Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Montering af slæbeøje Randers bobbel 09 aug 2018 07:44 #1538

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Jeg er efterhånden 99.9% klar til sæsonstart, men som altid mangler der lige det sidste :cheer:

Jeg har erhvervet, mig en ny Randers bobbel, og ønsker at montere et slæbeøje på den.

Har forestillet mig at bruge sådan en her https://www.biltema.dk/bad/daksudstyr/badbeslag/surringsbeslag/surringsbeslag-med-bolt-2000017722

Spørgsmålet er om det holder? Eller bør jeg forstærke med yderligt glasfiber, eller måske en større stålplade bagpå?

Den skal kunne holde til at blive slæbt efter min Jafi

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af slæbeøje Randers bobbel 11 aug 2018 18:33 #1542

  • Rulab
  • Rulab's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 82
  • Modtagne Tak: 17
De nye bobler jeg har set, har været tynde i glasfiberen.
Jeg ville minimum bruge en stor spændeskive på 3x boltdiameter. Om det skal forstærkes ydeligere, afhænger af hvordan du vil belaste den.

At trække boblen efter en pram er ikke nogen stor belastning og det kan en stor spændeskive nemt holde til.
At trække boblen fuldt lastet med lokkere og lidt bundvand hen over en sandbanke med stødvise ryk er noget helt andet.

Jeg ville personligt som minimum forstærke på bagsiden med et stykke metal i samme form. Jeg har før brugt biltemas øjer med fire bolthuller og så formet en 5 mm aluminiumsplade til at passe på indersiden af skroget og brugt denne som en stor spændeskive.
Bruges der kun en lige plade, vil metalpladen kun have kontakt med glasfiberen i nogle små skarpe punkter.

Det er en god ide at montere trækøjet så lavt som muligt. På min Tostrup boble sidder begge øjer i selve samlingen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Rulab. Begrundelse: Stavefejl

Montering af slæbeøje Randers bobbel 11 aug 2018 22:35 #1544

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Ok jeg må i gang med at forme en plade til at sætte bag på. Kan være den også får lidt ekstra fiber, når jeg endelig kommer i gang.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af slæbeøje Randers bobbel 12 aug 2018 17:28 #1546

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 290
Hej Doole:
Ville helt sikkert anvende U-bøjle i 8mm eller 10mm. Du kan købe dem klar til brug m/spændstykke.
Øje-bolt kan ændre stilling. Som Rulab anbefaler jeg lav montering, i stævnen. Hullet mellem spændstykke og indvendig stævn ville jeg opfylde med polyester spartel, gerne det med iblandede glasfiber stumper (BilTema).
Mvh, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Montering af slæbeøje Randers bobbel 12 aug 2018 17:40 #1547

  • Doole
  • Doole's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 53
  • Modtagne Tak: 2
Ok tak for det. Det tror jeg at jeg prøver, og så får den sgu nogle ekstra lag fiber, når jeg er i gang

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1