Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 17 maj 2020 17:18 #3905

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Flere og flere skriver til Miljøministeriet for at få begrænset og stoppet muslingefiskeriet i de jyske fjorde, og vige

Desvære er artiklen gemt under betalingsbetingelse. Men overskriften er ikke til at tage fejl af.

Link til artiklen.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: MGO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 18 maj 2020 22:44 #3912

  • anderslyngby
  • anderslyngby's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 61
  • Modtagne Tak: 24
Er der nogen studier af om muslingefiskeriet er godt eller skidt for bestandene af vilde fugle?

Muslingefiskerne fisker naturligvis en masse muslinger op, men de flytter også en masse muslinger rundt og starter på den måde nye muslingebanker. Se fx. denne video

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 19 maj 2020 09:26 #3913

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Der er ingen tvivl om, det der gjorde de ikke hvis der ikke var økonomi i det. Og de gør det ikke for at hjælpe dykænder eller fisk. De gør det for at skabe fiskepladser til dem selv.

Jeg har prøvet at søge informationer i de undersøgelser der er lavet i kommuner og daværende amter og nu staten. hvad der egentlig ligger af undersøgelser før der gives tilladelse til muslignefiskeri og hvor meget der må fiskes.
Det jeg har set, så er Edderfuglen nævn, men man ved faktisk ikke hvilken betydning fiskeriet har, for Edderfuglen. Der skrives om man skal holdeøje fremadrettet. Mig bekendt er dette ikke sket. Da jeg ikke kan finde opfølgende rapporter fra stat eller kommuner.

Det jeg og mange andre strandjægere oplever er. Når der er skrabt muslinger i et område, så er der på ingen måde det antal dykænder i området efter følgende og i nogle år der efter. Det er min opfattelse at specielt Edderfuglen i dag optræder i større og større flokke på færre arealer. Hvor der ikke fiskes muslinger.

Hvad der virkelig kan hjælpe havmiljøet, så er det at begrænse muslingefiskeriet betydeligt. Det vil ikke kun hjælpe dykænderne men hele biodiversiteten i fjorde og vige. Jeg har snakket med rigtig mange mennesker om dette. Lystfiskere, Garnfiskere, Jægere, Biologer og andre mennesker med interesse i vores fjorde og vige.

Muslingefiskeri er på ingen måde fornuftigt i forhold til levesteder og havmiljøet. Det er ødelæggende og efterlader havbunden som en bar pløjemark. Områderne indeholder efterfølgende så lidt føde at hverken fisk eller fugle kan finde tilstrækkelig føde. For fiskenes vedkommende så bliver deres ynglepladser ødelagt så meget at de ikke kan reproducere sig selv. Dermed er vores fjorde og vige stort set uden fisk i dag.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, Dolf106

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 19 maj 2020 10:10 #3914

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 255
  • Modtagne Tak: 207
Jeg har en god ven som har snakket med muslingefiskere i Juelsminde. Han spurgte dem hvordan de ved hvor de skal skrabe efter muslinger. Svaret var: "Vi kigger bare hvor alle edderfuglene ligger, så ved vi der er masser af muslinger."

Vi har omkring Juelsminde områder hvor der for årtier siden lå titusindevis af fugle, så blev der skrabet muslinger og nu er der få fugle i samme områder.

På Horsens Fjord siger gruppen Ren Fjord, at problemet med muslingeskraberi er, at havbunden bliver gjort flad some en fodboldbane, uden sten eller rev. Det gør det sværere for muslingerne at etablere nye kolonier.

