Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Fauna forurening? 09 dec 2019 20:58 #3145

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Begge to

Nej. Det lader ikke til, at vi kan blive helt så kloge som vi gerne vil. Men jeg synes godt vi kan vide is sikrer på at hybrider kan formere sig.

Om hybridernes afkom så også er fertilt det er det vi ikke ved.

Jeg forstår det også som om, at problemet er meget begrænset nu. Men da artiklen nævner æg i andre arters rede som årsag til hybrider. Kan jeg da godt tænkte at jo mere gæssenes udbredelse lapper ind over hinanden, jo flere hybrider vil der komme. Men der mangler jo også sikrer tal på, hvor ofte gæssene gør dette.

Men det var da stadig vanvittig interessant at lære om den dem af deres levevis.

Jeg har ledt så godt jeg kunne i lovteksterne, men jeg kan intet finde om hybrider. Mærkeligt når (ligesom en anden bruger skrev) at ulvemandens forsvare i lang tid hævdede uskyld pga. at det var en hybridulv (hvad det så ikke var)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Fauna forurening? 09 dec 2019 21:25 #3146

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg tænker at man vel kan kontakte MST og spørge dem om hvordan reglerne er vedr. at nedlægge disse hybrider. For det skal heller ikke være sådan at nedlægger man een så skal man nærmest overfuses af andre på sociale medier. Og bag efter efterlades med et stort ? om hvor vidt man har gjort noget forkert. Jeg vil gerne ringe og snakke med dem i morgen for at få den del belyst. For jeg har selv den opfattelse at de må og skal nedlægges, men jeg har taget fejl af så mange ting, så det skulle da ikke overraske mig sønderligt om jeg her også er forkert på den :). I så fald vil jeg naturligvis rette ind, min logiske sans siger mig at man fra MST’s side gerne ser dem fjernet. Jeg vender selvfølgelig tilbage når jeg er klogere og får det på skrift.
Jeg ærger mig over dette emne ikke var oppe for 3-5 år siden, der havde jeg både, Canadagæs, grågæs, dværg canadiere, Bramgæs, Svanegæs, Nilgæs, Hawaiigæs, stor dansk landgås i 3 typer og Blisgæs i gåsegården, så kunne man da ha prøvet og flytte lidt rundt på æggene.
Jeg kender en gut der hedder Søren, og han har i over 30 år haft gæs og har stort set alle typer af gæs, og ænder for den sags skyld ( mener det er 4-5 store søer han har med alle mulige ænder, gæs ). Vil prøve at ringe til ham og spørger hvad han kender til hybriderne, han må næsten ha set det hos sig selv tænker jeg.
God aften.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Fauna forurening? 09 dec 2019 22:49 #3147

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
MST har i Juni 2017 lavet denne Handlingsplan mod invasive arter.


https://mst.dk/media/143350/handlingsplan_invasive-arter_juni17.pdf


Under definitioner kan man læse følgende:

Ikkehjemmehørende art: enhver levende enhed af en art, underart eller lavere systematisk enhed af dyr, planter, svampe eller mikroorganismer, der er introduceret uden for dens naturlige udbredelsesområde, inklusive en hvilken som helst del, kønsceller, sæd, æg eller spredningslegemer fra en sådan art samt en hvilken som helst hybrid, underart eller race, som kan overleve og efterfølgende reproducere sig.

Så som udgangspunkt er det ikke en invasiv art (da den ifølge definitionen skal have en skadelig virkning på naturen), men en ikkehjemhørende art, såfremt de kan reproducere sig selv.

Længere nede under punkt 2.1.3 Ginetisk niveau kan man læse:

Nogle gange kan der mellem nærtstående arter foregå en genetisk artsopblanding. Hvis denne såkaldte hybridisering trækker genpuljen i en bestemt retning, kaldes det introgression, f.eks. hvis den ene art er langt mere almindelig end den anden, og det derfor kun vil være den ene arts gener, der overlever. Et eksempel på en sådan introgression ses med den invasive amerikanske skarveand (Oxyura jamaicensis), der krydser med den truede europæiske hvidhovedede and (Oxyura leuco- cephala). Hvidhovedet and er meget sjælden og yngler ikke i Danmark, og de nærmeste bestande findes i Sydspanien. Når den amerikanske skarveand krydser med den hvidhovedede and, mister den hvidhovedede and mulighed for at få afkom med en anden hvidhovedet and og rykker tættere mod en uddøen. Netop derfor er den amerikanske skarveand blevet omfattet af EU-forordningen om invasive arter. Selvom den amerikanske skarveand ikke er etableret i alle lande i Europa, er det vigtigt, at den bekæmpes overalt, hvor den er ikkehjemmehørende, for at hindre den i at opbygge en så stor bestand, at den vil kunne spredes til det område, hvor hvidhovedet and lever.

