Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Øv! 04 dec 2022 12:44 #6040

  • Drs
  • Drs's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 22
  • Modtagne Tak: 9
Jeg har flere anskydninger med små hagl 5er /6er end med større 3er , enten skyder jeg ikke godt nok ellers skyder jeg på længere afstand end de små hagl er effektive.på.

For mange år siden hvor jeg skød en del hvinænder , kunne jeg tydeligt se en forskel bare på 4er og 3er når jeg ramte en and dårlig, med 4erne fløj de tit 200 meter inden de gik ned ,med 3erne gik de ned med det samme eller fløj max 50 meter, og det er en kæmpe forskel når man skal efter en anskydning.

Så jeg skyder altid med 3er til svømmeænder og de små dykker, og 1er til gæs.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Drs.

Øv! 05 dec 2022 00:21 #6041

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Det er altid ærgerligt at miste en anskudt and. Det sker desværre, men heldigvis ikke særligt tit. Man kan minimere chancerne for at en anskudt and dykker (og forsvinder) ved at skyde på den igen hurtigt efter at den har ramt vandet, hvis ikke den er død. Det gør at den ikke når at få så meget luft i lungerne at den kan dykke i længere tid, og derved nå væk fra synsafstand af jægeren.

Jeg bruger selv lidt forskellige hagl, og både de hurtige og de almindelige på omkring 420 m/s. Tager jeg på jagt efter hvinænder, så bruger jeg hagl i størrelse 3 (reelt 2-4), og tager jeg ud efter gæs eller edderfugle, så bruger jeg som udgangspunkt str. 1 eller 2. Men er jeg ude efter fx. hvinænder og der kommer en edderfugl forbi, så skyder jeg den selvfølgeligt også med hagl str. 3 eller 4. Jeg synes dog at det er tydeligt at det ofte er hagl i hoved eller hals som de så dør af, når jeg ser på hvordan de reagerer på skuddet i luften. Ofte så knækker halsen sammen på fuglene og hovedet ryger ind under fuglen inden den ryger i vandet, når jeg fx. skyder en edderfugl med hagl str. 3. Skyder jeg den med hagl størrelse 1, så "klapper" fuglene ofte bare sammen i luften.

Ift. de hurtige hagl, så bruger jeg dem sjældent. Jeg har efterhånden set en del videoer på YouTube omkring emnet, og folk der sammenligner hurtige og almindelige patroner, når ofte den konklusion at de hurtige patroner "klatter" for meget, så man får en væsentligt dårligere skudbillede end man gør med patroner med de almindelige hastigheder.

På havjagt er jeg blevet glad for at skyde med min Patternmaster Code Black Duck, men den synes jeg har en for snæver en haglsværm når jeg ligger på træk, hvor jeg i stedet bruger en 1/4 eller 1/2 choke. Det fungerer meget bedre for mig. Jeg har lige købt en Kicks High Flyer choke i modified (1/2 choke) som jeg vil bruge på trækjagt. Den har en god hagldækning på de afstande jeg oftest skyder på over lokkerne, og så er den portet, hvilket betyder at haglskålen skilles fra haglene langt hurtigere end for ikke-portede chokes, hvilket burde give et bedre skudbillede og færre strint-hagl, fordi haglskålen ikke får lov til at ødelægge haglsværmen. Jeg kan anbefale disse videoer om emnet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen