Det kan være du og langelænderen bare ikke passer samme. Det er jo helt fair.
Kender mange der er helt vilde med langelænderen og nogle få som ikke er. Jeg kender især en superdygtig strandjæger som aldrig rigtig fik den til at fungere for sig.
Jeg har selv haft Jafi, Holstebro, Holbæk og Langelandspramme. Langelænderen er og bliver min foretrukne og nu eneste pram.
Der er mange forskellige "modeller" af langelændere. Dvs der er mere eller mindre kun een model man kan kalde en rigtig langelænder, men de kan være bygget meget forskelligt og veje alt fra 35 til ca. 65 kg. Have indbyggede lufttanke eller ikke osv. Så funktionaliteten afhænger også meget deraf.
Det er rigtigt, at du kan sejle snuden under hvis du sætter den ind i en bølge og giver fuld gas. Lad være med det. Især i mørke. Slipper du gassen finder næsen hurtigt oven vande igen. Jeg kan til gengæld ikke kende det med at du kan trække agterenden under vand med en Honda 2.3 hk. Du kan trække den dernedad, men den har et utroligt stort opdriftsareal når du nærmer dig kantlisten. Kan det være fordi din pram er meget tungt bygget og/eller at motorbeslaget/motoren ikke er optimalt placeret?
Jeg selv er tilhænger af en meget let langelandspram i sandwichkonstruktion for stivhed og styrke og med indbyggede lufttanke for opdrift skulle det utænkelige ske. Sandwichkonstruktionen betyder, at jeg har de første 20-25 kg last "gratis" med ifht de mere tungt byggede modeller. Og lufttankene gør at der er ekstra ca 100 liter opdrift (=100 kg over overfladen). Vægten gør den særdeles nem at manøvrere alene på land. Nem at skodde. Ligger godt på vandet. Flyder selvom den er bordfyldt pga opdriften. Det er klart, at på vej hjem efter et godt træk på edderfugle og pakket på dæk med lokkere osv. osv. så skal man lige sejle lidt mere gelinde og den reagerer noget langsommere end når den er tom.
Ifht at ro-padle-skodde og sammenlignet med Holstebroprammen så kan jeg tage mange flere apporteringer ned i vinden når det blæser godt i Langelænderen end jeg kunne i Holstebroen. Simpelthen fordi langelænderen har meget fladere profil og man kan gøre sig mindre i den end man (jeg) kan i en Holstebro. Skodder kun, da det er rart at kunne se i sejlretningen. Skal man opnå det samme i Holstebroen foregår det med pagaj og så er vindmodstand enorm i blæsevejr. Synes ikke det er det store problem at skodde nogle km i en langelænder. Men jo lettere prammen er jo nemmere er det også at generere fremdrift med ens arme som motor. Her er det også rigtig vigtigt at bruge den rigtige længde årer. Jeg synes 5.5 fod er perfekt. Nogle bruger 6 fod, men er de meget længere begynder det nok at være irriterende fordi du skal "krydse" dem.
Ifht skvulp i nakken må det nok betragtes som en del af "fornøjelsen" ved at jage i hårdt vejr. Det opvejes jo ofte af virkelig gode træk. Du kan nok sagtens sætte din "bølgeskærm" på igen uden at forringe dine resultater og ellers kan du lægge en pølse af sammenrullet cammonet derop til at tage det værste. Jeg jager altid i tørdragt, så for mig er det ligegyldigt, men jeg kunne aldrig finde på at tage ud uden noget til at lænse båden med. Det være sig en svamp eller en øse eller lign. Har også monteret rustfri bundprop som jeg trækker når prammen er på land igen. Bundproppen er selvsagt uanvendelig på vandet hvor der skal lænses ovenud ved behov.
Jeg tror ikke, at du finder nogen herinde der vil påstå at langelænderen er perfekt på alle parametre. Det er bare den bedste pram jeg har haft til den slags jagt jeg elsker at dyrke. Dvs. dybt vand efter store og små dykkere ofte langt fra land.
Konklusionen kunne være: 1) Det er måske bare ikke en pram for dig eller 2) Det kan være du har fået fat i et tungt og genstridigt eksemplar som evt med fordel kan trimmes for bedre performance.
Knæk og bræk!
PS: Du er jo heldig at efterspørgslen på dem er så stor at du let kommer af med selv den tungeste repræsentant for "racen" igen. Og med god grund. De virkelig spiffe eksemplarer er så godt som umulige at opdrive og ikke helt ukomplicerede at bygge.