Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Igang med pramjagt - helt fra bunden 26 okt 2018 13:18 #1838

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Nu har jeg siddet og læst, samt gloet Youtube videoer som en... og kravlejagten ser altså også interessant ud.

Som skrevet i første kommentar, så er jeg udpræget riffeljæger :) specielt pürch finder jeg rigtig interessant - og jeg kan se lidt de samme elementer i kravlejagt, omen under noget andre forhold.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 26 okt 2018 13:50 #1839

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej,

Nu er jeg ikke selv kravlejæger,men har flere bekendte der næsten er ultimative kravlejægere.

En af dem har udtalt, hvis man starter med en Bogøkajak, ja så er det som at starte med at lære og køre på et hjulet cykel. Det tænker jeg er fordi der er en risiko og fordi det kræver noget erfaring.

Nu ved jeg ikke hvordan farvandet ser ud i dit område, egner området sig til kravlejagt ?

Hvis det er overvejende dybt eller dybere vand, så er det ikke kravle område. Kravlejagten er specielt egnet til større områder med lavt vand og hvor der gerne er stenrigt.

Er det du vælger, så ville jeg se på denne pram istedet. Det er nok en af de allerbedste kravlepramme der er lavet. Leon Schmidt.

Den er beskrevet her på siden i bådarkivet.

Og der er en til salg her på siden også.. under Salg.

Link til Leon Schmidt der er til salg
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 26 okt 2018 23:27 #1843

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

CHC skrev: ...En af dem har udtalt, hvis man starter med en Bogøkajak, ja så er det som at starte med at lære og køre på et hjulet cykel. Det tænker jeg er fordi der er en risiko og fordi det kræver noget erfaring.

...Nu ved jeg ikke hvordan farvandet ser ud i dit område, egner området sig til kravlejagt ?


OK. Det virker om at jeg skal gå efter jafi'en så t) kan se her på siden, at nogen også har forsøgt sig at rigge den op til kravlejagt, så det kunne også være en løsning.

Området jeg i første omgang vil kigge nærmere på er det Sydfynske Øhav, udmundingerne af Svendborgsund og så Faaborg Fjord. Et nærmere spot har jeg ikke fundet endnu, men der ser ud til (på Google Maps) at være op til flere interessante lavvandede områder m. store sten, banker o.lign.





Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 27 okt 2018 00:42 #1844

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Må hellere skynde mig at sige, at jeg slet ikke kender til området.

Som jeg ser det er langt de fleste lavvandede områder her, lig med kravlejagt forbudt eller jagt forbudt. Der må jages fra opankret pram i noget af området.

Så det ser ud til at trækjagten med lokkefugle giver dig de bedste muligheder.

Jafien kan der laves kravleskærm til, jeg vil tro du så vil komme til at være siddende du skal kravle. Der vil være flere kompromisser.

Du kunne prøve at kører rundt i området om du kan spotte nogle stedder hvor der ligger pramme og se på dem, eller forsøge at finde nogle lokale der allerede driver jagten i området.
Det kan give dig et indblik i om kravlejagten bliver brugt, eller om det er trækjagten.

Min første pram blev en Jafi, dette valg var svært. Det der afgjorde det var at, de nyere modeller var med lufttanke og prammen var synkefri. Jeg valgte at købe en helt ny og har aldrig fortrudt dette. Jafien kan det hele, men indrømmer der er andre pramme jeg heller ville ligge i, langt fra land. Jeg har ikke det mindste i mod at ligge på 3-4 meter vand, det har jeg gjort mange gange. Kun nogle få gange har jeg været langt til havs.

Jafien skal roes med åre, siddende på røven og man skal blive der. Ikke bruge en pagaj eller skotte sidende på knæene.
Jafien kan rulle lidt i bølger fra siden, og vil klart anbefale at, man sider på enden i den. Sætter man sig på knæ flytter du tyngdepunktet højt op, og livligheden gør at, man kan miste balancen. Siddende på knæ, øger man også vindpresset og kan komme på voldsomt arbejde en dag med god vind.

Jeg har prøvet meget i min Jafi, og mange forskellige stedder og har endnu ikke oplevet en truende situation. Jeg har bestemt prøvet noget jeg ikke gør igen i den.

Skulle jeg se på en anden pram end Jafien, ville det være Føns skallen. den kan det samme som Jafien, den er bredere og mere side-stabil. Den klare ikke så mange bølger som Jafien, har ikke lufttanke og er ikke synkefir. Så igen en række kompromisser.

Som jeg nævnte i mit første indlæg, findes der ikke en pram der super god til det hele. Kravle og trækjagten er for forskellige. Og vælge sin første pram er yderst vanskeligt. Det kan sagtens være man ender et anedet sted en det man regnede med fra start af.

Jeg kan sagtens se ligheden med pürchen og kravlejagten. Men at lave det perfekte bedrag med sin pram og lokkefugle er også spændende. Og når ænder slår på sine lokkerer og kommer på hulevinger ind i landingsbanen, vil jeg love dig at pulsen stiger.

I bådarkivet, finder du de omtalte pramme. Her finder du også LS-prammen. Den minder meget om jafien, her kan du se hvordan en LS-pram er om forandret til en kravlepram. Det kan måske give dig inspiration til Jafien, hvis det er den du ender med og vil prøve at indrette den som kravlepram.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 27 okt 2018 01:51 #1846

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Jeg holder mig til den oprindelige plan, og tager ud og kigger på jafi (klon tror jeg det er) søndag. Der medfølger også åre til den t)


CHC skrev: Må hellere skynde mig at sige, at jeg slet ikke kender til området.

