Egentligt lidt sjovt, at John, efter mange år som ligge-ned, ser de samme fordele som jeg, med at kunne skyde hurtigt, ved sidde-op.
Kan huske for en del år siden, da jeg sammen med Per Clausen, jævnligt havde kontakt med Ole Andreassen om artikler til Jæger, strandjagtkurser mm, og der diskuterede vi mange gange hvad der var bedst, sidde-op/ ligge-ned ,som Ole altid gjorde. Vi blev ikke enige. Jeg er meget sikker på, at han på sine (helt) gamle dage, også begyndte at sidde-op, og malede den høje skærm, som en mørk sten, med mågeklatter på, og stadig fik ænder med hjem.
Når skærmen syner mindre, burde det alt andet lige, være nemmere at komme på skudhold, på samme måde som ved motorbådsjagt, hvor det vel også er grunden til at man vælger en lav decideret havjagtsbåd, frem for en båd med kabine, som alt andet lige, er mere komfortabel og tør at opholde sig i.
Mht at skyde på vandet, så kan det ikke bringe mit pis i kog at andre vælger at skyde på vandet, når bare det gøres ordentligt. Det er Cleilers fremragende film et godt eksempel på, hvor effektivt det kan gøres.
Det går også helt fint som sidde-op, at skyde fra skærmen. Jeg har en hel del gange været på samme terræn som Skaise, hvor vi skiftedes til at dele kravle-chancerne. Han skød altid på vandet, og da vi havde aftale om at den anden ikke skød når den anden kravlede - evt kun hvis der kom gæs - fulgte jeg med i kikkerten. Når han var på skud af 5-6 gråænder, holdt han prammen stille med venstre stikker og højre hånd på aftrækkeren, og ventede til de var 'pakket' - et dask med stikkeren på siden af prammen, så de blev langhalsede, og så fik alle 1' skud.
Der var en sport i sporten for ham.
Der hvor jeg synes filmen knækker, er hvor man kravler til en stor flok, og bliver fristet over evne til at skyde hvor der er flest samlet, og ud over de døde, har 3-4 mere eller mindre anskudte, som karter væk i i alle retninger.
Jeg var som strandjæger ikke imponeret af Kr. Raunkjær som formand for DJ, men tog hatten af for ham, med den måde han fik tacklet problemerne, da anskydningsrapporterne kom frem, om den store %-del gæs - edderfugle ( ræve mm) der fløj rundt med hagl i kroppen.
Tiden er løbet fra det - helt fra tiden med puntgun - 5 skud i automaten mm, hvor det var en ikke ubetydelig del af husholdningen, at få mange ænder med hjem.
Jeg ser ikke frem til nye anskydnings-rapporter. Det kan meget nemt blive sidste søm til kisten - for meget jagt, bla edderfuglejagten .