Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Fauna forurening? 05 dec 2019 23:19 #3106

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
I min skoletid lærte vi at:

For at to dyr kan kaldes af samme art skal de kunne få fertilt afkom, altså ikke sterilt afkom. En art er altså en gruppe af individer der kan få forplantningsdygtigt afkom.

Men det er vist kun den mest udbredte definition.

Det er også en gammel definition, som vist ikke holder.

Nogle svømmeænder, som vi jo ville kalde af forskellig art kan få fertilt afkom som hybrider, fordi deres genpuljer er så tætte.

Så den simple løsning med at slå op om to dyr er samme art og så konkluderer at de ikke kan få fertilt afkom holder ikke 100% vand.

Om det så kan lade sig gøre med bestemte krysninger af gæs ved jeg ikke, men det er da bestemt ikke utænkeligt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Fauna forurening? 06 dec 2019 02:10 #3107

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jep. Genetik er helt sikkert ikke så enkelt at man bare kan sætte nogle specifikke regler op.

Personligt ved jeg ikke hvor grænsen imellem en art og en race går. For bare lige at tage hundende som eksempel igen, så spænder de forskellige racer jo bredt inde for arten. Og umiddelbart kunne man da godt få den tanke at visse ænder og gæs liggere tættere rent genetisk.

For at tage et lidt mere okkult eksempel, så blev der tilbage i 1920’erne eksperimenteret med krydsning af mennesker og chimpanse. Det lykkedes mig bekendt aldrig, selvom mennesker og chimpanser deler 99% af samme DNA. Hvad jeg lige kan finde, så er det lykkedes at krydse chimpanser med en anden type menneskeabe (bonoboen) som deler 99,6% af samme DNA.

Så det er småting vi har med at gøre om det kan gå den ene eller anden vej.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 06 dec 2019 16:23 #3110

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Nu kikkede jeg lige på siden med vildt her på siden, og der står jo også de latinske navne. Der kan man jo så se, at Canadagås er den eneste af slægten Branta, og de øvrige jagtbare gæs er af slægten Anser. Lidt hurtigt googling tyder på, at de to slægter er det vi normalt kalder sorte og grå gæs. Bramgæs og Knortegås er således også af Branta slægten.

Så man kunne jo tro, at hybrider imellem to gæs af samme slægt havde større chance for at være fertile, da de vel må dele flere gener.

I øvrigt det er ikke en indisk gås der ligger på køkkenbordet? Eller en hybrid med den som far eller mor?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 06 dec 2019 19:41 #3117

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Daniel.
Jeg er med på sorte og grå gæs, men resten er lidt gætteri. Og jeg syntes fakta kunne være mega nice, om nogen kan svarer på hvad der er muligt. Jeg er helt sikker på det er grågås og Canadagås, og ikke Indisk gås. Den indiske gås er også en super flot fugl, og har ret skarp orange ben og et andet næb. Den hybrid på bordet har grågåse ben og næbet har også den ret tydelige næbnegl i helt samme farve som grågåsen har. Så lige med den er jeg meget sikker på jeg har ret. Men yngle delen der ender meget muligt bare i lidt gætteri.
God dag.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 06 dec 2019 22:29 #3126

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Hej Henrik

Jeg stoler helt på du har ret i blandingen. Jeg syntes bare det lignede så gevaldigt på billedet. Men jeg stirrede mig nok blind på hovedet :) Det lyder som om du har styr på det, og det er jo dig der kan se den ;)

Men det er ikke gætteri at hybrider kan være fertile.(Jeg er godt klar over, at du ikke har påstået dette)

Her et eksempel fra, hvad jeg betragter som en valid kilde

http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Genetik_og_evolution/Genetik/hybrid

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 06 dec 2019 23:29 #3127

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Her er der lidt interessant læsning.

https://frontiersinzoology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12983-016-0153-1

Denne artikel udtrykker tydeligt, at der mangler forskning på området, men det lader til at det anderkendes at gåsehybrider oftest er fertile, selvom der ved stor genforskel ses sterilitet ved hunner. Her nævnes Canadagås og grågås som to arter med stor genforskel, men også som den hybrid der oftest forekommer. Så den egentlige faunaforurening afhænger naturligvis af, hvor ofte hybrider opstår, hvilket i følge artiklen lader til at være relativt sjældent, og om disse fortsat avler. Som jeg forstår artiklen lader det til at hybriderne fortsat avler inden for den ene af de to arter den kommer fra. Så generne bliver blandede med ikke helt på kryds og tværs og genforskellen vil jo så udviskes, efterhånden som hybridens afkom parrer sig med racerene dyr. Men som artiklen tydeliggør er der lav evidens på området. Og så er det jo meget muligt at mine engelsk kundskaber ikke slår til. Så læs hellere artiklen selv. Her er nogle uddrag, som dog ikke er helt dækkende for indholdet:

Generelt:

"Most hybrid geese are fertile; only in crosses between distantly related species do female hybrids become sterile."

"The incidence of hybridization varies among bird orders, with the Anseriformes (waterfowl: ducks, geese and swans) showing the highest propensity to hybridize. Over 60 % of waterfowl species has hybridized with at least one other species(...)"

