Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Hvor er reglerne for at ligge for svaj? (opsætte pæle o.lign.) 24 jul 2023 09:04 #6335

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Hvad er reglerne for at have sin pram til at ligge for svaj?

Jeg vil gerne spare lidt tid denne sæson - ved at have prammen liggende for svaj i det område jeg vil jage. Det spare mig for en del tid ift. at transporterer prammen frem og tilbage (grej, lokkere osv. vil jeg medbringe fra gang til gang).

Har to forskellige områder i kikkerten - begge steder ligger der andre smådebåde/joller for svaj, så jeg tænker området er fornuftigt nok (med tanke på vind og vejr).

Nogle ligger blot forankret til en tung genstand, og andre bundet til pæle.

Umiddelbart tænker jeg selv, at jeg er mest til løsningen med pæle, så prammen kan fortøjes for og agter.

Som jeg forstår reglerne - så sidestilles det at ligge for svaj med at ligge for anker. Altså må man ligge for anker, så må man også ligge for svaj.

Men hvordan med pælene? Må jeg blot banke pæle i havbunden hvor jeg ønsker det, eller skal der søges tiladele eller lign.?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor er reglerne for at ligge for svaj? (opsætte pæle o.lign.) 27 jul 2023 10:25 #6341

  • HCSR
  • HCSR's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 139
  • Modtagne Tak: 59
Jeg har haft mine pramme joller liggende for svej det samme sted de sidste 20 år,uden problemmer
på stedet har der altid ligget joller og skydepramme,tilladelser tror jeg ikke der skal til.
med hensyn til fastgørelse af båden ville jeg bruge en betonklods/fundablok og kæde,så ligger båden altid op mod vinden
og bliver ikke overskyllet hvis der er kraftig sidevind,
Latter er indre jogging.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Hvor er reglerne for at ligge for svaj? (opsætte pæle o.lign.) 25 aug 2023 10:35 #6406

  • Ras.killing
  • Ras.killing's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 216
  • Modtagne Tak: 76
Løsningen blev en p-ring/ankerring og så med kæde imellem pram og anker t) dimensioner skulle (ifølge data fundet på nettet) være tilstrækkeligt op til både på 500kg., så mon ikke det nok skulle kunne holde min lille 50kg. pram på plads.



Så er det med at få prammen ud i den kommende uge!
Bilag:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1