Som jeg ser det er langt de fleste lavvandede områder her, lig med kravlejagt forbudt eller jagt forbudt. Der må jages fra opankret pram i noget af området.

Så det ser ud til at trækjagten med lokkefugle giver dig de bedste muligheder.



Nu må jeg så også hellere starte med at indrømme, at min google-fu nok ikke er så stærkt hvad dette emne angår :woohoo: men jeg syntes der er op til flere steder der virker interessante, og som ligger uden for de nævnte zoner (dog motorbåds jagt forbudt).


Udmundingen af Svenborgsund



Nordsiden af Tåsinge



Lunkebugten (her må der godt jages fra motorbåd)



Sydsiden af Siø



Lindelse Nord (Langeland) - Her er det også ret tydeligt at spotte en håndfuld pramme, så det er nok ikke et tosset udgangspunkt.




Udmundingen af Faaborg Fjord

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 27 okt 2018 17:53 #1852

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Nu har jeg ikke tjekket kortet over området, hvor der er By og sommerhusområder. Der udløser en 500 eller 100 meter fredning fra land.

Jeg kan se der er et par af områderne der er sommerhusområder ved og jeg kan se der noget der er forholdsvis bynært. Sådanne områder er noget jeg ikke går efter at besøge. Grunden til det er, at jeg ikke vil støde nogen eller på anden måde virke pågående over for offentligheden med min jagt. Det kan sagtens være helt i orden i følge lovgivningen. men følelses mæssigt fornuftigt, måske ikke.

Kravle vand er sjældent godt hvis der er mere end 50 cm vand, kan det give udfordringer med fremdriften. Her kan Kartesker være løsningen i stedet for stikkere.
Men det ville en kravlejæger kunne fortælle meget mere rigtig om end jeg kan. En kravle jæger kan komme over meget vand ¨og 10 km sejltur er ikke uhørt, selvfølgelig kan et lille område også være interessant, her bliver det så givet en kombination i mellem trækjagt og kravlejagten. Hvor man ligger nogle lokkefugle ud i forskellige grupper. Hvor efter man selv ligger med prammen og kan overskue grupperne fra prammen med en kikket. Kommer der så nogle fugle og smider sig ved lokkefuglen, forsøger man så at kravle til dem.

Knæk og bræk der ude..

Du har nogle spændende oplevelser i vente... både jagtlige om også med udviklingen og opbygningen af systemer og erfaring.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 27 okt 2018 21:14 #1853

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76

CHC skrev: Nu har jeg ikke tjekket kortet over området, hvor der er By og sommerhusområder. Der udløser en 500 eller 100 meter fredning fra land.


Er det ikke de områder er er skraveret med henholdvis rød og gul på dette billede?


Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 28 okt 2018 00:48 #1855

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Helt korrekt. :)
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Igang med pramjagt - helt fra bunden 28 okt 2018 17:13 #1857

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 640
  • Modtagne Tak: 296
Hej Ras.

Velkommen til dette fantastiske forum hvor du kan få et indblik i al den viden du mangler.
Du får det oveni købet serveret på en pæn og sober måde ( noget man ikke skal regne med på alle sociale medier)

Du skriver at du ingen viden har om emnet.
Som kravlejæger siden 1984 og ejer af en Bogø kajak siden 1987 vil jeg give CHC fuldstændig ret.
Kravle pramme er ikke for nybegyndere, de har alle som en et "lumsk" balancepunkt som det tager tid at lære at kende.
Start op i denne sæson med en Jafi, og bliv dus med jagt fra båd der vipper når du bevæger dig.
Vipper gør de alle men ikke alle sender dig i bølgen blå.
Vil du stadig prøve kravlejagten skal du gøre op med dig selv hvilke områder du helst vil opsøge.
Er der lavt vand skal du vælge en fladbundet type.
Vil du have muligheden for at opsøge dit vildt på dybder over 1m skal du vælge en Kravlepram med noget køl under.
Den mest sødygtige af den sidste slags vil jeg vurdere er Bogøkajakken.
(Æbleø pram, Kalø pram og Jacopram mangler bæreflade, især i agterenden)

Jeg forstår godt du er tiltrukket af kravlejagt og ser det som pürch jagt på vandet for det er jo det det er.

Forskellen er dog at man skal helt ind på under 30m før man er på skudhold.
Det øger spændingen yderligere set med mine øjne.

Bliver du kravlejæger er det flotte områder du vil være det i.

Håber ikke det var svar nok ;-) det er et stort emne at kaste sig ud i strandjagtens glæder og besværligheder.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ras.killing

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Igang med pramjagt - helt fra bunden 29 okt 2018 23:22 #1868

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Nå... Jeg kom altså til at købe en kravlepram :whistle:

Prisen var god og prammen fornuftig. Den fejler intet i bund eller siderne. Kanten af cockpittet skal lige lappes en smule, og så skal der en ny træliste på og et frisk lag maling. Har givet 400kr, det syntes jeg selv var en god pris.

Ud over det skal jeg have lavet en skærm til den, som det så flot er vist i en artikel her på siden, og købt noget camouflagenet.

Planen er nu, og se om jeg ikke kan når at få det klar inden sæsonen slutter helt - og ellers må det vente til næste år, intet hastværk t)

Fokussen bliver på det helt lave vand (ikke dybere end der kan bundes med waders) og så enten kravle, eller ligge på træk iblandt sten, siv, strandkanten eller andre steder hvor en camoufleret pram vil falde godt i ét med omgivelserne. Jeg vil ud med kikkerten og se lidt på hvad der giver mening.

Takker for de gode råd indtilvidere. Jeg vil opdatere tråden når jeg efterhånden kommer lidt videre med de forskellige ting.




Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen