Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Det blir godt. 27 aug 2019 16:05 #2723

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg vil uomtvisteligt provokerer nogle, så vil du være fri har du mulighed for nu at stoppe med at læse videre og springe til en anden tråd.

Jeg sidder lige i skrivende stund og nyder det skønne vejr her i min have, nede ved søen som nu er helt vild. I søen er der igen igen igen i år en gæst som kommer her fordi her er sikkert og her er mad. Jeg taler om en super fin gråand hun, som i år har sat 10 fine ællinger i verden, og de er alle kommet helskinnet gennem sommeren.



Jeg har lige fået en SMS og fik da øje på datoen, og wow det er jo den 27. August. På een måde tænker jeg ej hvor vildt 1. September er jo nærmest nu, og en anden tanke sir hmmm lidt tragisk dato faktisk.
For disse 10 fine ællinger kan jo ikke flyve, de har ellers haft alt hjertet kunne begærer af hvede/ byg, andemad og insekter i spandevis men er stadig for små. Jeg bliver sådan lidt, skulle disse fugle lærer at flyve over de næste 4 dage? så er der da ikke meget bytte i dem.
Og emnet har været til debat et hav af gange, jeg bliver bare aldrig træt af det.... For jeg mener helt ind i det aller dybeste af mit hjerte at september jagten for mange andefugles vedkommende skulle være fredet!
Der er simpelthen ALT for mange ællinger ( ja de er altså stadig ællinger for manges vedkommende ) der ikke egner sig til byttedyr på nogen måde endnu. Og kan simpelthen stadigvæk ikke forstå at februar jagten er taget fra os. Set i lyset af hvor tosset det er at skyde alt for små fugle uden kød på, BARE fordi man lovligt kan er sq da skørt. Så giv os/ jer da den februar jagt istedet, gæssene ville også sagtens kunne bærer at blive nedlagt på vand og land i februar. Og så slipper man for de fleste af de spinkle nølere. Hos gråænderne sætter de snart den nye dragt, og så bruger de en pokkers masse energi på dette, meget af dette vil man også styrer fri af. Ved jeg provokerer men gør det af et godt hjerte, og ønsker ikke at der skal fratages jagttid på ænderne, men ha den rykket 1 mnd. Vil da super gerne hører hvad du tænker, er jeg helt ude i hampen og skal bare passe mine gæs :) eller ser du samme billede?
Ønsker alle en super dag, og tænker der nok er en del der render rundt og tjekker grej, god arbejdslyst t)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Det blir godt. 27 aug 2019 16:49 #2726

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Jeg kan kun stemme i med dig Henrik.
Årets ællinger når ikke at blive store nok inden jagten går ind, vi lader vores udsatte gå en måned mere inden vi indleder jagten på dem.
Jeg er også enig i at hvis vi fik jagt på ænder og gæs i februar, måske med den sidegevinst at en del af forårets reguleringstilladelser kunne undgås.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Det blir godt. 27 aug 2019 18:45 #2728

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg ser lidt to sider af samme mønt.

Som udgangspunkt ville jeg ikke have noget imod at bytte September for Februar, men om det er pga. af overstående argumenter ved jeg ikke helt.

Først og fremmest ved jeg ikke helt hvorfor at man i sin tid fjernede Februar jagten? (Det kan nogen nok forklare mig). Jeg forstiller mig dog at det er fordi ænderne i større grad trækker på kysten i vintermånederne, og nogen derfor har tænkt det blev for nemme mål for strand- og havjægeren.

Det kunne være sjovt at se hvor mange ænder der blev skudt i Februar, holdt op imod hvor mange der bliver skudt i September? For det må i sidste ende være det samlede antal nedlagt vildt der er afgørende - ikke hvor nemme de er at ramme.

Som opfølgende spørgsmål. Hvis man fjernede September jagten, ville du så samtidig give Januar måned fri til jagt på landjorden også?

Ud over det kan jægeren vel bare afholde sig fra at skyde på “ællingerne” ? Jeg vil sammenligne det lidt med med rålam. Personligt skyder jeg ikke efter lam før December/Januar, lidt af samme grunde du lister op for ænderne, men ifølge lovgivningen er der intet i vejen for at plukke dem første Oktober.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Det blir godt. 27 aug 2019 19:53 #2729

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200

Ras.killing skrev: Jeg ser lidt to sider af samme mønt.

Som udgangspunkt ville jeg ikke have noget imod at bytte September for Februar, men om det er pga. af overstående argumenter ved jeg ikke helt.

