Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 13 aug 2024 11:18 #6762

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 237
  • Modtagne Tak: 329
Lars Thirup Olsen har testet ny patron. Det drejer sig om patron ladet stål #4. Bemærk hastihed og temperaturfølsomhed (nær perfekt)
Se Lars’ test her:

Kaliber :12/70
Lukning af hylster : Stjernelukning
Hvilke normer er patronen fremstillet efter : CIP M
Bemærkninger : Den oplyste hastighed er høj, i forhold til at den skal overholder CIP M reglerne.

Hagl.
Oplyst ladning : 28 gram
Målt ladning : 27,67; 27,59; 27,12; 27,38; 27,43. (27,44)
Oplyst haglstørrelse : 4 (3,25mm)
Målt haglstørrelse :3,28mm, 3,30mm, 3,28mm, 3,29mm, 3,31mm, 3,35mm, 3,28mm, 3,25mm, 3,23mm og 3,30mm (3,28mm)
Bemærkninger : Haglladningerne er meget ens og inden for den afvigelse man kan forvente (+/- 1gram). Haglene har den størrelse der er oplyst, med et gennemsnit på 3,28mm i forhold til 3,25mm.

Haglskål.
Oplyst type : Ikke oplyst (plast)
Målt vægt : 42,8gr, 43,1gr, 43,1gr, 43,1gr, 43,1gr (43,0gr)
Beskrivelse : Meget ens plasthaglskål med kort buffer, hvad man kan forvente til 28grams ladning.

Krudt.
Type: Bladkrudt
Målt vægt :30,5gr, 30,2gr, 30,8gr, 30,5gr og 31,2gr. (30,6gr)
Bemærkninger : Pænt, største afvigelse fra gennemsnit er 0,6gr.

Hastighed.
Oplyst hastighed :450m/s
Målt hastighed 1,5m fra munding : 451m/s,465m/s,474m/s,457m/s,464m/s (462m/s)
Bemærkninger : Dette er flot i forhold til det oplyste, det er mere end tilladt efter CIP M reglerne. Ved samme lejlighed prøvede jeg to patroner, som havde været i fryseren. Det gav 453m/s og 465m/s. Dette tyder på at patronen er meget stabil i forhold til temperatur.

Er patronen lovlig til jagt i Danmark : Ja

Skud på skive.
Afstand : 35 meter


Bemærkninger : Dette skudbillede er skudt med et løb, der har 0,4mm indsnævring. Det svarer til ½ trangboring.
Generelle bemærkninger.
Dette er det bedste bud på en allround patron, jeg har set længe. Den perfekte allround patron der kan bruges til alt fra bekkasiner til gæs, findes ikke. Denne patron er et godt bud på en allround patron, der kan anvendes til alt mellem bekkasiner og gæs. Den er også anvendelig ved alle temperaturer, det er ikke alle patroner der kan yde det samme, når de er kolde.


...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Christian Raunstrup, Torben Raunstrup, Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 14 aug 2024 10:20 #6764

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 676
  • Modtagne Tak: 324
Mange tak for det Claus og Lars

Den ser jo enormt spændende ud, med alle de rigtige kvaliteter.
Til mit behov, er jeg ked af den ikke laves med større hagl end 4ere.

Da vi startede med at skyde med stålhagl for snart mange år siden, var 4ere en fast del af min beholdning i skabet.
Syntes bare jeg anskød for meget, og så blev de erstattet af større hagl.
Det hjalp væsentligt på mine anskydninger.

Et test i jæger viste på et tidspunkt at netop 4 hagl var en størrelse der "sad imellem 2 stole"
Mener de var noget med antallet af hagl-vægtfylden-anslagsenergi/gennemtrængning?
Nu er hastigheden øget betragteligt, så det må jo have ændret en del på det?

De 4ere jeg anvendte dengang var Kent fasteel 32gr.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 14 aug 2024 14:15 #6765

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49
Også TAK herfra t)
Jeg har de sidste uger vendt og drejet alt hvad jeg har kunne komme i nærheden af for at få lidt data på de patroner der skulle blive årets patroner.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 14 aug 2024 23:56 #6766

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 88
  • Modtagne Tak: 22
Patronen virker som en Hypersteel "Light", næsten samme hastighed og lidt færre hagl. Samme producent i øvrigt.
Sikkert en fin patron til lette knæklås våben, hvor en "rigtig" hypersteel kan have lidt kontant rekyl.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 15 aug 2024 03:29 #6767

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 157
  • Modtagne Tak: 77
Mon ikke sådan en firer egner sig udemærket til fasaner? Og svømmeænder (på aftentræk)?

Jeg finder det lidt mystisk at de ikke har gjort en ordentlig indsats for at oversætte label, det tager cirka samme tid som det gør at sjuske. Google translate ved nok at sparks er gnister og fire er ild. Opkilde kilder og fremspring har de heller ikke brugt penge på at oversætte korrekt. Det synes jeg virker temmelig uprofessionelt

Jeg tror at Kent måske har ramt et godt sted i markedet med en kvalitetspatron i 28 gram str 4. Den kan de fleste geværer tåle uanset trangboring. Til os på havet tror jeg dog at de fleste vil få bedre oplevelser og færre anskydninger ved at gå op i str 3 (mindst) og så acceptere at der skal lidt mere krudt og lidt flere hagl til.
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 15 aug 2024 07:51 #6769

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49

tom.knudsen skrev: Mon ikke sådan en firer egner sig udmærket til fasaner? Og svømmeænder (på aftentræk)?

Jeg tror at Kent måske har ramt et godt sted i markedet med en kvalitetspatron i 28 gram str 4. Den kan de fleste geværer tåle uanset trangboring. Til os på havet tror jeg dog at de fleste vil få bedre oplevelser og færre anskydninger ved at gå op i str 3 (mindst) og så acceptere at der skal lidt mere krudt og lidt flere hagl til.


Hele sidste sæson skød jeg med hagl str. 4 (kravlejagt), jeg skød, canadagæs (på overfløj), Grågæs (på opfløj), Gråænder, Pibeænder og krikænder (på vandet).. ikke én anskydning og så godt som alle døde i "skraldet", jeg skød dem med den noget udskældte KENT fasteel 4/28, så for mig er str. 4 hagl kun forbundet med gode erfaringer :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 15 aug 2024 11:45 #6770

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 676
  • Modtagne Tak: 324
Hej Reher

Jamen jeg tror bestemt ikke en str 4 er en dårlig patron, den rækkede bare ikke til mit behov (skudafstande)

Er fuglene tæt nok på, er alle hagl størrelser anvendelige.
Sønnike og jeg kommer et sted hvor fuglene er så glade for at se vores lokkeænder, at vi kunne bruge flugtskydnings patroner I ringe kvalitet (det kunne vi så ikke drømme om)

Et af vores andre steder, hader fuglene lokkeænder og alt hvad vi byder dem af vores "smarte set'up"
Intet som i INTET kommer tættere på end 30-35m.
Der slår de af, selv om indflyvningen så ud helt efter bogen.

Både det ene og det andet sted snakker vi svømmeænder.

På hvike afstande skønner du dine fugle blev nedlagt Reher?
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 15 aug 2024 14:30 #6771

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49

Torben Raunstrup skrev: På hvike afstande skønner du dine fugle blev nedlagt Reher?


Se dét er et rigtig godt spørgsmål.. er det for frækt at skrive "tæt nok"?
Nej spøg til side, jeg syntes det er tosse svært at bedømme dem på vandet.. og endnu vanskeligere igennem kighullet på skærmen..

Jeg vil tro at de fleste skud jeg afgiver er på 20-25 m. så du har fat i noget!
-Ingen tvivl om at fysikkens regler om energi spiller mere ind, når vi kommer ud på eks. 30-35 m.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 17 aug 2024 12:27 #6775

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 25
  • Modtagne Tak: 15
Jeg startet med at lade stål hagl patroner for mange år siden
Jeg startet ud med 32 grams på 475-500 m/s i 4er .
Men fandt ud af at der var en stor forskel på 4er og 3er på hvinænder .
Dem jeg ramte dårligt eller som måske var lidt langt ude , fløj ofte 100-200 meter ,før at de smed sig på vandet , når de var skudt med 4er

Dem jeg skød med 3er ,smed sig typisk inden for 50-75 meter , når de var dårligt ramt,

Det er en også afgørende faktor i mit valg af hagl størrelse.

Derud over vælger jeg aldrig min hagl størrelse ud fra den mest optimale skud situation, men derimod ud fra den væst tænkelige ,
At fulge er 10 meter længere ude i først skud , end jeg regner med og så skal jeg stadig kunne skyde den i anden skud, når den er kommet yderligere 5-10 meter længere ud .

Så derfor er jeg ikke så meget tilhænger af små halg og lette ladning til min jagt form
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Torben Raunstrup, cpfj, Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 18 aug 2024 23:14 #6777

  • Lars Olsen
  • Lars Olsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 21
  • Modtagne Tak: 28
Denne patron er et godt bud på en allround patron, til jagt på vandet vil jeg foretrække en patron med større hagl. Jeg vælger ammunition ud fra den største vildtart, jeg kan forvente. Jeg vil hellere skyde på en bekkasin med 3-hagl, end skyde på en and med 7-hagl.
Livet er for kort til dovne elever og langsomme stålhaglpatroner !
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2