Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 11 maj 2020 08:18 #3879

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Projektet med at skabe plads til hunden er påbegyndt igen.
Jeg har skåret lidt mere ud og skal nu have støbt kanter så dækket forstærkes.
Markeret med Gul 1 har jeg brug for at støbe en kant rund hvor der nu blot er et stykke grønt have slange monteret. Kanten skal helst være som resten af cockpit-kanten ca. vinkelret på som en flange og med en højde på ca. 3 cm. Som kerne bruger jeg et materiale der ikke suger vand, måske en alu-liste eller et stykke glasfiber..
Men hvordan støber man det så fiberen ligger tæt og uden lufthuller ?
Mener at huske at det var svært med for skarpe knæk med fiberen uden af få lufthuller, mine erfaringer stammer dog fra de almindelige måtter. Nu har jeg også købt vævede måtter som jeg håber på bedre kan tilpasses til opgaven uden af slippe; hvad siger I ?.

Gul 2 påregner jeg bliver med rundet så hunden ikke kommer til skade. Igen skal fiberen ikke slippe, kan man støbe over på de rør isolerings stykker jeg har sat på? - mener materialet kaldes PE-skum (som vel er polyethylenskum).

Jeg har endnu ikke løst problemet med at finde en måde hunden kan kravle op bagerst, men hvis jagten udelukkende er på lavt vand håber jeg indledningsvis den selv kan hoppe op agter.

Mvh
Asbjørn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 11 maj 2020 08:56 #3880

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej AK.
Hvis det var mig der skulle lave det du har gang i ville jeg for at få det aller bedste resultat lægge prammen op på siden / kanten, så du lægger fiberen ned over rørskålen og fiberen får et stykke på 5 cm der holder på hver side af rørskålen. Ved det at prammen ligger på siden og du tager en side af gangen arbejder tyngdekraften for dig og gør processen langt nemmere.

I know, det kan virke tosset at støbe af 4 gange hvor prammen skal vendes om på hver side men er helt sikker på det er den bedste måde at gøre det på. Jeg gør helt det samme når jeg bygger reoler i min pramme.

Du kan sagtens støbe på rørskålene, jeg bruger strimler af rørskåle når jeg laver forstærkninger i prammene. Sådan en strimmel rørskål på 2-3 cm bredde og så 2 lag 12cm bred 300g pulverbundet glasfiber måtte ned over giver en solid forstærkning.

Når du skal lave den kant foran på prammen kan du med fordel gøre det at du låner et par murerbukke og ligger prammen på hovedet oppe på dem i en højde hvor du kan komme til at stå op og arbejde med hovedet op i mandehullet.
Igen er tyngdekraften med dig når du skal ligge din fiber på, og du kan slibe på indersiden af hullet så du får god vedhæftning stående frem for at ligge på knæ eller i andre skæve stillinger.
Håber dette hjælper lidt.
God arbejdslyst.
Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: akpaulsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 11 maj 2020 09:13 #3881

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Super detaljerede råd med at udnytte tyngde-kraften under støbeprocessen; virkelig godt, tak Henrik.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 11 maj 2020 10:03 #3882

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Så lidt, håber det lykkedes for dig t)
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 16 maj 2020 10:55 #3898

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Hej Asbjørn: Det ser ud som om du vil genetablere cockpitkanten, dér hvor den grønne vandslange sidder.
Hvis jeg skulle løse den opgave, ville jeg lave en kant at støbe på...og det således:
Skru nogle træstykker fast på underside af dæk, frem til cockpitkant (i rundingen flere små træstykker).
Strimlerne bøjes frem til stæstykkerne, med den glatte side ud, og fastskrues, så de sidder lodret, og følger cockpit runding, noget nær 100%. Eventuelle masonite samlilinge, kan du lave, indvendig, med liste stumper.
Spartl masonite samlingerne og overgangen dæk/masonite.
Nu burde du have perfekt kant at støbe på. Inden støbning kan du afsætte fed tusch streg på masoniten, der følger dækket, med en højde efter dit ønske, 3cm.
Når fiber hærdet, ses tusch stregen tydeligt, og du afskærer cockpit kanten i stregen, gennem fiber og masonite.
Det er nemt at brække masonite og træstykker af, og fjerne skruespidser. Du behøver IKKE "slip" til masonitens glatte side.
Når dette job er overstået kan, du overveje at lave "En lækker cockpit kantliste"!
Med venlig hilsen, cpfj
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Støbning af kant-forstærkning; råd søges 16 maj 2020 19:27 #3899

  • akpaulsen
  • akpaulsen's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 81
  • Modtagne Tak: 23
Hej cpfj.

Ja det er hvor den grønne slange er, at kanten skal etableres Når jeg roede ramte jeg hunden ved hvert ro-tag så udvidede cockpittet lidt.
Har købt mig en skraber som kan tilsluttes den nye støvsuger så nu er det ikke så slemt støvmæssigt at fjerne coaten (top/gel ?) før støbning.
Vi lige tænke over dine forslag også, tak for billederne.
Mvh
Asbjørn
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af akpaulsen.
  • Side:
  • 1