Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Krikænder fredet i Sverige? 23 jun 2020 07:50 #4009

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Godmorgen.

Hørte dette rygte, er der nogen der ved om det gælder hele Sverige og om det gælder fra denne sæson?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krikænder fredet i Sverige? 23 jun 2020 12:40 #4010

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Krikand, Pibeand, Sædgås, Havlit, Toppet Skallesluger, Ederfugl, svartbag og sølvmåge står til fredning.

https://jagareforbundet.se/aktuellt/forbundsnyheter/2020/06/sa-paverkas-jakten-av-jakttidsforslaget/?fbclid=IwAR3i2F4YGoB_DSo7IyoWcn3p_GDfHhK98w57E0UxJSAwcR5-daOyzOScgJg

Jeg har netop skrevet til DJ om det er noget de er opmærksomme på, og om de er parate til at DOF sikkert vil kræve de arter der ikke er fredede i forvejen, fredet. Deres argument går jo ofte på at hvis nabolandene freder, så bør vi også.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af JB.

Krikænder fredet i Sverige? 24 jun 2020 17:07 #4012

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Ifølge den nye vildtudbytte statistik er der i Danmark i sæson 18-19 skudt ca 30 000 færre krikænder i forhold til sæson 17-18.
Det er et fald på 25,3%!!!!

Jeg får en anelse svedige håndflader når det gælder vores jagt på de vævre ænder fremover.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Krikænder fredet i Sverige? 24 jun 2020 18:48 #4014

  • CHC
  • CHC's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Jagttiderne er under revision i Sverige, og der er ikke afgjort endnu. Har fået lov til at citere formandens opslag på hans FaceBookside.

I Sverige er jagttiderne under revision, og deres fremgangsmåde er en anden end den danske, men nu ligger der et forslag til beslutning i den svenske regering.
Det er bestemt ikke et forslag som Svenska Jägareförbundet bakker op, hvilket jeg fik bekræftet da jeg i dag havde en samtale med min svenske kollega.
Bl.a. lægges der op til en fredning af krikand, pibeand, sædgås, havlit, toppet skallesluger, edderfugl, svartbag og sølvmåge, som bl.a. bunder i en helt urimelig fortolkning af rødlisten.

Hermed et link til Svanska Jägerforbund

Her skal vi hjælpe hinanden, hvorfor jeg også i går havde en samtale med min svenske kollega, om hvordan vi kan støtte hinanden i sådanne situationer.
Her var vi enige om, at arbejdet i vores fællesskab i Nordvesteuropa - Waterfowlers Network, er et omdrejningspunkt for vores fælles arbejde, når det gælder forvaltning af trækvildtet.
Dette er ikke en opgave der er let, og det er der ingen der har lovet os. Vi skal fortsat kæmpe for vildtets levesteder som er det altafgørende, bekæmpe prædatorer, bidrager med data, kræver at der anvendes de nødvendige ressourcer på dataindsamling, og at vi gør det på tværs landegrænserne sammen med de andre jagtorganisationerne.
Det vi gøre via vores internationale fora, arbejdet i udvalgene, arbejdet i Jægerrådene, samarbejde mellem foreningerne og i vores administration.

Link til Waterfowleres Network

Claus Lind Christensen

Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Krikænder fredet i Sverige? 24 jun 2020 19:22 #4016

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Var sæsonen 18-19 ikke helt utrolig våd og varm? Dermed en masse vand på engene der måske kan forklare det lavere antal. Jeg jager stort set kun på vandet, og jeg kan da se at jeg netop kun skød 75 % af hvad jeg plejer.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af JB.

Krikænder fredet i Sverige? 24 jun 2020 20:34 #4017

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Det er glædeligt at man i de nordiske jægerforbund taler sammen, især når man i visse kredse læser rødlisten som fanden læser bibelen.
Det virker som om at hvis det står på den liste, ja så skal det fredes.

Sjovt nok skød jeg i 18-19 sæsonen 2/3 flere krikænder end sæsonen før?
Den næst bedste sæson nogensinde, kun overgået af sæson 86-87.
Sæson 86-87 startede med at jeg d. 1/9 skød 10 krikænder om morgenen og 3 om aftenen, så den rekord var jo nærmest i hus.

Jeg har mine egne teorier om de manglende 30 000 krikænder.
Står der fladvand på de fleste enge og marker, ja så bliver det svært at skyde et astronomisk antal krikænder på en enkelt dag et enkelt sted "fordi krikænderne spiser gråændernes korn"???

Bladet "Jæger" bragte selv den artikel fra Limfjordsområdet for et par år siden.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Krikænder fredet i Sverige? 30 jun 2020 14:14 #4024

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
JB - jeg tror du tænker på sæsonen 17/18, men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du jage henne. Men der hvor jeg jager der var 17/18 meget våd, mens 18/19 var helt eminent med krikænderne som jeg kunne jage, ja faktisk hele januar måned, og der var mange vil jeg sige.

Det er dog en noget bekymrende tendens hvis almindelige gense arter nu også skal fredes. Med de antal af krik- og pibeænder som jeg ser hver sæson og udsigten til at de mister (måske) deres jagttid så er vejen til at fred alt jo nærmest indenfor rækkevide.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krikænder fredet i Sverige? 01 jul 2020 22:04 #4026

  • JB
  • JB's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 14
  • Modtagne Tak: 12
Jeg tager muligvis fejl af årene, jeg sidder ikke med min jagt journal lige nu. Jeg jager primært i Isefjorden, og der ser jeg ikke mange krikænder generelt. Med henhold til pibe- og krikænderne og jagten i fremtiden, så kan jeg godt følge dig. Det kommer i sidste ende ud på om hvordan rødlisterne bliver brugt tror jeg.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krikænder fredet i Sverige? 07 jul 2020 17:29 #4037

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg har aldrig set, samt skudt flere krikænder end i sæson 2019/20, men jeg har så også kun den korte erfaring.
Dog har jeg hørt at krikænder også var noget man kiggede på her hjemme og også i Roskildefjord..
Jeg oplever der tales om det fra flere parter forskellige steder ift lille DK og krikanden.
Hvad det vil ende ud i ved jeg dog ikke, men går det som andre historier, så ved man vist godt hvor det går hen af.
Jeg undre mig dog over at man bruger vildt udbytte statistikker som en pegestok på hvordan det går med vildtet.
Jeg er med på man kan bruge det til at se hvad der bliver nedlagt, og måske lige til at give en lille lysende lampe på om der er noget man bør kigge på..
Men at bruge det som augmenter på arter har det skidt eller er i tilbagegang fatter jeg bare ikke.
Der kan jo være 1000 grunde til de ikke bliver nedlagt.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Krikænder fredet i Sverige? 14 jul 2020 21:16 #4049

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Så jager vi i samme fjord JB, når ja selvom den er 40 * 40 km :-)

Sjovt du ikke har set så mange, nede i den sydlige del har jeg set en god del, men det varierer jo selvfølgelig fra plads til plads.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1