Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Nye stikker 28 aug 2021 07:42 #5153

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Har fået lavet et par fine nye stikker i Egetræ og nu bliver jeg lige usikker på om det kan betale sig at give dem olie, giver I jeres stikkere olie ?
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye stikker 30 aug 2021 09:06 #5163

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291

Hej Cleilers, ja, mine stagekæppe får olie hvert år, lige dele linolie/terpentin. Med hensyn til om det kan betale sig, så “koster det næsten gratis”.
Iøvrigt et par flotte stagekæppe. Jeg bruger gran/fyr, UDEN snore.
Mvh, cpfj

https://strandoghavjagt.dk/strandjagt-udstyr/gor-det-selv-baade/stagekaeppe-gor-det-selv
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye stikker 30 aug 2021 21:32 #5165

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Hehe, det er nu meget praktisk med de snore, kun en lille smule i vejen ;-) Takker for svar :) :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Nye stikker 15 nov 2021 06:53 #5362

  • RTB
  • RTB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 2
Hej. Nu faldt jeg lige over det her med at fortynde olien med terpentin. Da jeg stod i lære som snedker, lærte jeg også at fortynde olien. Det skulle give en dybere indtrængning i træet. Senere snakkede jeg med en ældre fyr i gamet, som mente at det var noget pjat. Ifølge ham giver det ikke mening at fortynde olien, da man så bare får mindre olie ind i træet. Hvis den tyndere konsistens får olien længere ind, har man altså bare fået mindre olie derind hvor man gerne vil have det.
Han varmede altid olien op i stedet for at fortynde det. Opvarmningen gør at oliens viskositet ændrer sig. Den mere tyndtflydende og herved opnår man en bedre indtrængning og man får al olien ind i træet. Det gav mening for mig, for jeg ved at man i gamle dage havde store oliekar med varm olie, som man sænkede vinduer ned i før de blev malet.
Siden har jeg varmet olien op i en gryde og jeg har haft gode resultater med det.
Jeg skal ikke spille kloge Åge, men jeg ville lige dele det.
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1