Jeg kan stadig ikke lige finde ud af om man må skyde hybriden eller ej... men lige umiddelbart ser det da i hvert fald ud til, at hybrider er uønsket. Specielt hvis der gælder blandinger med en fredet art.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 11 dec 2019 11:34 #3151

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg har prøvet at ringe et par gange til MST, men dem jeg skal tale med er ikke til at træffe. Så har i dag sendt dem en mail, og når jeg får svar derfra skal jeg nok poste det her. Der går mellem 1 & 5 hverdage. Jeg har i min spørgen taget udgangspunkt i Torbens vens Canada / knorte gås.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 12 dec 2019 20:55 #3157

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Det er vidst ikke kun hos gæssene, der forekommer hybrider, hos beslægtede arter. Skød denne brunnakke for et par år siden, og syntes ikke de plejer at have den grønne stribe på siden af hovedet.
Umiddelbart er der noget Amerikansk pibeand blandet i den Europæiske , men da det ikke er 50%, og nok heller ikke 25 %, men mindre, må der jo have været en fertil hybrid , eller ?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 19 dec 2019 09:54 #3191

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej alle.

Tænkte nogle måske gerne ville vide hvad der sker vedr. disse hybrider, så smider lige den korrespondance jeg har haft med MST indtil videre:


Hej.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, forhåbentlig at få bekræftet at det er tilladt at nedlægge hybrider inden for gæs?
Eksemplet er at en bekendt nedlægger en gås, han troede det var en ren Canadagås, men da den samles op konstateres det at der er noget hybrid i den, formodentlig Canada og Knortegås. Han lægger så et billede op for at andre kloge hoveder kan byde ind med hvad krydsningen består af, og her får han at vide at han IKKE må nedlægge en sådan gås.

Jeg har læst på jeres paragraffer og jeg tolker det læste som om at hybrider ikke er ønsket i den danske natur, men kan ikke entydigt finde noget der blåstempler at nedlægge den.

Håber du kan kaste noget lys over problematikken.

På forhånd 1000 tak.
De bedste hilsner

Henrik Jacobsen.

_______________________________________________________

Kære Henrik,

Tak for din henvendelse.

Vi har prøvet at kontakte kollegaer på området. De kendte ikke specielt til en hybrid mellem Canada og Knortegås, og vil gerne have lidt billede dokumentation på den, inden de vejleder.
Hvis du har mulighed for det, må du meget gerne sende et billede af omtalte gås. Vi kan derefter tage stilling til, om det er en hybrid og hvad lovgivningen siger omkring denne.

______________________________________________________




Jeg vedhæfter som billede både min 2. mail, samt lidt flere billeder af en anden hybrid jeg har nedlagt og fået udstoppet.









Så afventer i spænding svar, nok først efter nytår tror jeg.
God dag alle sammen.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 25 feb 2020 14:42 #3485

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Ville bare lige informere om at min forespørgsel hos Miljøstyrelsen stadig afventer svar.
Jeg har i dag skrevet til dem igen, sidste gang jeg hørte noget var 19. December, der var billeder og forespørgsel overgivet til den faggruppe der sidder med den slags.
Det er åbenbart ikke lige til tænker jeg ud fra ventetid og det modtagne svar i dag.
______________________________________________
Kære Henrik,
Tak for din henvendelse.
Jeg har lige været inde og snakke med vores medarbejdere som sidder med området.
De har haft den drøftet den af flere omgange og arbejder stadig på sagen. De skal nok give dig besked snarest muligt.
Du må undskylde ulejligheden.
______________________________________________
Mvh Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Fauna forurening? 26 feb 2020 10:35 #3493

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
På trækvildtudvalgsmødet i januar, stillede jeg spørgsmålet til administrationen, Hvordan vi skal forholde os til hybrider af gæssene og specielt hvis en fredet art indgik. Spurgte ind til det igen på strandoghavjagtudvalgsmødet i går.

Spørgsmålet var blevet undersøgt.

Hybrider er generelt ikke ønsket i naturen. Hybrider af de gåsearter som er af jagtbare arter, ingen problem ved at skyde dem.

Udfordringen er de arter hvor en fredet art indgår, de må i princippet ikke skydes, styrelsen kunne dog ikke forstille sig at nogen ville forfølge den, Naturstyrelsen vil under alle omstændigheder ikke.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 26 feb 2020 11:54 #3496

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Carsten.

Det giver god mening i min verden at Hybriderne er uønskede, i de tilfælde hvor en fredet art har været med inde over er der jeg kunne se en lille udfordring. Jeg tænker dog også i praksis er det jo kun ved en DNA undersøgelse at det kan fastslås hvilke arter der har parret sig helt præcist. Så selvom man har nedlagt en Hybrid, tager sig et billede, og dette kunne indikerer at der her er tale om resultatet af en jagtbar og fredet art der har parret sig, så er det jo stadig ren spekulation. Jeg poster selvfølgelig svaret når miljøstyrelsen sender mig et engang.
Ha den bedste dag.
Mvh Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen