Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 01 mar 2023 17:40 #6220

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 295
Jeg har nu set den ene af de modeller der er i "handlen" et par gange.

Jeg mener de er lavet forkert.
De får motoren til at stå skråt bagud med det resultat at båden "stejler" og agterenden trykkes ned

Jeg har modificeret dem så de vinkler den anden vej (som jeg mener de skal).
Kommer den til at stå for skråt ind under båden, så kan det jo bare justeres på motoren
Vores beslag på Langelænderen er også monteret langt ude, netop så man har muligheden for at få prammen til at hæve agterdækket.
Det har så den ulempe at det kræver noget erfaring med sejlads i store bølger, da stævnen gerne vil gå igennem bølgerne hvis ikke farten tilpasses.

Langelænderen en en specielt udviklet pram, skabt til ikke at syne af ret meget på åbent vand.
Den opgave løser den bedre end nogen anden pram.
Jeg kan stadig imponeres over hvor svært det er at se en Langelænder når den er i sit rette element.

Er der ulemper?
Selvfølgelig.
Det er der ved alle pramme, ellers var der vel kun en slags på markedet.
Følgende bruger(e) sagde tak: tom.knudsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 01 mar 2023 18:22 #6221

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Jeg er 100% enig i det med vinklen Torben. Den skal som minimum være 90 grader på agterdækket. Tak for de fine og illustrative billeder.

Dertil wac: Nu ved jeg godt at det billede kun er taget for eksemplets skyld og at motor derfor sikkert kun er spændt halvt til, men vil du ikke nok love mig at din motor på vandet altid er strammet helt til og parallel med motorpladen hele vejen op. Det ville også være fint at undersænke bolt/skruehovede så din motor kan få bid i motorpladen hele vejen ned. Jeg ved godt at det virker hys, men du har ikke råd til noget der kan glide den dag det (forhåbentlig aldrig) bliver rigtig alvor derude.

Herunder er oversigtstegning over konstruktionen af mit beslag fra dengang vi lavede dem. Det er No-Luck der oprindeligt har designet, jeg har bare fået det streget op i 3D inkl skærefiler osv. da jeg ikke selv har skåret/svejset. Det er lavet i EN AW-6060 aluminium (tegning bruger blot anden legering ifm beregning af vægt).

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 01 mar 2023 20:51 #6222

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Hej Lars,

Jeg tror det du overser er, at Langelandsprammen blev udviklet i USA, hvor man driver jagt på en lidt anden måde end i Danmark.

Derovre findes der en del pramme, som er hvad vi kalder "bobler," men som Amerikanerne kalder "layout boats."

Disse både bruges næsten altid på den måde, at de bliver slæbt ud til jagtstedet med en større jolle, hvorfra man også lægger lokkerne ud. Amerikanerne kunne ikke drømme om at ro en pram ud til jagtstedet.

Mange gange ligger layout båden ovenpå jollen når der køres med trailer. Og ofte slæbes layout båden ikke, men ligger på tværs af jollen mens der sejles ud til jagtstedet.

Jeg tror derfor ikke konstruktøren af Langelandsprammen forestillede sig, at den skulle sejle med påhængsmotor eller sejle over lang afstand og slet ikke i søgang.

Den originale pram var jo af træ, hvilket betød, at den lå endnu dybere i vandet og derfor var uegnet til sejlads med motor eller i søgang. Den havde heller ikke den slagskygge langs fribordet, som den lettere glasfiberpram har.

I Danmark presser vi prammen til at gøre noget, den ikke er designet til, især hvis den er læsset til med lokkere.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men hvis man vil sejle med motor, ville jeg overveje en Svendborg pram, Ærøpram eller Topani pram.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 06 mar 2023 10:22 #6239

  • Wac
  • Wac's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Tom: Havde du åretoller på din holstebro pram? Pagaj er jeg nu heller ikke god til, men jeg kan godt lide at når der skal apporteres fra Holstebro prammen, at jeg kan skodde direkte ned efter fuglen med agterenden imod fuglen og så ro tilbage på plads, især hvis der er god vind især. Ved ikke om jeg bruger langelænderen forkert her, men jeg har vendt prammen så jeg skodder imod fuglene med stævnen og i det jeg vender prammen, og lad os sige for eksemplets skyld, at det er en anskudt hvinand i dybere søer, så mister jeg hurtigt kontakten med fuglen imens jeg vender prammen, og så er det desværre sket at jeg ikke finder fuglen igen.

Mit motorbeslag er 90 graders vinkel, så tror ikke det er der problemet er.

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 06 mar 2023 19:18 #6240

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Mener jeg havde både årer og pagaj til Holstebro.
De fleste jeg kender sidder omvendt i deres pram ifht. dig. Således at vi hele tiden har stævnen mod fuglen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af tom.knudsen. Begrundelse: Mindre tekst.

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 07 mar 2023 16:23 #6241

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Jeg havde min langelænder i 15 år, men der har aldrig været en påhængsmotor på.
Generelt er det vanskeligt at få de små både på 3 - 4 meter til at sejle ordentligt med en påhængsmotor. De egner sig ikke til motor!
De fleste pramme er bygget til at ligge på træk, fint! Når man sejler til og fra jagtstedet for motor, er prammen fyldt med grej, og derfor noget tungere, og ligger helt anderledes i vandet.
Hovedreglen for montering af en påhængsmotor er, at kaviationspladen altid skal være parallel med bådens bund og helst et par centimeter under vand.
Dette er ikke nemt at overholde, når bådens belastning ændres eller når båden har meget spring.
Min nye wobbegong har let V-bund foran og er flad agter. Den sejler godt med min 2,5 HK, men sejladsen ændres, bare jeg flytter mig 50 cm frem eller tilbage.
Konklusionen må være, at de små skydepramme ikke egner sig 100% som motorbåde.

Jægerhilsen John
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 07 mar 2023 16:30 #6242

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Jeg kan ikke få systemet til at rotere billedet, så I må lige vende computeren 90 grader!
Jægerhilsen John

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 07 mar 2023 16:59 #6243

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 234
  • Modtagne Tak: 288
John Silver’s billede

...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Langelandspram. Hvad er det jeg overser? 08 mar 2023 11:43 #6244

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 295
Ifølge dette skema, oplyser diverse fabrikanter at deres pramme kan anvendes med motor.


Om det er med eller uden lokkere, oplyser de dog ikke?

Min hukommelse siger at det ikke er i små pramme med motor, strandjægere mister livet.
Det er mig bekendt i kajakker og 2 personer i for små både.

Erfaring er nok et nøgleord når det gælder om at komme sikkert i land?

Den opnår man kun hvis man afprøver sit grej
og ikke mindst sig selv.

Vores råd kan derfor være mere vildledende end vejledende.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1
  • 2