Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Igang med pramjagt - helt fra bunden 03 jul 2019 22:40 #2552

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Og vedr. kanten på cockpittet, så er min tanke at jeg skal have en eller anden form for liste på kanten rundt. Så den dels bliver bredere, og beskytter lidt imod slag og stød direkte på kanten af fiberen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 05 jul 2019 22:56 #2564

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 06 jul 2019 08:05 #2565

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Godmorgen Rasmus

Flot håndværk/finish du laver.

Normalt ville man starte med at lave det der skal udgøre bunden inden i prammen.
Derefter ville man lave sin skammel som brystet skal ligge på.
Den er en scenarie for sig, den skal passe i højden og stigningen så man ligger behageligt når man kravler.
Er den for lav ligger man akavet højt med skuldrene, er den for høj skal skærmen ligeledes være høj.

Når det er på plads finder man ud af lige nøjagtigt i hvilken højde ens kikhul skal placeres i.
Det værste er et kikhul der er for langt nede, det giver en ubekvem stilling i nakken og bliver hurtigt en udfordring.

Kravlejagt er "hårdt" nok i forvejen så det at finde en stilling kroppen hviler i under kravl er virkeligt vigtigt.

Slidsen som geværet i i skærmen ligger i skal være så "dyb" at geværkolben passer ud fra din skulder (bruger du halvtomat)?
Når du er på skudhold skal man ikke bøvle for meget med at finde en korrekt skuldring.
Dette gælder KUN hvis du vil forsøge dig med det liggende skud på vandet.

Nu starter jeg nok en mindre "religionskrig" men ja, er de RETTE rammer tilstede er jeg ikke for fin til at afslutte på vandet (KUN når jeg kravler)

Jeg håber du kan bruge mine råd/erfaringer og føler du dig udstillet i forum så er du altid velkommen på tlf 21628265.

Mvh Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 06 jul 2019 15:38 #2566

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Nej du bliver bare ved t)

Jeg havde tænkt tanken vedr. kighul og placering... men nu havde jeg stiksav osv. fremme, så tog chancen og savede et hul. Umiddelbart tror jeg ikke det er helt ved siden af (sammenlignet med andre kravlepramme jeg har luret på).

Men jeg kan sagtens forstille mig at det er alfa og omega at ligger godt/afslappet.

Jeg har en motorbøsse der skal med på prammen - og har ingen skrupler med at skyde en and på vandet. Det er egentlig en sjov debat den med at fugle skal være i flugt når man skyder. Det mest sikre/effektive skud man kan give er i min optik med fuglen på vandet. Jeg kan måske forstå det med opdrættede ænder i et vandhul... men ikke på den frie vildtbane. Man ser ikke mange riffeljægere, som kun vil skyde til bukken i spring :whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 06 jul 2019 22:41 #2569

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Med mindre du har en bygningsfejl på din højre skulder ;-) skal underkant af skydeskåret være ca ens med underkant af kighul.
Da du skyder med automat skal du lave udskæring i skydeskåret så den kan repetere igennem skærmen.
Tro mig, intet er mere irriterede end et tomt hylster på tværs der blokerer for repeteringen.
Surt med ænder, katastrofalt med gæs.

Alternativt kan du gøre det til en vane at trække geværet lidt til dig så repeteringen sker bag skærmen.
Den metode kan godt give lidt udfordringer da du typisk er nødt til at ændre hele din stilling i prammen.
Bevægelser er vildet ikke begejstret for når man ligger inde på skudhold og situationen er spændt max op.

Det liggende skud på vandet er faktisk ikke så nemt som det lyder.
Målet er ikke så stort som når det er i luften.
Vinklen er flad som en pandekage og man kommer nemt.til at skyde enten for lavt eller højt på fuglen.
Er der lidt bølger og prammen vipper, glem skuddet på vandet fra liggende stilling, det ender med store ærgrelser, det så ellers nemt ud.
Håber billederne giver en idé om hvordan du skal udforme dit skydeskår også selv om det ene er lukket igen.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 08 jul 2019 09:16 #2571

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Torben Raunstrup skrev: Da du skyder med automat skal du lave udskæring i skydeskåret så den kan repetere igennem skærmen.
Tro mig, intet er mere irriterede end et tomt hylster på tværs der blokerer for repeteringen.
Surt med ænder, katastrofalt med gæs.


Tak! Så lærte jeg hele to ting mere.

1. Det hedder et skydeskår
2. Hvad den ekstra udskæring nogen har er til.

Sidstnævnte har jeg undret mig lidt over, men kan nu sagtens se at det er for at motorbøssen har lidt arbejdsrum.

Jeg venter med yderligere tilpasning til cockpit er færdig.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 28 jul 2019 09:21 #2591

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Så kom jeg lidt nærmere.

Der er kommet en bund i prammen, jeg har fået lavet en skammel, og nem montage til skærmen. Ganske rigtig som Torben forudsage... så passer højden i kighullet ikke helt :pinch: så det skal lige justeres en smule, i samme omgang at skydeskåret bliver rettet til.

Junior hjalp lige med at kontrollere arbejdet t)











Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 07 aug 2019 19:29 #2624

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Færdig! B)


Ved godt man dårligt kan se det :whistle: men der ligger faktisk en pram på dette billede, tro det eller ej.




Armlæn til når der skal kravles. De er bare trykket ned over kanten og kan rykkes rundt efter behov.




Skydeskår og udskæring til motorbøssen rettet til.





Og så lige et låg :P nu jeg alligevel var igang.





Mit kørselsproblem er også løst. Jeg har fået mig en plads til den ved det lokale bådlaug t) så det bare er at køre ned og hoppe i prammen, og så afsted på jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 10 aug 2019 14:10 #2629

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Det ser godt ud Ras :)

Skal selv snart (har sagt det mange gange) have lavet et låg til min bogø. Hvordan har du båret dig af?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 10 aug 2019 20:51 #2631

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

Wac skrev: Det ser godt ud Ras :)

Skal selv snart (har sagt det mange gange) have lavet et låg til min bogø. Hvordan har du båret dig af?


Spændte et par lag gaffatape ud over cockpittet, pakkede det efterfølgende ind i husholdningsfilm, støbte et par lag glasfiber ud over, skar til og malede.

Ikke verdenens pæneste glasfiberarbejde... men det er jo også bare et låg.


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Ras.killing.