Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Øv! 03 dec 2022 15:09 #6030

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Så din erfaring er altså.

For at nyjægere/uerfarne skal undgå anskydninger, så skal de skyde med mindre hagl?

Det finder jeg da interessant.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Øv! 03 dec 2022 16:02 #6031

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Hvis du tror at fordi det er nyjægere så skal de bare have nogle svaneknopper så skal det nok gå.
Ved du hvad, jeg tror på de nye skal lære at det er vigtigt der er en sammenhæng mellem dækning og haglstr.
Jeg råder gerne nye til at lave nogle guide punkter ex. Læg en lokkefugl på 25 m. Og skridt det op hvis muligt, så har man det som retningslinje.
Det nytter ikke noget bare at gå op i haglstr fordi man ikke har lært at afstandsbedømme. Du ved eller burde også vide at en art skal have x Antal hagl for at være dødsskudt v. Kropsskydning. Og når 5 hagl så rigeligt trænger langt ind i kroppen på 30 m. Så er der også plads til lidt fejlvurdering. Du kan kompensere for mindre dækning m. Trangboring, men lad være med at bruge manglende evne til afstandsbedømmelse for at man er nødsaget til at gå op i større størrelse. Hellere vejledning i stedet for undskyldning.
Og jeg har drevet meget havjagt også hvor min kammerat skød med 1 hagl og jeg skød med 3 hagl. Og jeg kan garantere dig for at der var flere af dem jeg skød til der var døde i knaldet end min kammerat. Og det var ikke fordi jeg var bedre til at skyde. Men folk tror at bare det er store hagl så er det super... men der skal også være en sammenhæng mellem dækning og haglstr. Og hvinanden er jo ikke en kæmpe stor and.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 19:14 #6032

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Rene: Ærgeligt at vi ender her når en nyjæger spørger om saglig hjælp til at støtte op om implementeringen af personens attråværdige ambitioner. Dit indlæg 16:02 opfatter jeg som manglende saglighed og respekt for den du svarer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 22:46 #6033

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Jeg kan garantere for at jeg har dybeste respekt for en nyjæger der tør bede om hjælp. Derfor kom jeg med mit input, men bliver rakket lidt ned med arrogance , Derfor bliver mit seneste svar også anderledes, men hvis du læser så kritiserer jeg ikke de svar andre var kommet med, men kom med min erfaring. Men så starter arrogancen synes jeg. Men det er ikke pga manglende respekt for nyjægeren.
Men undskyld hvis man ikke må komme med input uden at skulle få af vide at det er noget mærkeligt noget at komme med.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 03 dec 2022 23:21 #6034

  • RTB
  • RTB's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 2
Hej. Jeg bruger 3'er hagl, og ofte hyper steel. Har indimellem skudt med 4, men har aldrig overvejet 5'ere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 04 dec 2022 03:44 #6035

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Du er naturligvis velkommen til at komme med alle de input du ønsker. For mit eget vedkommende har jeg lidt svært ved at spotte arrogancen. Jeg undskylder naturligvis også hvis jeg opleves at være afsender. Og endelig så respekterer og accepterer jeg fuldt ud din undskyldning.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 04 dec 2022 07:33 #6036

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Det er ikke dig der er afsenderen. Men Torben med hans selvsøgende missiler, derfor kom mit svar med svaneknopper for at illustrere det jeg har prøvet at forklare at det er en balance mellem andens str. Og haglstr og dækning(bruger altid 32 g eller mere på stranden) og også udgangshastighed, uanset om han vil det eller ej. Men hvis der er risiko for at en and har en str at den kan gemme sig mellem hagl. Så vil der også være stor risiko for at der vil være en del der får 1 hagl og flyver anskudt videre., måske lander 500 m. Væk og så er der altså langt inden man får kontakt til fuglen. Hvis der er de huller og anden har den str. Og man kører trangboret så vil det være fornuftigt at gå ned i haglstr for hvert ekstra hagl gør underværker. Vi skal selvfølgelig ikke ned i 7 hagl. Men det jeg siger er at der er en balance.
Ansvarlighed og refleksion er en af dem, og det er lige præcis det tråden startede med. Ros til trådstarter. Det ville en gammel indgroet rotte aldrig turde... desværre.
Og håber at sådan en gruppe som denne vil være en gruppe hvor erfaringer skal udveksles og man så sætter sig og reflekterer og tænker tingene igennem selv. Og stille og roligt finder ud af hvad der fungerer for en selv. Måske afprøver kompromisser.
Nogle gange er der mulighed for flere arter, evt. Gæs og krikand, jamen så vil jeg have 3 hagl i hvis der ikke er mulighed for at skifte eller for ikke at skifte hele tiden, men er det kun krikænder så er det 5 hagl eller 6 hagl .
Men mit input er kig på hvad der jages, og afstanden til lokkefugle og dækning m.m.
Og så kan den modige der startede tråden tage det han kan bruge på hans jagt. Respekt for at det piner ham at der forsvandt en and. Det er jo det der kendetegner en rigtig strandjæger. Der er det kvalitet frem for kvantitet..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 04 dec 2022 07:54 #6037

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Det må du meget undskylde Rene.

Jeg hader virkelig at træde folk over tæerne, og gør mig stor umage for at dette ikke skal ske.
Arrogant?
Det er vist første gang det ord og mit navn er sat i sammenhæng, det er jeg ikke stolt af og beklager.

Det med de selvsøgende missiler?

Ok måske en dårlig formulering.
Men siden Hypersteel kom på markedet er de talt op på et niveau, hvor jeg ikke syntes de hører hjemme.
Det er stadig personen bag skæftet; der afgør raten af succes.

Du har dine erfaringer, jeg har mine.

Synd vi så er uenige når vi skal råde og vejlede en nyjæger.

Men kan vi ikke ligge uenigheden til side og blive enige om, at den største udfordring på vandet.
Det er afstandsbedømmelsen.

Med stor respekt og undskyld
Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Øv! 04 dec 2022 08:14 #6038

  • Reneb
  • Reneb's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 80
  • Modtagne Tak: 25
Ja afstandsbedømme, derfor en lokkefugl på et par hjørner som guidelines. Lad os være stolte af nogen der tør spørge og Lad os prøve at være konstruktive og lytte. Tror faktisk at hvis vi sad og delte et par øl så ville der måske være forståelse rimeligt hurtigt. Ikke 100 procent enighed men forståelse.
Hypersteel er min favorit patron. Den virker og den kan lave et fremragende billede i mine geværer. Og kan den ramme bytte med 5 -10 % mere effekt så er det det der kan redde fejlvurdering. Nogle skyder med 28 g. Jeg bruger 32. Det giver også ca.14 % bedre dækning. Det er sådanne små ting der kan redde en dag når det samles sammen med at man gør sit ypperste med skyde træning og afstandsbedømmelse . Camouflage m.m.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Øv! 04 dec 2022 08:33 #6039

  • U96
  • U96's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 5
  • Modtagne Tak: 0
Hej - jeg bruger denne side/tabellerne som guidelines - så må det være op til den enkelte at vurdere hvilken afstande man normalt skyder på:

https://strandoghavjagt.dk/strandjagt-udstyr/test-af-skudbillede

Men man bør nok ikke bruge mindre hagl end størrelse 4 hvis man rent teoretisk vil udnytte de maximal tilrådelige 30-35m skudafstand til ænder...

/Lars

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen