Klargøring og reparation af bunden på din båd


Alle med en glasfiberpram kender det! Prammens bund har fået skrammer eller dybe ridser efter grundstødninger og af at blive slæbt op på strandens skarpe sten.


Det ser ikke kun træls ud, det er også direkte ødelæggende for glasfiberskroget. Når der er slået hul på gelcoaten, er båden ikke længere vandtæt, og vandet har fri adgang ind i selve fiberen. Her kan vand i værste fald forårsage frostsprængninger. Fiberen bliver porøs og mister sin styrke.


Sådanne slidskader er nemme at reparere med et nyt lag topcoat. Prammen vendes med bunden i vejret. Den rengøres grundigt med ”Grundrens” for at tage olie, fedt og voks. Man skal aldrig slibe på en glasfiberbåd uden at gøre den grundigt ren først. Ellers sliber man bare voks og fedt ind i glasfiberen, og det er umuligt at få noget til at hæfte. Efter rengøringen slibes prammen på det område, man ønsker at reparere. Der skal slibes godt i bund med grov kornstørrelse. Brug gerne en excentersliber.


Klargøring og reparation af bunden i af din båd

Store huller eller skader renses med stemmejern og spartles med glasfiberspartelmasse. Jeg bruger ”Plastic Paddings Glasfiberspackel”, der indeholder glasfibertråde.

Efter afslibningen skal slibestøvet støvsuges eller blæses væk med trykluft. Herefter skal området affedtes med Acetone.


Klargøring og reparation af bunden i af din båd

Til slut rulles et nyt slidlag af topcoat på. Brug en fin rulle eller en bred pensel, og giv bare et tykt lag. Topcoat er gelcoat tilsat ca. 2 % speciel voks. Så er reparationen færdig, og båden er som ny igen.


Klargøring og reparation af bunden i af din båd

Topcoat rulles på.


Klargøring og reparation af bunden i af din båd

Som ny igen!


Af: John Friborg