"The knowledge of goose hybrids is clearly lagging behind. Several studies reported goose hybrids [18–21] or provided a description of local records of hybrid geese [22–24], but no study has been dedicated to the incidence of goose hybrids or their fertility."

"However, two surveys in Great Britain monitored the frequency of hybrid geese in 1991 and 2000 when occurrence of the most common hybrid (Canada Goose x Greylag Goose) was quantified. These hybrids represent less than one per cent of the British population of Canada Geese and Greylag Geese (0.33 % in 1991 and 0.11 % in 2000) [28, 29], falling in line with previous estimates from other bird groups"

Årsager til hybrider:

"Intraspecific nest parasitism (Når en art udruger en anden arts æg, såvidt jeg forstår) has been documented for several goose species (Table 3), but only three goose species are known to show interspecific nest parasitism, namely Greylag Goose, Snow Goose and Canada Goose [23, 41]. Interspecific nest parasitism could facilitate hybridization because hatching by a heterospecific foster parent might lead to sexual imprinting on the foster parent’s species and this may in turn lead to interspecific mate choice in the future"

"Fabricius [42] placed eggs of Greylag Geese in the nest of Canada Geese. The young Greylag Geese followed their foster parents to their wintering grounds. On return, all females (16) paired with Greylag Geese, whereas 5 out of 19 males paired with Canada Geese. Furthermore, some Greylag Goose males that lost a partner remated with a female Canada Goose, showing that these males were sexually imprinted on this species."

"Forced extra-pair copulations (often called “rapes”) have been reported in several species of waterfowl"

"Males of several goose species engage in forced extra-pair copulations, such as Greater White-fronted Goose [51], Brent Goose [52] and Canada Goose"

"Although interspecfic extra-pair copulations can potentially result in hybrid offspring, this behavioural mechanism seems of minor importance in the origin of hybrid geese, because of its low frequency and the low fertilization rate of such extra-pair copulations."

"Hubbs’ Principle or the Desparation Hypothesis states that the rarer species is more likely to mate with heterospecifics (...) Some birds will “make the best out of a bad job” and pair with a heterospecific mate"

Fertilitet og faunaforurening:

"At high genetic distances, for most species only male hybrids are fertile"

"For geese, the fertility of male birds at high genetic distances suggests the possibility of interspecific gene flow between distantly related species (e.g., Greylag Goose and Canada Goose), but if consequent backcrosses are sterile or inviable, then the possibility of interspecific gene flow is greatly reduced. On the other hand, the fertility of hybrids at low genetic distances (e.g., Greater White-fronted Goose and Greylag Goose) provides the opportunity of interspecific gene flow between closely related species."

"Most goose hybrids are fertile; only at high genetic distances do female hybrids become sterile."

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 06 dec 2019 23:57 #3128

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Her billeder fra artiklen der forklarer, hvordan "gøgeunger" forelsker sig i gæs der minder om deres forældre... Sådan en kæreste har jeg også engang haft ( :D )

Og en tabel over hybrider der er observeret
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 07 dec 2019 16:07 #3131

  • DanielS
  • DanielS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 95
  • Modtagne Tak: 7
Jeg glemte lige en ting i det danske resumé:

Som jeg forstår artiklen vides det ikke om afkom af hybrider og racerene dyr er fertile, eller om de i det hele taget er levedygtige, hvorved egentlig faunaforurening ikke er en trussel.

Men det ved man jo så ikke...

Og så har jeg sat min parentes forkert. "Intraspecific nest parasitism" er når en art ligger sit æg i en anden rede tilhørende et individ af samme art.

Imens "interspecific nest parasitism" er når ægget ligges i en rede tilhørende en anden art. Det er det både grågæs og canadagås kan finde på. Hvilket kan resultere i en senere parring imellem forskellige arter.

Dette er også hvad tegningen viser.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af DanielS.

Fauna forurening? 08 dec 2019 10:38 #3135

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Daniel.
Takker for div. link samt dit indspark, har læst det hele og udgangspunktet efterfølgende er vel, hvis jeg har forstået det skrevne korrekt, at vi stadig ikke er meget klogere end før. For der mangler viden om hvad der er muligt, vi kan dog formode at faunaforurenings problemet ikke er af en sådan kaliber at vi skal i VFR og forhandle en HYBRID jagttid på plads nu hvor en masse ænder formodentlig ryger på den sorte liste :) ( i know, Sorry sort humor ).
Ønsker alle den bedste dag og weekend.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Fauna forurening? 08 dec 2019 11:01 #3137

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Tak for at undersøge sagen så grundigt Daniel.
Som med Tybjerg gjorde det heller Ikke mig klogere på om hybrider kan formere sig og med tiden "forurene" flere gåsearter?
Med hensyn til jagttid på disse hybrider?
Det syntes jeg så til gengæld er VIGTIGT at få afklaret.
Når en god ven af mig skyder bram/canadieren og lægger det op på FB og bliver høvlet fordi den ikke måtte skydes.
Når en god ven på hans første motorbådsjagt skyder knorte/canadieren (1 ud af 3 knorte/ canadiere) og spørger mig om den overhovedet måtte skydes, ja så er det vigtigt i mine øjne.

"Manglende kendskab til loven fritager ikke for ansvar"

Ingen af os ønsker at overtræde loven, derfor skal loven være 100% klar.

God søndag til alle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.