Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Valg af Våbenskab 25 okt 2018 16:20 #1827

  • cacla00
  • cacla00's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Jeg har brug for lidt vejledning i køb af våbenskab, specielt mht størrelsen af våbenskabet. Jeg er i besiddelse af en riffel og et haglgevær, og med tiden skal være plads til et halvautomatisk gevær. Der vil aldrig være store mængder ammunition i skabet, maksimalt 3-5 æsker. I vejledningen skal man ikke indtænke at arsenalet udvides med tiden. Jeg er 40, det tog mig 20 år at gå fra hagl til riffel, og det har taget mig yderligere 4 år, blot at overveje hav-jagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af Våbenskab 25 okt 2018 16:55 #1828

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Men alligevel så skifter man gevær, eller opgrader uden at skille sig af med det gamle som har tjent sig godt i mange år.
Jeg har plads til 10 våben i mit skab, og er vel kun halvvejs, men så kommer der et nyt på prøve og så skal der lige være lidt forskellig ammunition, som sjovt nok bliver billiger jo mere man køber.
Og til havjagt er der mange som har både 2 og 3 våben, da de lever livet hårdt.
Så tænk lidt stort, da du så ikke skal til at bøvle med at få et der passer til arsenalet.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Flytkjaer.

Valg af Våbenskab 26 okt 2018 14:04 #1840

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej,

Et våbenskab er dumt at købe lille.

Højden er vigtig. Træls med et skab, som et våben ikke kan stå opret i. Det er altså også rart med plads til andet end våben i skabet.

Jeg bruger det til rigtig mange ting, som jeg ikke lige bruger hverdag men som jeg gerne vil passe på. Er man på ferie eller julefrokost, så er det rart der er plads til husets bærbare computere, fruens smykker, pas... og andre værdigenstande.

Der er kommet nye regler og krav til Skafor klassen pr Januar i år. Jeg ville snakke med dit forsikringsselskab, hvilke krav stiller de for at forsikringen dækker våben.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af Våbenskab 26 okt 2018 22:01 #1841

  • cacla00
  • cacla00's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 0
Tusind tak for gode svar,

Det er specielt højden jeg er i tvivl om. Vil et 125cm højt skab være højt nok? Når der ikke er hylde eller andet i skabet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af Våbenskab 27 okt 2018 01:01 #1845

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jeg har 135 cm frihøjde i mit våbenskab, og ville være ked af hvis der var mindre. Der er ca 12 cm frihøjde ved min halvautomater uden choke extended monteret. En choke kan snildt forlænge løbet med 4cm.

Med hensyn til ammunition er det rart der kan være en kasse med 250 flugtskydningspatroner og tilsvarende jagtammunition.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Valg af Våbenskab 27 okt 2018 12:34 #1849

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
Udover højden, bør du også tænke på dybden af skabet.
Afhængig af sigtekikkert, kan en jagtriffel fylde meget i dybden. I mit gamle 7'er våbenskab skulle min Mauser 96 med 50 mm objektiv sigtekikkert og bipod stå på skrå og fylde 3 våbenpladser, fordi at riflen ellers ville hvile på kikkerten og ikke løbet.
Hvis der skal stå riffel i skabet, ville jeg ikke vælge et skab med under 35 cm dybde og gerne mere.

125 cm højde er for lidt. En halvautomat med 71 cm løb og en forlænget choke, så skal våbnet stå på strå.

Jeg har et våbenskab fra skyttebutikken med topboks, hvor topboksen ikke har fyld dybde, så der er 8 "lave" pladser og 2 pladser med fuld højde. Det er en rigtig god løsning på det problem uden at våbenskabet bliver meget højt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1