Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Det blir godt. 30 aug 2019 22:48 #2758

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg prøver lige lidt en gang til...

først lad mig starte med at sige jeg selv stiller mig nogen spørgsmål under vejs, fordi jeg ikke har svaret og noget er bare noget jeg forstiller mig.

Et er jeg aldrig mindes og have skudt en baby and, og jeg ved at hver and jeg har nedlagt har jeg nydt som spise til fulde.
Om en af dem skulle have haft et år mere som man siger, var ikke noget jeg har lagt mærke til.
Hvis det skulle vise sig at en af de ænder jeg har skud, kunne have være mere kødfyldig eller hvad ved jeg med nogen flere måneder på bagen, tja så gør det ikke noget for mig.
Jeg spiser også kylling, pattegris, kalv, drikker mælk osv... ja nogen gange kan det sku ikke blive ungt nok, og i alm hverdag er det en hel alm praktiseret ting.. hvor gammel er sådan en kylling når den bliver slagtet?
Så nej det rør mig intet og jeg syntes det helt okay... eller fuck skal jeg stoppe med at spise æg ol))

Jeg ved så ikke om mor eller far til de ællingerne kunne finde på at forlade dem, far måske, men hvad bidrager han også med efter den gruppevoldtægt af hunnen inden?
Jeg har aldrig set en hun forlade sine unger, selv midt i trafikken står hun fast over for en 80 tons tung lastbil, så hvad er chancen for at hun kommer flyvende og har forladt dem?? jeg ved det ikke men jeg tror ikke sanseligheden er ret stor, men hvis du ved det så fortæl fortæl.

Det jeg mangler her er fakta syntes jeg, og det jeg bliver lidt provokeret af tror jeg, det er at den her tråd er startede i følelser også samtid taler om splid mellem jægere og misundelse...
Jeg ville jo kigge over på dig Henrik og sige, men det jo dig der laver spliden med din følelses betonede oplæg om hvad du ikke nænnede og hvorfor du ikke skød ænder osv.. også tænker jeg er det så fordi du vil have at jeg også skal have det lige som dig, eller er jeg forkert når jeg ikke føler lige så.

Bare rolig Henrik alt er godt det kun tanker og jeg har intet i mod dig, jeg prøver bare at forklare hvor tråden her føre mig hen.

Og havde det så ramt mig rigtigt og jeg feks var blevet sur på dig eller ligene, så ville jeg feks sige.... GÆS siger du GÆS... de har så stærke familie bånd, skyd en og du kan skyde resten af familien næsten for de forlader den ikke.
De har samme mage hele livet, det da syn og skyde dens mage og deres unger går det da slet ikke med heller og jada jada jada..

Jeg tror at vi skal være glade for vores jagt tider, vores jagttider skal selvfølgelig ikke få dyr til at lide, det har vi lovet, men det okay og skyde ungt kød. også må fakta på banen, hvor mange kuld handler det om, hvorfor, hvad sker der, er det som skrevet højre oppe en fejlproduktion som vil gå til?

Jeg har også respekt for man vælger ikke og skyde, men jeg vælger ikke, ikke og skyde fordi jeg syntes det synd, jeg vælger det fordi jeg så nyder dem på en anden måde. og så jeg de unge der i mine lokker komme forbi med andemor så trykkede jeg nok heller ikke på aftrækkeren :)
For der er ingen der siger man skal skyde alt, bare fordi man kan :D

Det var så den korte udgave, håber stadig vi ok Henrik, der intet personligt i det fra min side, jeg er bare uenig :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Rulab

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Det blir godt. 31 aug 2019 17:57 #2763

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Anders.

Jeg troede jeg var færdig, men vil lige ha lov at svare på dit indlæg.
Det at du stiller dig selv en masse spørgsmål undervejs, er jeg da godt tilfreds med, som jeg på ingen måde har lagt skjul på er jeg også ude på at provokere ( sætte tanker i gang ).

Jeg ved ikke hvad en baby and er? Måske sådan en knald gul flydende fætter i plast som små børn kan lege med i badekaret?



Det er det nærmeste jeg kan komme på kunne være en baby and!

