Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE:

Projekt kravlepram 04 feb 2019 16:58 #2244

  • Chr G
  • Chr G's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 36
  • Modtagne Tak: 21
Du har sikkert ret Torben, i at det er Hvid's kravlepram, men denne fra Horsens ligner nu også .

Som jeg husker det, startede Hvid med at lave Mopa i 1969, og solgte forhandlingen til Randers Ny Sportsmagasin, men der var der ikke tag over, og senere blev de forhandlet af Nautic Boat i Køge, hvor jeg købte min, i 69/70.

Så må Hvid have begyndt at lave denne kravlepram senere ? inden han solgte til Niels i Skibby ?

Kravlepram fra Horsens

Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Chr G.

Projekt kravlepram 09 feb 2019 16:20 #2251

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Jeg er helt sikker på det er Mopaen.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 09 feb 2019 16:35 #2252

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Og så lidt billeder fra det næste projekt i renoveringen. De to ødelagte spanter skal væk. Undre mig iøvrigt over, dels at de bygget op omkring træ ? Og at de ikke går helt ud til siderne. Næste step er slibning før der tegnes op til nye.
Planen er iøvrigt at lave 1-2 spanter mere for en bedre stabilitet i bunden når jeg engang når til bundpladen.
Spanterne tænker jeg at bygge op omkring nogle flamengo istedet for træstykker -

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Cleilers.

Projekt kravlepram 09 feb 2019 21:02 #2253

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Hej Cleilers

Brug IKKE flamingo (det "smelter"), brug i stedet polyurethan skumplade, elektrikerrør eller anden støbevenlig plast profil. Du undrer dig over, at bundstokkene ikke når helt ud til prammens sider. Det er der en meget fornuftig forklaring på, så kan det uønskede bundvand frit løbe frem, så du kan øse det udenbords.
Mvh, cpfj...spændende at følge dit projekt. Pøj-pøj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 10 feb 2019 09:37 #2254

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Tak for råd.. jeg springer flamengoen over ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 10 feb 2019 19:54 #2258

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Grunden til at man benytter træ til under spanterne og i kølen er, at det gør fiberen ikke kan give sig, og på den måde kollapse ved stød og slag.
Godt gennemtørt egetræ er fortrinenligt til dette formål, i dag vil mange sværge til diverse former for kunststoffer f.eks. plastrør, polyurethan eller andre syntetiske materialer, men hvorfor ikke bruge et godt stykke træ istedet, det kan med den rette omhu holde resten af prammens dage. Husk også at det er en pram som ikke bliver lavet mere, hvis du laver et godt og autentisk stykke arbejde på den, så er det bestemt med til at give den værdi.
Jeg har for en del år siden restaureret en Willy Jeep fra 2. verdenskrig, i dens vanger var der også indlagt egetræ, og det var så godt som nyt da jeg måtte skifte vangerne. Grunden til at man der brugte træ er, at når man kører ude i terrænet, så støder bunden på sten, træstammer og hvad der nu måtte ligge der hvor man skulle frem, bliver en vange slået flad, mister bilen sin stivhed og stabilitet i karrosseriet.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 11 feb 2019 20:03 #2260

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Flytkjaer, vil du beskrive hvordan man støber et stykke træ i bunden af sin kravlepram? Skal man fjerne topcoat og ned til rå fiber? Skal man lime træet fast, før man støber oven på? Hvor mange lag? Er det kun egetræ der virker? Hvor tykt og bredt skal træet være osv osv? Kom med dine bedste tanker og ideer :) Har en Dillen kravlepram der godt kunne trænge til at blive stivet af på midten, da den svupper lidt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 11 feb 2019 20:09 #2261

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Kan ikke lade være med at, tænke på egetræ er tungt og jeg tror ikke endnu jeg har set noget træ der har været fiberbelagt som har været sundt og godt.

Kunne man ikke bruge filret til at lave disse afstivninger med. Som jeg har læst mig frem til afstiver det rigtig godt og vejer ingen ting. Filret er beskrevet i artiklen om Dillen i bådarkivet.

Det var lige min tanke...
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Projekt kravlepram 12 feb 2019 07:54 #2263

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Nå du skal lave reparationer på glasfiber, er det vigtigt at du har defineret dit arbejdsområde, du sliber helt ned til fiberen i den eksisterende fiber, læg nu det materiale ind som du ønsker at bruge til afstivning ( i dit tilfælde en spante). Nu kan du lægge din nye fiber på, et lag ad gangen, som du derfter påfører polyester eller epoxy alt efter behag. Jeg vil tro du skal bruge polyester til mopaen, grunden til dette er at der er også forskel på den maling som man benytter til dem, noget kan hæfte på polyester og noget andet på epoxy, men det kan du læse mere om på malingen.
Når du har lagt nok lag af fiber på området, 4 til 6 lag bør være nok, afslut med et lag gelcoat som du kan slibe ned til en pæn overflade, hvis dette ønskes, herefter skal du lukke overfladen med topcoaten, og male den.

Med hensyn til egetræ, ja det vejer.
Men nu skal han heller ikke bygge en skonnert. Er egetræet gennemtørt når du lægger det ind, bør det ikke være et problem, vil man sikre sig at det kan ånde skal man lave "ventilations" huller i fiberen under støbningen, de skal altid være placeret lavest og højest muligt, således at luft kan komme ind og vand kan komme ud.
Nå man på gamle pramme åbner ind til indlæg af træ er det som CHC rigtig nok skriver forvitret, mit bedst bud på dette er, at fiberen ikke har været vedligeholdt godt nok. Hvis maling og topcoat er slidt af så fiberen er blotlagt, så kan der trænge vand ind i fiberen og lave det man kalder osmose, men det betyder også at der kan trække vand ind til det indstøbte træ, hvilket medføre at det rådner, da vandet ikke kan komme hurtigt væk igen.
Du kan læse mere om arbejde med glasfiber på dette link:
https://strandoghavjagt.dk/udstyr/gor-det-selv-baade/folder-om-glasfiberarbejde
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Flytkjaer.

Projekt kravlepram 12 feb 2019 21:20 #2266

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Interessante perspektiver på træ contra syntetiske materialer.. jeg havde selv øje på vægten, men det er rigtigt.... det er jo ikke en skonnert ;-) omkring originaliteten og værdien er jeg optaget af en balance mellem brugsværdi og respekt for det oprindelige håndværk.. så træ er ikke afskrevet, men det bliver nok pakket ind i epoxy, for det har jeg og det kender jeg ;-)
Imorgen står den på slibning fjernelse af resterne fra de dårlige reparationer ...

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen