Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Gåsegryde 11 jan 2020 11:02 #3273

  • Joffes
  • Joffes's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 24
  • Modtagne Tak: 6
Jeg havde en rigtig god jagtdag efter canadagæs i december, hvilket betyder at min fryser nu er godt proppet med gåsebryster og lår.
Og da jeg er studerende, og bor i en lejlighed uden reel ovn (Kun sådan en mikro-kombi-jeg-skal-komme-efter-dig-ovn) og med kun 2 kogeplader, så lever jeg af ting der kan laves i gryde eller på pande.
Ofte har jeg lavet gullasch af gås, hvilket har været super billigt, og dejligt nemt.

Denne gang havde jeg en stor lyst til mørbrad/paprikagryde, men tænkte at gås må kunne bruges i den sammensætning, så ingredienserne blev følgende:
2 stk gåsebryster fra canadagås (Vægt ukendt)
2 hakkede løg
1 flaske tomatpassata (ca. 700 g)
1 dåse tomatpuré
1/4 liter piskefløde
200 ml minimælk (Rester i køleskabet)
250 gram champignon
1 glas paprikastrimler
1 pakke cocktailpølser
2 poser (800 g) frosne "Rød Karry Blanding" (Grøntsagsblanding med krydderi) fra Rema 1000

Fremgangsmåde:
Skær gåsebrysterne ud i mundrette stykker, og brun dem af på panden.
Tilsæt 2 hakkede løg, og brun løgene med kødet.
Derefter hældes de frosne grøntsager, champignonerne og paprikastrimlerne i gryden, og de røres med i et par minutter.
Så skal væsken tilsættes: Både tomatpassata, tomatpuré, fløde og mælken, og lad det koge omkring 10 minutter mere - tilsæt bare paprika og timian, som du lyster.
Derefter tilsættes cocktailpølser, og de koges med i yderligere 10 minutter.

Kan serveres med alt, hvad man normalt ville spise til en gryderet: Jeg valgte jasminris.

Opskriften er lavet på baggrund af denne: https://dethandlermestommad.dk/paprikagryde-med-svinemoerbrad/ .
Og ja, jeg fik kun taget et billede i gryden, men heller ikke på tallerkenen var det en super køn ret, og jeg kunne nok ikke rigtigt score på den - Men den er billig, smager godt, og kan krydres til en god vinterret, der giver varmen.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Gåsegryde 12 jan 2020 18:54 #3276

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Tak for den.
Køn eller ej så skal den afprøves her på matriklen.
En østers ser da slet ikke godt ud ;-)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Gåsegryde 10 apr 2022 13:14 #5646

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 297
Så fik jeg afprøvet opskriften.

Endnu engang var forsøgskaninerne mine gamle naboer, som har været det en gang om året nu i 24 år.
Det var en kæmpe succes og kan klart anbefales.
Gåsen var skiftet ud med gråænder og jeg er sikker på alle fugle, med succes kan anvendes.

Til forret serverede jeg.
Røget canadier samt røget rådyrkølle, nænsomt serveret på et blad hjertesalat med flødepeberrod (med små tern af æbler i)

De fik oplysninger om hvad de spiste (også det latinske navn) og hvor mange der blev nedlagt i en sæson her i landet.

Det gav faktisk en del debat og nogle gode spørgsmål og jeg er naiv nok til at tro de gik klogere herfra angående jagt og jægere.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, cpfj, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1