Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Eksperiment med Langelandspram 23 okt 2024 17:00 #6903

• Reher
  • Reher's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 67

tom.knudsen skrev: Jeg har lige poleret min sorte langelænder helt blank på dækket hele vejen rundt. Hypotesen er at vandet er mørkt og blankt set oppefra - så skal prammen også være det. Har også anskaffet sort tøj fra top til tå. Lad os se om det holder. Hvis vi ingen eksperimenter laver lærer vi jo intet. Det må så koste en tur eller to hvis det går galt, men indtil videre (sidste sæson) gjorde den sorte det over al forventning og det endda med lidt mere spraglet personage i cockpittet, da jeg ikke havde et fuldt sæt sort.

Det er mega spændende med det "sorte" approach! Dét må du meget gerne skrive mere om når du har lidt erfaringer i hus!
-Umiddelbart er sort en farve der skiller sig meget ud..
I år har jeg haft brugt "sorte" lokkere, de er fra over there, gråænder med sort krop med flock.
-De syner MEGET på vandet, og særligt i silhuet, altså når solen er bag dem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Eksperiment med Langelandspram 24 okt 2024 09:05 #6911

• Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Modtagne Tak: 342
Altid spændende med de farvevalg.
Der er MANGE teorier.

Mit råd når jeg "hjælper" nyjægere er altid.
"Gør kun hvad du tror på, tror du ikke på det, så gør noget andet. Alt andet giver kun dårlige undskyldninger og oplevelser"

Så er det lige meget om det er.
Stedet
Prammen
Lokkerne (og opsætning af disse)
Påklædning
Camoflage
Gevær
Patroner
Kald
Ja forsæt selv listen, den kan nemlig godt blive lang.

Apropos sorte lokkeænder.
Nu er jeg jo fra den generation hvor hjemmelavede lokkere, var en del af "næsten" alle ældre strandjægeres grej.
De var ikke i nærheden af at ligne de "kunstværker" der bydes på i dag fra EvianX og GHG osv.
Men der blev trods det, nedlagt fugle over dem.
Men en ting der godt kunne give drillerier, det var når den stakkels jæger ikke lige havde ramt de rigtige farver.

Nu her 50 år senere, er man så nået dertil (i teorien) at sort er noget af det bedste.

Jeg vil vove den påstand.
Der er kasseret i 1000 vis af lokkere fra Sportsplast, der havde mistet farven og var blevet til "sortænder"
Fyføj, duer ikke.
Så kom "Kinøjser" lokkerne.
De blev sorte i løbet af bare en enkelt sæson, duer ikke, ud/væk.

Men der skulle ifølge den nye teori slet kke være grinet eller smidt noget ud.

Evolutionen havde bare ikke bragt os derhen hvor vi så potentialet i det ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher, Viktor_Krsn

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Eksperiment med Langelandspram 24 okt 2024 18:34 #6914

• Viktor_Krsn
  • Viktor_Krsn's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 2
Ser frem til at høre om det

Eksperiment med Langelandspram 26 nov 2024 22:24 #6973

• tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Modtagne Tak: 94
Kort update efter nogle få ture i denne sæson: Uanset hvad jeg gør, kan jeg ikke få ænder/gæs til at slå af på den sorte pram. Eller det er selvfølgelig ikke korrekt. Hvis jeg bevæger mig tilstrækkeligt opdager de mig ofte til sidst. Men der er det for sent.

Forsøget er endda gjort med to pramme ved siden af hinanden. En sort og en hvid. Prammene lå side om side for de samme lokkere. Der kom lidt flere hvinænder i den side hvor den sorte pram lå, men det tilskriver jeg vinden - ikke farverne.

Skarverne syntes på en tur at være ekstra interesseret i den sorte og skulle liiige lidt tættere på at kigge, men det handler nok at jeg den gang lå tæt på et sted hvor de gerne naturligt ville ned og fiske og så har de måske lige tænkt at sådan en "sten" fint kunne bruges til afsæt for fiskeriet. De så i hvert fald meget målrettede ud lige indtil de kom tæt nok på til at kigge direkte ned i mandehullet. Havde de været jagtbare var de ikke kommet derfra igen.

Men, jeg kan også se at det ikke er den første sorte langelænder - se bunden af dette link: https://strandoghavjagt.dk/beretninger/2009-2010/327-sort-af-sortaender
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher, Viktor_Krsn

Eksperiment med Langelandspram 27 nov 2024 16:36 #6975

• Reher
  • Reher's profilbillede
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Modtagne Tak: 67
tom.knudsen, det er dælemig ret så interessant!

Fedt med tilbagemeldingen, tak for det!

• Side:
  • 1
  • 2