Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Brystskammel 28 sep 2020 11:45 #4366

  • Esben
  • Esben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Hej,
Jeg søger noget inspiration til at lave en brystskammel til kravleprammen. Derfor vil jeg gerne se hvad I har, og høre hvordan I evt. har lavet jeres brystskamler :-)
Mvh Esben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystskammel 28 sep 2020 16:50 #4368

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Billederne viser min brystskammel. Lavet af to stykker støbeplade, holdt sammen med hængsler, så den kan slås sammen og dermed tager mindre plads op i prammen, når man på vej ud og hjem har lokkere i prammen. Ovenpå noget blødt materiale, såsom campingmåtte eller yogamåtte.



Set nedenfra ser du hængslerne og et stykke snor, der forhindrer den klapper sammen.

Bemærk at træklodsen i den anden ende ikke er nødvendig, men det bevirker, at jeg ikke får smerter i ryggen, hvilket jeg gør når skammelen har en mere stejl vinkel.



Med hensyn til mål, så omkring 20-25 cm bred og 50-60 cm lang. Højden afhænger af den individuelle pram

Jeg begynder med at lave en midlertidig skammel af en plade understøttet af træklodser.

Det er vigtigt, at skammelen er så høj, at når du ligger på den, så er overarmene fri af cockpitkanten. Hvis armene gnider mod cockpitkanten, vil du få smerter mens du kravler, og det bliver man hurtigt træt af. Du kan eventuelt smide prammen i vandet og prøve, når du har fundet en højde, du mener passer.

Når du har højden på skammelen, kan du finde den rette højde til kighullet i skærmen, og derfra har du så højden på skærmen (15 cm fra overkanten af hullet til overkanten af skærmen).

Sidste to billeder viser en hagestøtte, så man kan hvile nakkemusklerne mens man kravler.



Støtten er lavet af et stykke støbeplade med et vinkelbeslag fra Biltema.



5 skruer gør, at støtten nemt kan tages af, da skammelen ellers fylder mere under transport.

Støtten er ikke nødvendig, men jeg synes den er behagelig at have.
Følgende bruger(e) sagde tak: P_V, Esben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystskammel 28 sep 2020 18:52 #4369

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Min minder utroligt meget om din Kim.

Min er også konstrueret til at fylde mindst muligt, og med plads til "en god dag" under skammelen.
Jeg har gjort plads til en ekstra " kravleåre" under min.
Da jeg kun anvender en slags er det fatalt hvis den ene går i stykker på en god jagtdag.

Jeg kan ikke finde ud af alle de forskellige stikkere, der skal skiftes imellem som vandet bliver dybere.

Som Kim skriver er skammelen utrolig vigtig og individuel i højden fra person til person

Derfor er målene på min, sikkert ikke de rigtige til andre.
Følgende bruger(e) sagde tak: Esben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Brystskammel 28 sep 2020 19:01 #4370

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg har støbt mine i glasfiber, så det er rum inden i dem er til at holde styr på de løse ting.

Torben og Kim, har i en taske med eller andet til pung, nøgler osv eller hvad gør i?

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Esben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Wac.

Brystskammel 28 sep 2020 19:26 #4371

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Jeg har og har altid haft en halvstor taske med.
Det første jeg gør inden der kommer patroner i geværet, er at pakke den ud.

Patroner, kikkert, vand flaske og thermokande har deres helt faste pladser i prammen.
Ligeledes har alt andet der er med ude, deres faste pladser i tasken.
Fordelen er at jeg ikke skal bruge tid på at lede og ikke bruge lygte på et morgentræk/ aftentræk.

Mild for for autisme eller OCD vil mange sikkert mene ;-)

For mig handler det bare om at være forberedt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Esben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Brystskammel 28 sep 2020 20:35 #4372

  • Esben
  • Esben's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 2
  • Modtagne Tak: 0
Mange tak for de fine billeder og forklaringer alle sammen.
Kim, snoren forhindrer den i at klappe sammen den ene vej, men hvordan undgår du, at skammelen klapper sammen “den anden vej”? Har du en pind eller noget, som du låser den med? :-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Brystskammel 29 sep 2020 16:00 #4375

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har en taske til patroner, mad, kald osv, men beholder som regel min tegnebog og telefon i lommen, hvilket faktisk gør at de tit bliver lidt våde, så måske skulle jeg ændre på det.

Skammelen klapper ikke sammen den anden vej (front-pladen folder bagud) på grund af vinklen mellem top-plade og front-plade. Front-pladen kan skride forud og det er derfor jeg har snoren.

Torben jeg forstår godt problemet med stikkerne, og brugte før mest kravleårerne, men i de sidste par år har jeg brugt et par 90 cm stikkere til at kravle med på lavt vand og det giver meget bedre styr på prammen når det blæser.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Brystskammel 29 sep 2020 17:43 #4376

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Bogøkajakken er noget mere retningsstabil end de fladbundede pramme.

Men et par stikkere der kan nå bunden gør det noget lettere at manøvrere.
Det kræver gode håndled at styre det hele hvor bunden ikke kan nåes.

Da jeg ikke længere jagter så meget på Roskilde fjord hvor det hurtigt går fra lavt vand til dybt vand, har jeg i sinde at forsøge mig med et par stikkere også.

Hvis du mener det optimale er 90 cm, så er det det de bliver, er modstander af at opfinde de dybe tallerkner, hvis andre har gjort sig den ulejlighed ;-)

Er de 90 cm total længden Kim?
Gider du ikke lige smide et foto op, så kopier jeg gerne dine.

Undskyld til Esben for at dreje din skammel over på stikkere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Brystskammel 29 sep 2020 18:47 #4378

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Ja, mine korte stikkere, som jeg primært bruger til at kravle med, er 90 cm total. Om den længde er ideel på alle terræner er et spørgsmål.

På under 30 cm vand er de lige lange nok, men stadig brugbare. Jeg bruger dog af og til kravleårerne på rigtig lavt vand. Men 90 cm er en god all-round længde på mine terræner.

Jeg har også et par stikkere på 125 cm, som jeg bruger når jeg stager rundt på terrænet og leder efter ænder. Man kan drive prammen fremad med en mindre synlig bevægelse end med en stage eller årer. Især en pagaj er meget synlig.



Jeg laver mine af et høvlet forskalningsbrædt fra Jem & Fix. Jeg finder et brædt med så få knaster som muligt.

Jeg skærer brædtet til i længden og saver det så midt igennem (som regel med en håndsav), så jeg får to stykker på 50 mm bredde og 14 mm i tykkelsen.

De øverste 25 cm er håndtag, og her runder jeg bare kanterne med en sandpapirs skive på vinkelsliberen.

Det nederste sliber jeg med en raspskive på vinkelsliberen (en metalskive med små knubber, som en rasp). Man kan også bruge en elhøvl, hvis man har en. Dette giver skarpe kanter, så stikkerne nemme kan trækkes gennem vandet når man fører dem fremad.



Håndtagene vikler jeg ind i elektriker tape, hvilket er en nem måde at få dem glatte på uden at skulle slibe for meget. Jeg har blot håndtagene flade, hvilket passer godt til mine hænder. Nogle vil foretrække dem mere runde, og så kan man lime noget træ på hver side og slibe dem runde.



Jeg har givet mine træbeskyttelse fordi al maling jeg har prøvet skaller af eller bliver slået af.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af kimworm.

Brystskammel 29 sep 2020 20:44 #4379

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Tak for det Kim.

Det er jo ikke raket videnskab, de er da til at kopiere med en rimelig chance for succes.

Rart at se du også er til det enkle design i både skammel og stikkere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1