Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Jagt fra kano? 27 maj 2019 14:26 #2465

  • Mikael
  • Mikael's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Hejsa eksperter.

Hvis jeg har lavet opslaget et forkert sted, må I undskylde på forhånd; kan ikke finde så meget på emnet.

Så jeg er ny jæger (bestod i sidste uge) og kigger lidt efter noget strand/havjagt. Jeg har nemlig en Furesøkano liggende samt en 13 fods motorbåd med en 12 hk. motor, så jeg kan komme nogenlunde billigt i gang.
Kanoen var nok den jeg ville kigge på først, da jeg selv kan bære den, men jeg kan ikke finde meget om jagt fra kano. Der er en del fra kajak og jagtpram.

Jeg tænker at det burde kunne lade sig gøre, men jeg kan ikke rigtigt finde så meget om det. Der er ingen sæder i kanoen, så mit tyngepunkt kan ned i nærheden af vandoverfladen og jeg ville smide lidt penge efter en halvautomatisk for at undgå så meget rekyl.
Den har et hul og skal tætnes/males. Ville male den hvid og og findet et solsegl/lærred til at spænde over forenden. Jeg har vist også en el-motor til 12 volt et sted..

Er det en god idé??

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 27 maj 2019 16:23 #2466

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej Mikael.

Først og fremmest tillykke med jagttegnet :)

Dernæst vil jeg sende en kopi af en af få artikler jeg har læst om jagt fra kano
- i det vedhæftede er der en der har lavet en Inkas 525 om til kravlepram.

Da jeg selv engang har oplevet at vælte rundt i en Inkas 525 på en flod i udlandet glædede det mig at læse - både i vedhæftede artikel samt hos dig, at man er opmærksom på at bringe tyngepunktet ned i fartøjet. Det vil formodentlig drastisk forbedre stabiliteten!.

Så længe du jager nær land på lav vand og ikke skal tilbagelægge et stykke vej ved at padle over et dybere vandområde ser jeg godt du kan bruge kanoen.
Jeg nævner dette fordi ens jagtlyst nogen gang kan føre til at man ikke tænker sig om.

En kano er formodentlig ikke let at padle op mod vinden og vover du dig langt fra land kan og der én dag kommer regnvejr med lavtryk kan vinden pludselig blive en modstander som er svær at overvinde hvis du vil ind ad mod land og vinden er imod dig (jeg har selv oplevet noget ligende i en ikke ro-bar eller sødygtig pram).

Held og lykke med projektet.

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Mikael

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 27 maj 2019 18:31 #2467

  • Mikael
  • Mikael's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Takker. Så er jeg ikke helt gal på den.
Det med vinden skal jeg huske på, det er længe siden at jeg har sejlet i kano, husker den dog som nogenlunde stabil.
Den ville primært blive brugt ved strandarealer.

t)
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 29 maj 2019 00:14 #2468

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej Mikael
Nu er det ret afgørende, hvor du vil drive strandjagt henne og hvilken form for strandjagt, der er muligt der, for valg af pram / båd.

Motorbåden kan du sikkert godt bruge til lidt motorbådsjagt, hvis det er tilladt i dit område.
Kanoen ville jeg ikke spilde min tid på, få fat i en rigtig skydepram, om du mener det alvorligt med strandjagt.

Der er pt to stk Jafi pramme til salg på DBA og Gul & Gratis til mellem 1.500 – 2.000 kr, men en sådan kan du få gode oplevelser på vandet uden at sætte livet på spil, hvis du tænker dig om.
Måske er prisen også til forhandling.

Punkt et er at finde ud af, hvor du vil drive strandjagt, og hvilke pramme der er egent der.
Det næste er noget sikkerhedsudstyr (redningsvest m. m.) der passer til formålet.

Held og lykke med projektet
Er du ihærdig, venter der mange oplevelser på vandet.

Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 29 maj 2019 15:17 #2469

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Tillykke med jagttegnet.

Du skriver at din motorbåd er på 13 fod og har 12 hk.
Det lyder som om den vil kunne fremføres med mere end de tilladte 9,8 knob hvis du vil bruge den til motorbådsjagt?

Kano og jagt?
Som skrevet kræver det stor forsigtighed og mange kræfter hvis den skal anvendes ved kysterne.
Fribordet er højt og der er ikke meget køl under til at holde retningen.

Jeg tror også jeg ville kigge mig om efter en billig pram.
Det første du vil give skylden når du bliver frustreret over dit manglende jagtheld er din kano ;-)

Halvautomat?
Dine penge rækker utoligt langt hvis du i stedet ser efter en brugt s/s.
Dem kan man få i super kvalitet til "næsten" ingen penge.

Mvh Torben

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 30 maj 2019 07:21 #2470

  • Mikael
  • Mikael's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 3
  • Modtagne Tak: 1
Er der nogen der ved, om man kan prøveskyde a'la flugtskydebaner, bare på vandet?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Jagt fra kano? 30 maj 2019 08:52 #2475

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Loven siger vist ikke at det er forbudt.

Det er bare her vi strandjægere skal tænke os godt om og skrue helt op for den sunde fornuft.

Vi er 100% afhængige af at befolkningen syntes det er "tåleligt" at vi dyrker den frie jagtret på søterritoriet.

Begynder vi at bruge søterritoriet til skydebane i fuglenes yngletid og på tidspunkter hvor der er MASSER af andre brugere på vores fjorde og vige er jeg sikker på det er det største selvmål vi kan lave.
Dem der sidder i strand og havjagt udvalget i DJ har rigeligt at kæmpe for, lad og gøre dem den tjeneste at køre på en skydebane når vi skal træne.

Personligt vil jeg blive skrub hysterisk hvis nogle skulle få den idé hvor jeg jagter.
Jeg ved hvor meget man skal kæmpe for at beholde sin mulighed for strandjagt her i landet.
Det er bestemt IKKE en selvfølge at vi har det privilegie.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1