Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 22 dec 2021 10:18 #5464

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller
Det er interessant at veje, måle og tælle stålhagl. Man undres over, at ens/samme haglstørrelse kan give forskellige antal hagl. Det skyldes selvfølgelig forskellig lødighed af den "ægte vare", nemlig jern, 7.86gram/cm3. Det kan ligeledes undre, at læse angivelser på pakken, angivelser der kan variere med det faktiske indhold.
Tallene i denne tabel er fremkommet ved at tælle og veje 100 hagl, af dem jeg havde til rådighed, og så dele og gange til de forskellige vægte. De "skæve" vægte er US/UK vægte, med 1 lbs (7.000 grain) som grundlag.
Cm2'erne nederst er hvad de nævnte fugle fylder, set fra siden. (Fra bogen: "I våbenkammeret-og udenfor", af civilingeniør Arvid Borge Pedersen, "Ingersholm-skiven’s” far).

Tallene for dræbeevne (fra US HaglBallistikProgram) har jeg lavet for at danne mig et indtryk af, hvad de forskellige haglstørrelser yder. Der er kun vist værdier for stålhagl med høje hastigheder og mindre haglladninger. (Ska’ hilse at sige, at disse små højhastighedsladninger duer. Indtil jeg “lagde op”, 24/10, fodrede jeg min A400 med 23.5g i stål #5 og dobbeltskud #4+5, også 23.5g. Til et par grågæs blev brugt 22g stål #2)

Det var lidt fra teoribogen. Der udestår testskydning, på afstande, der er relevante for DIG.
Apropos testskydning vil jeg slutte med, igen, at citere en af de gamle jægere, han sagde:
"Én af mine haglbøsser satte nogle forfærdelige skud, men det er måske den bedste "køkkenbøsse", jeg nogensinde har haft"!
God fornøjelse på papiret, og på stranden.
Med venlig hilsen, cpfj

Stålhagltabel


Dræbeevne


Disse 2 stål 5’ere, 23.5g leverede mad til mig og 2 højre-vinger til “De Kloge i Århus”
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj.

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 23 dec 2021 08:39 #5465

  • U96
  • U96's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0
Hej - interessant indlæg - tak for det!!!!.... Jeg mangler lige den tabel der viser forskellige haglstørrelser og deres dræbeevne ved forskellige hastigheder (eks. 400m/s, 450m/s, 500m/s, 550m/s etc). Den har været tilgængelig herinde en gang - nogen der ved hvor den "gemmer sig"????
Mvh/Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 23 dec 2021 19:38 #5466

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Dræbeevne, stålhagt 400-450-500-550m/sek
Hej U96/Lars:
Det var dejligt at høre, at tabellen over “Dræbeevne” faldt på et tørt sted, hos dig.
Julen er over os, så hvad du ønsker, skal du få.
De ønskede værdier har jeg ikke i ærmet, men en dag ved lejlighed vrider jeg armen om, på møgdyret, og så lægger jeg det på SOH, i denne tråd.
Med venlig hilsen, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 24 dec 2021 01:12 #5467

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej U96,

Tabellen du eftersøger er her skam endnu, den ligger under Strandjagt Udstyr og find Test af skudbillede.

Direkte link til artiklen klik her. Du skal scrolle lidt ned så kommer tabellerne,
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 24 dec 2021 14:32 #5473

  • U96
  • U96's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0

CHC skrev: Hej U96,

Tabellen du eftersøger er her skam endnu, den ligger under Strandjagt Udstyr og find Test af skudbillede.

Direkte link til artiklen klik her. Du skal scrolle lidt ned så kommer tabellerne,


Lige præcis - der var den tabel jeg ledte efter t) t) - tak for det til jer begge!!!!
Den viser jo netop som jeg huskede at haglstørrelse 5 er marginal på grænsen. Der skal ikke mange meters fejlvurdering i afstand til at nr. 5 ikke er tilstrækkelige.... Derfor bruger jeg altid #4 som minimum - så er der lige et par meter ekstra i margin.....
Mvh og god jul
Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Lette Stålhagl Ladninger og et par tabeller 25 dec 2021 12:38 #5475

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 10
Hej.

Jeg prøver at laver en ny med indtrængning evnen tror at den passer lidt bedre.

Vh.dan

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1