Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Sort pram? 10 nov 2023 16:25 #6492

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Sort?

Dogmet blandt nogle strandjægere er at kun hvid/grå virker på havet og at man umuligt kan skyde noget af betydning medmindre man er klædt i hvid fra top til tå, ligger i hvid pram og har udstyret sig med mere eller minde eksotiske - og hvide naturligvis - tildækninger af mandehul osv. Nu har forskningsafdelingen været i sving. Vi beklager på forhånd hvis dette ødelægger nogle ellers gode diskussioner derude.

Undersøgelsens formål: Test hypotesen ”kun hvidt”.

Metode og materialer: Et styk helt sort langelænder inkl. sorte årer, et sort gevær, mørk (top)hue, mørke ”bukser” og hvid jakke - havde ingen sort der var stor nok. Cirka tre snese hvinandelokkere inkl. en med roterende vinger.

Resultat: Svømmeænder, dykænder og gæs udviste ikke den mindste frygt for den helt sorte pram. På en dag uden det store træk må testen siges at afvise hypotesen om ”kun hvidt”. Grågæssene kom i gråvejr efter solopgang enkeltvis af to gange. Jeg brugte intet kald og absolut ingen gåselokkere – udover måske prammen? De virkede ret målrettede og søgende.

Konklusion og perspektiver: Sort fungerede fint i dag. Mon ikke også det gør andre dage?

Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Cleilers, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 10 nov 2023 17:04 #6493

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Så kan du jo med ro i sindet male de sidste 2 af dine langelændere knald sorte t)
Jeg holder nu fast i mine hvide pramme, men syns dit forsøg er sjovt.
Om man kan bruge dine 2 ture til at feje helt ufatteligt mange ture og erfaringer med det hvide setup helt af pladen, er i min optik måske lige i overkanten :).
Knæk og bræk Tom.

Ps. I øvrigt vildt tiltalende med sådan en sort gåsemagnet der klarer sagerne helt uden kald og lokkere, kunne godt være man skulle anskaffe sig sådan en sort langelænder alligevel. Alene det grej man kunne sælge fra, samt det mindre der skal slæbes på ( 15 gåselokkere fylder jo lidt ) ville da være super lækkert. Skulle man ha vidste for mange år siden, det havde sparet en for meget slæb B)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sort pram? 12 nov 2023 17:48 #6501

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Tak Henrik. Konklusionen er ikke, at hvidt ikke virker. Konklusionen er, at hvidt ikke er den _eneste_ mulige løsning. Kan i øvrigt oplyse at også ederfugle på træk gerne flyver tæt på en sort langelænder.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 13 nov 2023 15:28 #6505

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Jeg syns det er fedt at du prøver det af, og er virkelig tændt på at tage den ene af mine pramme og gå i dine spor og prøve det af.
Nogen gange skal man lige gå og tygge lidt på noget info, og har tænkt en del over det efter dit indlæg :).
Jeg har 18 kg knald sort coat stående, så du skal ikke blive overrasket hvis du ikke er alene med det sorte setup lige pludseligt t)
Som Torben og jeg ofte har talt om, man skal aldrig sige aldrig inden for strandjagt. Og passe virkelig på med at afvise ideer der ligger uden for normen B)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Sort pram? 19 nov 2023 19:16 #6510

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Hold fast hvor har jeg tænkt det mange gange, ikke lige sort, men mørke farver ude, når jeg ser på mine billeder fra dronen jeg har brugt til mine små jagtform, så giver sort, eller mørke farver faktisk ret god mening, det er jo ikke lyst det fuglene kigger ned på oppe fra,set fra dronen er det mørkt, sagt uden helt videnskabeligt at vide hvordan fugle ser,
Så tak for at udføre Tom

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 20 nov 2023 11:55 #6511

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Jeg har bestilt noget sort tøj, så vi kan få konceptet helt gennemført. Måske vi kan matche mine pramme (begge farver) op med din drone en dag og lave noget mere test i felten. Men efter sæsonen naturligvis ;)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 20 nov 2023 13:31 #6512

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Lyder som et enormt spændende samarbejde som jeg vil se frem til og vente på hvad konklusionen bliver.

I min optik er der mange varianter af farven vand.
Lyset, skydække, baggrund har en del at sige.
Når der så kommer en dimension på der hedder i hvilken højde det hele bliver set fra, så bliver det da først interessant.

Jeg er nemlig sikker på anden/ænderne der kommer flyvende lige over vandet, ser noget andet end dem der er 10-30m oppe.

Opgaven er i gode hænder hos jer, så bare klø på.
Følgende bruger(e) sagde tak: Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 20 nov 2023 17:54 #6513

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Det kan nemlig testes kan det… fedt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 20 nov 2023 18:46 #6514

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
De drone videoer fra forskellige vinkler vil jeg glæde mig til at se. Kan i teste både på lavt/dybt vand og en i et område med masser af tang og sten?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sort pram? 20 nov 2023 20:22 #6515

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Det vil jeg mene jeg kan men der skal også filmes i sol og overskyet

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2