Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 28 feb 2020 14:57 #3517

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
på dybt vand er det dykænder jeg jager - på det lave er det svømmeænder og gæs - kan jafen bruges til det tror I?. Min optimale pram indtil nu har været fønsskallen men synes jafien er bedre at ro og der er måske lidt mere plads uden lufttanke.

Ved jeg kommer til at jage svømmeænder og gæs mest men skal kunne sejle med motor til jagtpladserne.

hvar I nogle inputs. Påtæner også at have en boble de steder hvor jeg huurtigt kan gå ud på pladsen - dvs i min verden 500 meter , med motor kan man jo stikke flere km væk....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 28 feb 2020 20:16 #3525

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Hej Mikael
Jeg har levet det meste af mit strandjægerliv i en Jafi, og kan kun anbefale at du kommer igang med at lave en skærm til sidde-op jagt. I mit område, har de fleste altid siddet op, og det er da sket at vi har fået en and med hjem, og bortset fra en kortnæbbet, har jeg haft alle arter med hjem i prammen.
Som træk-pram, fin til både edderfugle og hvinænder på det dybe vand, og som kravlepram, er det en fordel med lidt lange arme, og med et højere fribord, skal der arbejdes lidt mere med sidevind. Har flere gange ligget på 2-3 m vand efter hvinænder, og set der er kommet gæs og gråænder som har smidt sig længere ude af kysten. Så bare få sat skærmen op, og kravle til dem, og det er jo ikke nemt med en boble.
I min verden, så sætter man det man vinder med en ligge-ned pram, til, når man skal skyde, specielt når man er kommet på skudhold, men gerne lige vil 5 m tættere på, og fuglene så letter uventet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 29 feb 2020 10:34 #3526

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
tak for dit gode svar - og nåå ja jeg kan kravle på det dybe efer rastende gæs og ænder.... hvad med svømmeænderne på træk det er også vigtigt for mig. jeg skyder bedst når jeg sidder på min flade bagdel - så er sidde op kravl jo ideelt må man sige... glæder mig allerede...min pram bliver altså hvid - jager hvor der ingen sten er og nok ikke helt under kysten,,,,
God dag til dig

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af mikaelws.

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 29 feb 2020 22:15 #3531

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Er der en der har mulighed for at smide nogle billeder op af disse jafi/kojac/holstebro pramme, der er bygget om til en kravlepram? Kan ikke helt se for mig, om man sidder på røven eller på knæ og bukker sig frem over? De må syne vildt meget og værre umulige at styre og ergonomisk forfærdelige at kravle i? :unsure:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

KOJAK-KLON 01 mar 2020 10:34 #3533

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Tråden starter med JAFI, Wac spør' til bla. KOJAK. Her mit bud på KOJAK.
KOJAK, modidiceret til "ligge på knæ eller sidde ned pram"...jeg ligger på knæ. Som højre skytte gir' det nemmere højre sideskud.
Her nogle billeder, bemærk 4-delt skærm og justerbart, aftageligt ror. Kølen er forlænget til lodret på agterenden og rorbøsning påsat. På prammen, set bagfra, kan du ane de 2 RF vinkler til motorbeslaget, der påsættes/aftages med tværgående, 6mm RF-stang.
Med venlig hilsen, cpfj

Fotos: Henning Kørvel




...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 01 mar 2020 10:49 #3534

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Jeg er helt sikker på, at du (også) med en hvid Jafi vil kunne kravle på helt åbent vand. Da jeg havde flest, havde jeg to brune og en hvid malet, den hvide mest til træk på hvin, men den blev også brugt til kravl. Gråænderne lærte hurtigt, at der var for meget uro inde på det lave vand – jægere/fiskere/kajakker mm- så de fløj ud midt i fjorden, for at raste. Så når det var roligt vejr, og solen var kommet om i SW, var det ganske udfordrende og spændende at kravle/lappe ud imod dem, med sol og vind i ryggen, mens de lå med hovedet under vingen.
Kystnært som kombi-jagt, med lokkere ude fra morgenstunden, men gråænderne har det med at smide sig bag ved lokkerne uden for skudhold, og så lå det lige for at kravle.

Jeg har mange billeder, men ikke digitale, men har noget på en gl pc. Her på S&H ligger der vidst et par beretninger – Mågen og Skærm…- men et par link til en anden side, og noget fra en bog, med en Bogø, også til sidde-op. Når man også kan skyde edderfugle fra en kutter, er det vel et spørgsmål om at sejle rigtigt i en sidde-op pram, og tage den med ro…

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Chr G.

jafi til det hele - altså kravlejagt, trækjagt på dybt og lavt vand. Helt hvid 01 mar 2020 10:52 #3535

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Chr G.
  • Side:
  • 1