Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

"Omkring en lokkeand/-gås". 11 jun 2020 13:51 #3985

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Lodder, snore, talluritter, reparation og "andet"
Hvis du bruger monofil 2mm nylon, så fastgør du sikkert, nemt og gratis til lokanden ved at bore 2stk 2mm huller i kølen.
Når du cutter monofilen, så brug Stanley'en, og lav et skrå-snit (IKKE saks eller bidetang, der gir' lille "fortykkelse" i snittet).
Før gennem kølens øje, og gennem de 2 borede huller og brænd enden, så der dannes en lille "dråbe". Efter afkøling, træk tot. Fastgørelsen er SIKKER.
I øvrigt har jeg forsynet forenden af kølen med en lille løkke, der tjener opbevarings-formål i lokanden/-gåsens
ferie-tid (1/2-31/8).
Har du ikke pro talluritter til monofil linen, så kan et .22LR hylster bruges. Kør 4xgennem hylster (gir' 3 ringe), et bank m/hammer, og 2 klem med bedetang (eet fra hver side!), så har du ringen til Texas-rig.
A propos talluritter, hvis du bruger 4mm plast tøjsnor, forstærket m/fibercore, så er hylsterhalsen fra en 6.5'er fin som tallurit.
Gennem årene har jeg brugt alle mulige måder at "tøjre" mine lokkere på, men er endt op med een and, een snor og eet lod.
Min udlægning af lok. Grovudlægning, enten vadende, hvor jeg skubber prammen, eller smidt ud fra pram. Så hen at ankre op. Er jeg ikke tilfreds, så tilbage til lokket at raffinere opstillingen.
Når det er tid at pakke sammen, vader jeg til lokket, "bevæbnet" med stagekæppene. Opsamler så lok ved at fange snorene, med kæppene, tilbage til prammen at rulle sammen.
Find det system der passer dig, ind imellem prøv at skifte system.
Med venlig hilsen cpfj
2mm monofil ført gennem køløje og 2 borede 2mm huller

Her ses den brændte ende på monofilen
huller
Lokanden, når "ude af drift"

Tallurit samling

4mm tøjsnor. 6.5mm hylsterhals som tallurit

2mm monofil, .22LR hylster brugt som tallurit

Lokkeænder parkeret i "ferietiden, 1/2-31/8"
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Søulven, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: Fejlr

"Omkring en lokkeand/-gås". 23 aug 2020 15:14 #4135

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Justerbar linelængde til lod.
Af og til har man brug for længere line, når ænder/gæs går ned på dybere vand. Sent på sæsonen, har jeg et par steder, hvor canadagæssene smider sig, godt ude. Det er jeg velforberedt på, idet jeg, på gåselodderne, konstant har 2m tynd bagline fastgjort til den tykkere "normalbrugsline". Se billeder.
Mvh, cpfj

Lod inden ibrugtagning

Lod snor udrullet til normal vandstand

Lod udrullet til dybt vand

Nærbillede af lod, 900gram (holder ofte 2 gæs i tandem)
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af cpfj. Begrundelse: ...dobbelt txt
  • Side:
  • 1