejlretningen. Skal man opnå det samme i Holstebroen foregår det med pagaj og så er vindmodstand enorm i blæsevejr. Synes ikke det er det store problem at skodde nogle km i en langelænder. Men jo lettere prammen er jo nemmere er det også at generere fremdrift med ens arme som motor. Her er det også rigtig vigtigt at bruge den rigtige længde årer. Jeg synes 5.5 fod er perfekt. Nogle bruger 6 fod, men er de meget længere begynder det nok at være irriterende fordi du skal "krydse" dem.

Ifht skvulp i nakken må det nok betragtes som en del af "fornøjelsen" ved at jage i hårdt vejr. Det opvejes jo ofte af virkelig gode træk. Du kan nok sagtens sætte din "bølgeskærm" på igen uden at forringe dine resultater og ellers kan du lægge en pølse af sammenrullet cammonet derop til at tage det værste. Jeg jager altid i tørdragt, så for mig er det ligegyldigt, men jeg kunne aldrig finde på at tage ud uden noget til at lænse båden med. Det være sig en svamp eller en øse eller lign. Har også monteret rustfri bundprop som jeg trækker når prammen er på land igen. Bundproppen er selvsagt uanvendelig på vandet hvor der skal lænses ovenud ved behov.

Jeg tror ikke, at du finder nogen herinde der vil påstå at langelænderen er perfekt på alle parametre. Det er bare den bedste pram jeg har haft til den slags jagt jeg elsker at dyrke. Dvs. dybt vand efter store og små dykkere ofte langt fra land.

Konklusionen kunne være: 1) Det er måske bare ikke en pram for dig eller 2) Det kan være du har fået fat i et tungt og genstridigt eksemplar som evt med fordel kan trimmes for bedre performance.

Knæk og bræk!

PS: Du er jo heldig at efterspørgslen på dem er så stor at du let kommer af med selv den tungeste repræsentant for "racen" igen. Og med god grund. De virkelig spiffe eksemplarer er så godt som umulige at opdrive og ikke helt ukomplicerede at bygge.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 27 feb 2023 18:58 #6211

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej Tom og mange tak for dit meget uddybende svar.

Jeg tog lige et billede, hvor jeg var ude og sejle med påhængsmotoren, og som du kan se, så bliver den stort set trukket ned af ingenting da jeg kun havde meget ringe fart på her. Jeg skal flytte mig meget langt frem for at holde røven fri af vandskorpen. Det har jo nok ikke meget praktisk betydning, så længe samlingen holder tæt, og det kan jo bare godt være at jeg er lidt farvet af Holstebro prammen.

Min langelænder er støbt af Niels Bjerre fra Skibby cykler, vejer omkring 40-45 kg og jeg synes den er utroligt flot støbt, ud over at den kun er limet i samlingen med hvad ved jeg, og desværre ikke glasset indvendig. Den var fuld af skum da jeg købte den.. Det er den ikke længere, men jeg overvejer at fylde skum i igen for at have noget opdrift.

Kan du uddybe hvorfor du er tilhænger af den langelænder ift de andre pramme du har haft?



Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 28 feb 2023 00:26 #6212

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Det er en rigtig fin pram du har der! Du skal bare v;re glad for at den "kun" er limet sammen. Det bør være helt fint til at gøre den 100% tæt. Lov mig at du ikke putter skum i den. Brug hellere tiden på at støbe nogle ordentlige lufttætte rum. Ser lige om jeg kan finde en tegning senere. Skal nok også vende tilbage med en liste af de fortræffeligheder jeg oplever ifht Holstebroen (som jeg også havde indstøbt luft i).

Her er et billede af hvordan min langelænder går for fuld hane. Der må være et eller andet med balancen i din?

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 28 feb 2023 11:13 #6213

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej Wac,

Det kan være motorens vinkel, der er forkert. Hvis du tilter motoren bagud (og propellen fremad) vil den løfte bagenden mere. Det vil være værd at prøve.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af sfa.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 28 feb 2023 19:05 #6214

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Hej sfa.

Påhængsmotoren på langelænderen er justeret som ses på disse billeder:





Billederne skal drejes en kvart om mod uret. Ved ikke hvorfor billederne ligger sig ned i det her forum :huh:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 28 feb 2023 21:19 #6215

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Wac’s billeder




...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 28 feb 2023 23:20 #6216

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Her er et billede af mit beslag med motor.



Kan ikke finde et med motoren nede set fra siden ude af vandet, men jeg synes det kunne se ud som om dit beslag sidder vel langt agterude?

Hvis du kan tage et billede fra siden også af hvor skrue sidder i forhold til køl kan vi også lure på det. Det er et kompromis mellem at sørge for at den er dybt nok i samtidig med at du kan sejle på lavt nok vand.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 01 mar 2023 11:52 #6218

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Først: Holstebroprammen er en glimrende pram hvorfra der kan skydes mange ænder. Men direkte adspurgt skal jeg forsøge at opsummere, hvilke fordele jeg oplever ved Langelænder vs Holstebro.
  • Langelænderen har en lavere profil på vandet og jeg synes den ligger mere stabilt og larmer mindre. Den kaster ingen/få skygger.
  • I hård vind er Langelænderen (for mig) langt nemmere at skodde tilbage på ankerlinen mod vinden når du har apporteret. Helt galt bliver det hvis man padler Holstebroen, da du i hård vind har hele overkroppen højt oppe i vinden.
  • Langelænderen er, sådan som mine er bygget, væsentlig nemmere at tumle alene og jeg kan stakke 3 lag på en trailer. Så jeg kan have en kammerat og en ekstra sikkerheds-/lastpram med ud. Med Holstebroen kunne jeg kun have to på en trailer i højden, og de er svære at håndtere alene.
  • Ifht luftanke til opdrift er det mit indtryk at der kan være mindst lige så meget i Holstebroen, der er meget rummelig for og agter med plads til to store rum. Jeg kan godt lide at have 4-6 separate rum med luft i stedet for to, men det begynder nok at blive lidt akademisk her.
Nu inden listen af de subjektivt oplevede fortræffeligheder bliver alt for lang og fortræffelighederne for teoretiske, så er Langelænderen absolut elendig at trække over mudder/sand pga den brede bund. Især når den er fuld af grej. Det undgår jeg kort og godt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 01 mar 2023 17:07 #6219

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 72
  • Modtagne Tak: 37
Hej Wac,

Hvis du ser på Toms motorbeslag ser det ud til at være mere vinklet bagover end dit, selvom det er noget svært at vurdere på billederne. Jeg ville prøve at sætte nogle lister i klemme så motorbenet kommer næsten helt ind til prammen og så se om det gør en forskel. Hvis det gør, kan du lave beslaget om.

Vh Sfa

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2