En ælling er noget helt andet i mine øjne, og en ælling er i min optik et utrolig ringe bytte dyr... også selvom man virkelig godt ka lide ungt kød. Sådan en fin én hvor der er omkring 1 cm blottet brystben under skindet er jo en virkelig fin fugl til paraden, ej vel.
Og jeg efterlyser ikke at ællinger skal have flere år før man jagter dem, jeg har nævnt 1 mnd eller 2 uger hvis mine observationer af at de er meget små her op til 1. September er normen. Men det er mine personlige meninger, og det er jo ret tydeligt at de betyder krans, da jeg sikkert står meget alene med min holdning. Jeg skriver også at jeg jo meget muligt tager helt fejl, og jeg som du mangler viden. Men skal den manglende viden afholde mig fra at lufte mine tanker, og observationer? For man kan jo som forums bruger godt blive klogere ved man skriver med andre, og lige hører, hvad ser du / oplever der hvor du er?
Jeg ved også at i mange tilfælde har andrikken flere hunner, i parringstiden parres hunnerne jo i flæng af flere hanner samtidig, det sker også at hunnerne drukner med andrikker på ryggen der er max "gale i den". Det er på ingen måde kønt at se hvordan en hun kan blive jagtet af en hel stribe andrikker. Ofte smutter hannen efter han har fået "klaret sit", og hunnen bliver tilbage med ællingerne. Der skal helt som du nævner virkelig noget voldtsomt til før hun smutter fra dem. Det er hvad jeg har lært og erfaret ihvertfald.
Af de historier jeg har hørt og hvad jeg har oplevet Anders så er følelser en uafvigelig følgesvend når vi snakker jagt, og en del steder desværre også misundelse. Jeg ved ikke om jeg laver splid, jeg ser en del kuld gråande ællinger blandt andet de vilde her hos mig selv som har haft utrolig gode betingelser og stadig ikke kan flyve. Og har jo også hørt flere historier om større eller mindre gråande eventyr i september, om fantastiske kravl hvor man kunne nærmest kravle op på ryggen af fuglene, hvorfor det har været sådan ved jeg selvfølgelig ikke med sikkerhed, men har da mine ideer. Og når den nedlagte fugl så ligger i hånden står man i en del ( skriver en del for jeg ved ikke hvor mange ) tilfælde med et skravl af en omend meget ung fugl, der i min optik på ingen måde er et godt bytte dyr, ej heller om man holder af utrolig ungt kød. Jeg mener ikke jeg skriver nogen steder at jeg ikke nænnede at skyde ænder, jeg jokede med det måske var uden for min fysiske foråen og fatte evne at kende forskel på store og små ænder i luften, og derfor afholdte mig fra at skyde ænder. Det ER en joke, jeg har åbent og ærligt bare ikke fundet andejagten "ophissende" men det var gåsejagten, så det blev min store passion.
Lige med gåsejagten har du HELT ret, de har stærke familie bånd, jeg har haft alle de gængse arter her på matriklen som tamfugle så jo, lige på det område er jeg fuldt informeret. Og den "jagttid" der er indført i August ( for af hvad jeg hører er der nærmest auto svar på ansøgnings serveren ) bryder jeg mig ikke om. Men det er fordi jeg ikke har fattet at sammenligne gåsen med en rotte..... Det kan jeg bare ikke, men jeg sidder også med mit på det tørre og det er ikke mine afgrødre de gnasker i eller min pengepung de rammer. Men min jagt starter også først omkring Oktober for at de får sig en mnd mere at tage på i. Og den med de ikke forlader deres mage ved jeg godt, har haft en tam grågåse gase stående på det sted den mistede sin gås i næsten en uge ( gåsen lå og var død om morgenen ), nat og dag stod der bare og jeg er helt sikker på den sørgede! Det gør vilde gæs dog ikke i samme stil, jeg har set nogle få gange at sædgæs hvis man nedlægger den ene i et par flyver rundt i ring om een op til 6-10 gange og kalder på sin mage, og indrømmet, det giver mig dælme en dårlig smag i munden, lige der ville en doublet virkelig ha været højt på min ønskeliste :(. Er der noget jeg har taget med mig fra det så er det at have hovedet med, og holde igen med lange hold, det bevares smutter da for mig, men generalt snakker vi fugle rigtig tæt på, det tror jeg de fleste vil kunne bekræfte der har været med mig på tur. Dermed ikke sagt at du skal gøre som mig, en gås nedlagt godt oppe på 15-20m´s afstand giver et gevaldigt plask når den går i bølgen, det er et følelsesladet scenarie da man IKKE er i tvivl om at det er en stor fugl man lige har nedlagt ;).

Jeg har også den dybeste respekt for dig, alle de andres holdning, og hvis du opfatter i mit skriv som om jeg vil tvinge dig til at tænke som mig tager du fejl. Jeg provokere for at få dig og andre til at reflektere, samt fordi jeg rigtig gerne ville hører om hvad andre ser af vækst i de gråænder de ser. Og ja, jeg udfordre jagttiderne fordi jeg virkelig godt kan lide den "Claus Lind" ( ja jeg kalder det altså den Claus lind aktige tilgang for mener det er noget han har bragt på banen ) aktige tilgang hvor man er på dupperne og klar til at handle hvis en art trænger til en udstrakt hånd. Men den skal gå begge veje, ikke bare pølseskive halløj som Torben jo har ret i har været kotumen førhen. Og hvis min viden er så utilstrækkelig, må min udfordring vel være af helt samme størrelse?? Da der jo så er evidens for jeg tager helt fejl. Og så gælder det for mig som for alle andre, jeg kan kun udtale mig ud fra den viden og indsigt jeg har, og den er jo ikke så stor som jeg kunne ønske mig det. Med i alt dette skal jagtpolitik og følelser stadig blandes i dejen, jeg er nok lidt blåøjet men håber på vi kan lade jagttiderne hvile på fakta og viden, med en åben dør så man kan lokal frede, lave bør regler, vejledninger, åbne yderligere op for jagt på arter i stor fremgang og lign, og lade følelserne blive hjemme.
Vi er absolut OK ven, vi deler meninger, sort på hvidt kan meninger se hårde ud men det er nu engang sådan forum chat ser ud og når man mødes ansigt til ansigt er "kanterne" jo aldrig så skrape som de ser ud her sort på hvidt.
Ha den bedste wekend, sorry det blev så pokkers langt indlægget. Men så har du lidt at hygge dig med hvis du ligger i prammen og keder dig her til aften :)
Mvh Henrik.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.