Først og fremmest ved jeg ikke helt hvorfor at man i sin tid fjernede Februar jagten? (Det kan nogen nok forklare mig). Jeg forstiller mig dog at det er fordi ænderne i større grad trækker på kysten i vintermånederne, og nogen derfor har tænkt det blev for nemme mål for strand- og havjægeren.

Det kunne være sjovt at se hvor mange ænder der blev skudt i Februar, holdt op imod hvor mange der bliver skudt i September? For det må i sidste ende være det samlede antal nedlagt vildt der er afgørende - ikke hvor nemme de er at ramme.

Som opfølgende spørgsmål. Hvis man fjernede September jagten, ville du så samtidig give Januar måned fri til jagt på landjorden også?

Ud over det kan jægeren vel bare afholde sig fra at skyde på “ællingerne” ? Jeg vil sammenligne det lidt med med rålam. Personligt skyder jeg ikke efter lam før December/Januar, lidt af samme grunde du lister op for ænderne, men ifølge lovgivningen er der intet i vejen for at plukke dem første Oktober.


Hej Ras.

Af hvad jeg ved så er februar jagten afgivet i en studehandel, på baggrund af et “bør” der er indskrevet i anbefaling vedr jagt i Februar. Noget med der bør ikke forefindes jagt i Februar.
Og for at svar helt klart og tydeligt mener jeg at jagten på ænder og gæs skal UDEN sidespring følges ad på land og vand. Det at man forfordeler den ene eller den anden er noget møg, og bidrager nemlig til at skabe en pokkers masse splid, misundelse og ballade. Og Jægerens aller værste fjende er ofte en anden misundelig jæger, og det dur ikke, sammenhold er vejen frem.
Er der noget jeg har erfaret i min tid på stranden, så er det at der er meget få ting der kan få folk følelsesmæssigt op og kører som jagt kan. Penge og sex tænker jeg er noget af det ud over jagt der kan få folk til at opfører sig vanvittigt og misundelsen stor trives i jægerkredse. Så lige meget hvad så for jægernes egen skyld, både på land og vand så skal vi have ens jagttider.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Det blir godt. 27 aug 2019 20:00 #2730

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Faktisk er jeg mere end villig til at aflevere min september jagt på vandet, for at land jægerne får Januar med land også selvom jeg ikke får jagt i februar. Vil bare gerne følges ad med dem på land!!! Og så kunne man passende, flytte jagten på dykænderne 2 uger ind i oktober også!! Der er dælme mange edderbasser der også er for små når jagten starter på dem.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Det blir godt. 27 aug 2019 20:01 #2731

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg kan ikke mindes, at vi har måtte skyde svømmeænder i februar, det vi har måtte skyde, var dykænder og til og med 15 februar.

Svømmeandejagten har alt den til jeg kan huske sluttet 31.12. på land jorden. Der har så i nogle år nu, været tilladt, at skyde svømmeænder på Fiskeriterritoriet i januar måned.

Grunden til det er jeg ret sikker på har noget med vinter at gøre.. altså hvor sne, hård frost og is. giver ænderne på land vanskelige forhold og samler ret stor antal ænder i få åbne vandhuller.

På fiskeriterritoriet har regelen med en 100 meter jagtfri zone til fast iskant, der begrænser jagten når der er is.

Jagt på svømmeænder i januar på land, er der heller ingen direktiver der forhindre. Men her er det politisk bestemt i Vildtforvaltningsrådet, at det gør vi ikke i Danmark.

Jagt på svømmeænder i februar, her kommer vi i konflikt med Key concept, som fortæller noget om hvor når vildtet er i træktid. I træktiden kan der ikke gives jagttid.
For de fleste ænder starter træktiden 11. februar. Så her er det slut. Selv om der kan gives dispensation en enkelt periode (10 dage).

Så det er ikke sådan, at vi bare kan bytte september med januar og slet ikke med februar.

Jeg har det fint med, at vi må skyde svømmeænder i september og der er ingen lovgivning eller fuglebeskyttelsesdirektiver der siger noget andet.

Jeg er vokset op med, at vi på land, ikke skød gråænder før 1. oktober. Det skyldtes de er unge ja og pikket. det meste af september. I oktober har de lidt mere huld og kun ganske få er pikket. Det forbedre for mig den kolonariske værdi væsentligt.
Denne holdning holder jeg dog ikke helt, da jeg på vandet skyder nogle gråænder og meget gerne skyder krikænder.

Hvornår andre jægere vælger at skyde ænder, eller spare bukkene, eller freder fasanhønen osv. jeg lige glad med... men respektere de valg der bliver truffet i andre jægerekredse. Det er heldigvis stadig lovligt frivilligt, at lade være med at skyde.

