Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 11 sep 2024 10:36 #6832

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 237
  • Modtagne Tak: 329
I sommers fik jeg 12 patroner (12/70) tll praktisk test, nemlig
6 stk “Gambore Hunters Choise”, stål #4, og
6 stk “Hjemmerullede 34g”, stål #2.
Igår, 10/9, var jeg på l a n g t u r s-kravl. Det gav sølle 3 chancer, se skema.
De 3 ænder skudt på opfløj, efter kravl. De døde i knaldet.
Sendes med venlig hilsen, cpfj
PS: Afskudt gennem min A400 føltes alt “rigtigt”!
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen, Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Bogst indsat

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 11 sep 2024 18:38 #6833

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 88
  • Modtagne Tak: 22

Lars Olsen skrev: Denne patron er et godt bud på en allround patron, til jagt på vandet vil jeg foretrække en patron med større hagl. Jeg vælger ammunition ud fra den største vildtart, jeg kan forvente. Jeg vil hellere skyde på en bekkasin med 3-hagl, end skyde på en and med 7-hagl.

En anden ikke uvæsentlig detalje omkring haglstørrelse - vi skyder vel vildtet for at spise det!
En gråand skudt med 5'er hagl, der sidder størstedelen af haglene i fuglen, skudt med 3'er hagl er størstedelen enten gennemskud eller under skindet på udgangssiden.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 18:56 #6887

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Hvilke patroner bruger i. Indtil videre har jeg brugt Kent Faststeel 4 hagl 32 grams, men har endnu ikke formået at nedlægge en fugl på vandet med den patron i denne sæson. Fik dog enkelte Jaguar 1 og 2 hagl 28 grams af min onkel, det er de eneste jeg har kunne nedlægge fugle med.
Dog synes jeg de er lige "små" nok til gæs

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 19:19 #6888

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49

Viktor_Krsn skrev: Hvilke patroner bruger i. Indtil videre har jeg brugt Kent Faststeel 4 hagl 32 grams, men har endnu ikke formået at nedlægge en fugl på vandet med den patron i denne sæson. Fik dog enkelte Jaguar 1 og 2 hagl 28 grams af min onkel, det er de eneste jeg har kunne nedlægge fugle med.
Dog synes jeg de er lige "små" nok til gæs


I år har jeg skudt med Bornaghi, naturel, 32 grams, str. 4, det er en af de "hurtige, med en hastighed på ca. 420 ms.
-Jeg har skudt ænder (dykand) og to canadagæs med dem, fra kravlepram, og alle er døde i skraldet.. Så jeg er tilfreds.

Købt hos Nystrøm & Krabbe i Tilst (v. Aarhus)

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 20:12 #6889

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 676
  • Modtagne Tak: 324
Hej Reher

Du skriver i din beretning om de 2 Canadagæs at du slår til på 20m afstand.

På den afstand kan du bruge stort set alle patroner, det kræver ikke noget specielt.
Jeg ville påtage mig at udføre det med en 24 gr flugtskydningspatron.

Udfordringen er ikke at finde en egnet patron til 20m afstand.
Det er at købe en der passer til de skudafstande vi oftest skyder på derude.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 20:37 #6890

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49

Torben Raunstrup skrev: Hej Reher

Du skriver i din beretning om de 2 Canadagæs at du slår til på 20m afstand.

På den afstand kan du bruge stort set alle patroner, det kræver ikke noget specielt.
Jeg ville påtage mig at udføre det med en 24 gr flugtskydningspatron.

Udfordringen er ikke at finde en egnet patron til 20m afstand.
Det er at købe en der passer til de skudafstande vi oftest skyder på derude.


Det kan der være noget om, dykanden skød jeg som en "højredue" på ca. 30-35m. så lidt har også ret :)
-De to gæs jeg fik, gik haglene til gengæld lige igennem, det tror jeg ikke en 24g. str. 7 patron kunne ...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 21:50 #6891

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 78
  • Modtagne Tak: 44
Hej Viktor,

Jeg tror ikke umiddelbart, det er patronen, der er problemet. I en anden tråd så jeg at du går efter gråænder på træk, og der er en standard #4 OK.

Til gæs og ederfugle bruger jeg Hypersteel #2, når de er i luften. Til hvinænder m.v. på træk har jeg de sidste år brugt Eley VIP steel #3, da der også kan komme en ederfugl/gås en gang imellem, ellers også Hypersteel #4. På kravl er det lidt mere blandet da jeg normalt skyder første skud på vandet med en billig patron med mindre hagl #4 - #6 (som jeg også bruger til fangstskud) og andet skud i luften med lidt større hagl #2 - #4 (Eley VIP steel eller Hypersteel).

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af sfa.

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 20 okt 2024 23:25 #6892

  • Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 17
  • Modtagne Tak: 1
Mange tak.
Kan sagtens være du har ret, synes dog det er ret irriternede at jeg endnu ikke kan nedlægge ænder med Kent faststeel. Var på fællesjagt efter fasaner den anden dag, og der kunne de sagtens, men det er som om der er en forbandelse over dem hvad angår ænder

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 21 okt 2024 10:41 #6897

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 78
  • Modtagne Tak: 44
Ja, det kan føles sådan en gang imellem. Det er bare anderledes at skyde fra pram end på land og man kan måske også være tilbøjelig til at jappe, eller skyde på lidt langt hold, når der endelig kommer en and. Når man får styr på alt det andet (altså får ænderne godt ind over lokkerne og ved hvordan de opfører sig mht at lande eller slå af) begynder man også at ramme (vil jeg påstå), så jeg tror ikke, du skal tænke så meget over skydningen, men mere have fokus på at få ænderne godt ind og se successen der i stedet for at være alt for forhippet på at få noget med hjem. Ovenstående er selvfølgelig under forudsætning af at man ellers skyder nogenlunde - hvis ikke er det skydebane!

Viktor_Krsn skrev: Mange tak.
Kan sagtens være du har ret, synes dog det er ret irriternede at jeg endnu ikke kan nedlægge ænder med Kent faststeel. Var på fællesjagt efter fasaner den anden dag, og der kunne de sagtens, men det er som om der er en forbandelse over dem hvad angår ænder

Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, Viktor_Krsn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

“Hunters Choice”, test af ny patron på det danske marked 22 okt 2024 05:58 #6898

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 83
  • Modtagne Tak: 26
Har du prøveskudt på Skive. Hvis dækningen er fin, så vil jeg gætte på at det er afstandene der driller. Eller om du ikke har sving i geværet.
Når du lægger lokkere så mål afstand til den yderste lokkefugl i begge sider, så har du en idé om afstand til fugl der kommer ind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2