Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE:

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 17 sep 2020 16:02 #4278

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej
Jeg ville lige dele mit sidste projekt. Mine gamle jafipramme har ikke haft nogen ordentlig opdriftsløsning og jeg bryder mig ikke meget om skumløsningen.
Håber billederne giver mening, jeg har placeret skottene således, at jeg kan side på træk og kravle med strakte ben, samt ligge ned udstrakt og tage en lur. Jeg har ikke regnet rumfang og alt det fine ud i forhold til opdrift, men det går nok.
Lugerne er store nok til at der kan smutte en stor lokkeand igennem, så jeg ikke går glip af alt den gode stuveplads i enderne af prammen.
Jeg har støbt fiberen med lugerne i eller skåret ud og glasset dem til pladen efterfølgende. Begge dele virker fint.
Tilpasning af skottene har jeg startet på papskabeloner og overført i overmål til fiberpladerne og skåret dem til af et par omgange med fintilpasning efter.
Jeg havde stillet prammene op på næsen og bare lagt skottene ned i og glasset dem fast i en arbejdsgang med ca. to lag udklippet måtte.
Det eneste jeg mangler nu er at bore et 1-2mm. stort hul i hvert skot som kan tage et eventuelt overtryk, der kan komme i de vandtætte rum. (Et lille fif fra havkajakkerne)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 17 sep 2020 16:17 #4279

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 17 sep 2020 16:19 #4280

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
jeg havde lige lidt flere billede af arbejdet og jeg har skåret det glasfiber der skulle skæres med en alm. stiksav med metalklinge P9120099.JPG[/attachment] på en anden pc.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af TS.

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 18 sep 2020 07:18 #4285

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Lad v;re at bore i dine skotter, n[r nu du endelig har f[et dem lavet. Overtryk bliver ikke et problem.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 18 sep 2020 12:19 #4286

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Hej Tom. :)
jeg tror heller ikke som udgangspunkt at prammen vil eksplodere i en af enderne pga. overtryk. Men det er et ret kraftigt overtryk der kan opstå når lugerne sidder på og lufttrykket ændre sig udenfor eller solen varmer prammen op. Når et lille 1mm. hul placeret lige under dækket løser problemet så er det, efter min mening, udmærket at fjerne den stresbelastning der vil være på div. samlinger. Man vælger selvfølgelig helt selv om man vil bore sådan et hul i sit nye fine skot :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 18 sep 2020 17:48 #4287

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Bor blot løs - lidt fakta kan måske belyse de reelle forhold for andre som også læser med.

Formel for trykændring pbga temperaturforskel: (273K + sluttemp) / (273K + starttemp). Som du kan se: Trykket stiger meget moderat under danske forhold. Det giver f.eks. en trykændring på 22% at gå fra 0 C til 60 C. Det river næppe noget glasfiberskot i stykker idet det også forudsætter at din fiber såvel alle dine samlinger i og omkring lugen er hermetisk tætte.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 19 sep 2020 09:19 #4288

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Godt det ikke er et problem.
En anden grund til at lave hullerne er at gummilugerne har det med at suge sig fast og kan være svære at få af med kolde fingre.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af TS.

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 19 sep 2020 13:21 #4289

  • TS
  • TS's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 27
  • Modtagne Tak: 8
Nu har jeg haft tid til at gå arbejdet fra i mandags igennem og må konstatere at kajaklugen som passer på Vallys og NDKs gummiluger IKKE hæfter på polyester. Den holdt ikke til min kvalitetsikring.
Kajaksportlugerne sidder urokkelig fast så det er godt.
Så jeg må igang igen med den ene luge. Lidt noget p.. for nu ligger lugen inde i skottet, men det løser sig ;)
Det er de luger/karme, som er på billedet, der ikke virker med polyester.
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af TS.

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 19 sep 2020 17:22 #4290

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Det var min første tanke da jeg læste tråden. Det er meget begrænset hvilke overflader polyester hæfter på.

Hvis du har mulighed for at finde en luge med en kant rundt langs, så kunne du evt. støbe kanten ind imellem glasfiberen.

Alternativt finde en løsning med gummipakning, der boltes på.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Vandtætte skot med gummiluger i JAFIen 20 sep 2020 20:59 #4292

  • John Silver
  • John Silver's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 102
  • Modtagne Tak: 72
Hej TS

Det er go gas, at du på skabelonen har skrevet "styrbord" og i parentes (for landkrabber) "højre - og så placeret den til venstre :lol: :lol:

Jeg laver skottet på samme måde. Et dejligt stykke pap og så tusch og saks!
Så støber jeg et par lag 450 grams måtte og skærer ud. Jeg er begyndt at bruge en multisliber i stedet for en vinkelsliber. Multisliberen skærer fint i glasfiber, og den støver ikke ret meget.
Jeg bruger altid plastluger til mine vandtætte skot, og monterer dem med Tech-7. Så kan man åbne engang imellem og se om der er kondensvand.

MEN. Når man laver en pram synkefri er det vigtigt at få lufttanke i siden. Hvis der kun er lufttanke for- og agter, så synker prammen godt nok ikke, men den kan snurrer rundt som en fender på vandet.

Jeg prøver lige at finde et par fotos af mine luger!

Jægerhilsen John
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: TS

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1
  • 2