Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Omkring en skydeskærm 11 okt 2024 18:12 #6874

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 237
  • Modtagne Tak: 329

Omkring en skydeskærm
Skydeskærmen er en vigtig del af prammens udrustning. Æren for skærmens oprindelse er tillagt fynboerne, der jagtede i Odense Fjord, for mere end 100 år siden.
Idag er skydeskærmen en naturlig del af prammen, nemlig til:
1: At dække kravlejægere, under kravl.
2: At dække strandjægeren når han ligger for lok.
3: Kan osse’ hindre indtrængning af vand i prammen, når man ror eller stager i hård modsø. Sidstnævte kræver dog 4-delt skærm, hvor “lappe-siderne” kan lægges ind mod prammens sider.
En skydeskærms “indretning” er meget individuel, jeg vil vise/beskrive nogle detajler på MIN skærm til kravleprammen.
Skærmen er 4-delt, til mit brug super praktisk. Når lappesiderne er klappep HELT sammen, kan skærmen parkeres sikkert på fordæk (er bekvemt i hård modvind, på “døde” transport strækninger)
Den er permanent camoufleret med tobisnet (lyst og mørkere). Ved kikhullerne er påsyet “fiskekasse-plast”, fastskruet på skærm. Dette arrangement sørger for at der ALTID er frit udsyn.
Fastgjort til skærm ses et par små løkker, med vinprop. De er til nem “opankring” ved pæle (nemme at på og afmontere i forbindelse jagt for lok).
Langs skærmen er påbundet 6 små snore til at fastgøre “naturlig” camouflage (f. eks tang eller siv… jeg bruger ofte kløver)
Bemærk de 2 sorte “tutnasser” på skærmkant, det er 2 stk RF-skruer, med 2 lag krympeflex (skruehovederne er forinden afrundede). Arrangementet er for have haglløbet i ønsket retning, og sikre løbet mod ”udskridning”
Som nævnt er en skydeskærms indretning individuel, men måske kan du hente lidt inspiration her.
Sendes med venlig hilsen, cpfj













...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: brixvold, Lars Olsen, Reher, Goj!ra

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Stave

Omkring en skydeskærm 12 okt 2024 12:16 #6875

  • Reher
  • Reher's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 74
  • Modtagne Tak: 49
Super fede detaljer, og ikke mindst detaljer, der er tænkt over og har vist deres værd i praksis !
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1