Det falder helt i stil med mit ordsprog og som jeg selv vælger som min grundholdning. Uanset om det gælder en holdning til en selvfredning eller de valg jeg træffer når jeg vælger at skyde.

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: HIT7

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Det blir godt. 27 aug 2019 20:31 #2732

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Carsten.

Jeg ved godt den jagttid der har været i Februar har udelukkende været på dykænder, men jeg forstår stadig ikke hvorfor jagten på svømme ænderne og gæs ikke kan frigives ind i februar. Og hvis key concept dikterer til 11/2, så passer det mig også fint og så kunne vi få jagt der til istedet for.
Vi har jo hver især lov til at dele vores mening, du har din og du er en velargumenterende og fornuftig mand.
Jeg syntes bare det virker tosset at lukke op for en jagt på fugle man VED, for det gør man jo, er for små. Altså det er fint du personligt i luften kan se hvor stor anden er før du piller den ned, men her hvor jeg bor i Sydsjælland ser man ikke så godt generelt tror jeg. Og jeg vil æde min gamle hat på at en endog meget stor procentdel af hvad der kommer på skud af svømmeænder i september mnd de får et par på lampen store som små. Med den viden syntes jeg det er virkelig svært at holde min kæft, men det er nok et generelt problem jeg har.
Så jeg vil fortsat være kæmpe fortaler for at september jagten ihvertfald på nogle af svømmeænderne fredes / flyttes. Og etisk ville et bytte på hele september for 11 dage i Februar være fint, for du kan da ikke forsvarer at skyde små fugle der næsten ingen kød er på.
Med hensyn til januar jagten på land kommer den nok så stille snigende i tråd med den globale opvarmning og hajerne kommer så er frosten jo en saga blot.
Jeg lover at jeg igen til næste år kommer på banen igen :).
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Det blir godt. 27 aug 2019 20:43 #2733

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Godt svaret CHC.

Jægere her i landet har ingen "pligt" til at skyde efter det vildt der ifølge loven er tilladt.
Den ultimative prøvelse for en jæger er at lade være hvis man ikke syntes chancen lever op til det man mener man står for som jæger.
Hvis vi åbner op for at gråænder ikke er et egnet bytte i september vil vores "modstandere" hurtigt appellere for at vi ikke skal jagte alle svømmeænder i hele september.
De er helt klart af den holdning at i
"skumringsjagten" er vi ikke i stand til at skelne de forskellige arter fra hinanden og for at der ikke skal opstå fejl, freder vi dem alle!
Se bare hvad der skete med vores skalleslugere?
Den bedste jæger er nu engang ham der kan styre sig, parade eller ej.
Jagt på dykænder i februar.
Da jeg tog jagttegn i 1981 måtte alle dykænder skydes i februar.
Så kom " bør" reglen.
" jagt bør ikke forefindes fra 1/2 til 1/9"
Det kostede alle de "små" dykænder" i februar.
De "store" dykænder" klarede frisag i første omgang UDENFOR de 100 vis fuglebeskyttelses områder her i landet.
Til sidst var det vist kun de "store" ÷minus edderfugl hun.
Nu er det hele væk og IKKE pga
"Key Concept" men pga "Hjallerup marked " hvor Forhenværende formand for DJ Kristian Raunkjær og daværende miljøminister Svend Auken mødtes en sen aftentime og fik "Køkkenbordsforliget" på plads.
Ak ja, det var andre tider og heller ikke dengang var sund fornuft en handelsvare.

Strandjægere har om nogen måtte sande hvordan "salami" metoden
( skive efter skive) kan bruges til at reducere jagtmulighederne.
At give dem en ny pølse de kan skære af gavner os ikke.

"Enhver kan skyde, der skal en jæger til for at lade være"
( tak for lån CHC)
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Det blir godt. 27 aug 2019 22:38 #2735

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Fuck lol.. havde brugt over en halvtime på et langt svar også bliver man logget af og alt er tabt..
gider ikke skrive det hele en gang til..
Henrik jeg er uenig og det kan vi snakke om mund til mund en dag.
Torben skumringjagten har vi styr på.. Magrete Auken siger vi ikke har og vil forbyde den plus motorbådsjagten og hun er nu i EU parlamentet efter et meget godt valg desværre.
Vil mene hun faktisk er en godt eksempel på at der også skal være en tvunget pensions alder for politiker
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af HIT7.

Det blir godt. 27 aug 2019 23:53 #2736

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Anders

F..k træls med dit indlæg. Har altid tænkt, man kan da ikke fitte med et indlg i mere end 30 min... B) :woohoo:

Har hævet grænsen til 1,5 time...
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen