Hej Lars,
Jeg tror det du overser er, at Langelandsprammen blev udviklet i USA, hvor man driver jagt på en lidt anden måde end i Danmark.
Derovre findes der en del pramme, som er hvad vi kalder "bobler," men som Amerikanerne kalder "layout boats."
Disse både bruges næsten altid på den måde, at de bliver slæbt ud til jagtstedet med en større jolle, hvorfra man også lægger lokkerne ud. Amerikanerne kunne ikke drømme om at ro en pram ud til jagtstedet.
Mange gange ligger layout båden ovenpå jollen når der køres med trailer. Og ofte slæbes layout båden ikke, men ligger på tværs af jollen mens der sejles ud til jagtstedet.
Jeg tror derfor ikke konstruktøren af Langelandsprammen forestillede sig, at den skulle sejle med påhængsmotor eller sejle over lang afstand og slet ikke i søgang.
Den originale pram var jo af træ, hvilket betød, at den lå endnu dybere i vandet og derfor var uegnet til sejlads med motor eller i søgang. Den havde heller ikke den slagskygge langs fribordet, som den lettere glasfiberpram har.
I Danmark presser vi prammen til at gøre noget, den ikke er designet til, især hvis den er læsset til med lokkere.
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men hvis man vil sejle med motor, ville jeg overveje en Svendborg pram, Ærøpram eller Topani pram.