Samme ven som nævnt ovenfor var med i en båd med undervandskamera og havbunden omkring Juelsminde var også flad med næsten ingen bundvegetation eller bunddyr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 19 maj 2020 11:44 #3915

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Som så er der jo ikke nyt i at muslingeskrab er dårligt for miljøet.
Det har man skrevet masser om allerede i 80erne.
Ikke alene ødelægger man bundforholdene og fjerner føden for de store dykænder.
Det er også bevist at når man fjerner naturens eget "rensningsanlæg" har det store konsekvenser for opblomstringen af alger i fjordene.
Når algerne dør og synker til bunds og rådner, medfører det iltsvind i vores fjorde.
Iltsvind dræber alt der er lever på bunden, ikke bare dyr men også plantevækst.

Som sagt.
Dette er ikke ny viden, man har vist det siden 80erne.
Hvorfor gør man så ikke noget???

Muslinger = penge som = arbejdspladser.
Så kører møllen og alle lokalpolitikere er glade, også de røde som kalder sig grønne!!!
Følgende bruger(e) sagde tak: HCSR, MGO

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 20 maj 2020 10:21 #3916

  • CHC
  • CHC's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 627
  • Modtagne Tak: 212
Hej Torben,

Der er meget rigtigt i det du skriver.

Der er dog ingen tvivl om iltsvind, her er den store synder, udvaskning og udledning af næringsstoffer fra by og land.

At ingen gør noget, så håber jeg det var politikerne du mente.

For inden for de sidste 4 måneder har flere strandjagtforeninger og strandjægere skrevet til ministre. Både i Østjylland og på Sydfyn. Det samme har en række kommuner gjort.

Mit håb er at endnu flere strandjægere og strandjagtforeninger laver lignende tiltag.

Med den bølge af grønne tanker der er i samfundet lige nu, så er det den største chance vi nogen sinde har haft for gøre noget.
Med strandjæger hilsen
Carsten Holm Clausen

En hver kan skyde, der skal en jæger til at lade være.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af CHC.

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 20 maj 2020 11:16 #3917

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Hej Carsten.

Det var ene og alene politikerne jeg hentydede til, og jeg hilser det velkomment at man lokalt endelig bliver lyttet til
Jeg syntes det er positivt at politikerne efter 40 år (Skriver det lige igen) 40 år, endelig har opdaget at hvis man fjerner fuglenes mad, så fjerner man også fuglene.

Jeg er ikke hverken ekspert eller biolog, men det kræver ikke den store kædestrammer eksamen for at se at vores fjorde lider.

Som opsøgende kravlejæger kan jeg ikke undgå at ligge mærke til hvordan bund og plantevækst i de 2 fjorde hvor jeg primært jagter, har det.

Jeg har fulgt dem i over 30 år og jeg er bekymret.
Til gengæld har jeg en idé om hvorfor der ingen ænder er.

Ingen mad, ingen fugle.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 20 maj 2020 13:27 #3918

  • Flytkjaer
  • Flytkjaer's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 91
  • Modtagne Tak: 18
Hej Torben

Jeg kan godt se din pointe med maden og dyrelivet.
Desværre er det bare blevet jagten som står for skud når man ser på bestanden af fugle i de kystnære områder. Dette er der jo en god grund til, vi har ikke en økonomisk interesse i spil som jægere.
Havbunden er blevet voldtaget af industrien, det være sig fiskeri, landbrug eller spildevand, ja man kan jo nemt finde områder som er skyld i iltsvind, og manglende yngel og planter i vandet. Og helt sikkert som ammen i kirken, så bliver der ikke stoppet for nogen af de industrier som har arbejdspladser og skattekroner i spil.
Vi mangler flere hundrede tusinde vandfugle i og omkring Danmark, og af de arter som vi mister jagttider på, fordi de er i tilbagegang, vil fredningen af dem have mindst indvirkning på den lange bane.
Så hvis vi kan, så skal vi da gerne gøre vores politiske medlemmer opmærksom på, at de kan gøre en større indsats som vil have markant indvirkning, hvis de satte en begrænsning på hvor stor en del af verden, vores lille havmiljø skal brødføde.
Med jæger hilsen
Søren
________________
Man sover godt i prammen med løs ankerkæde og 4-6 sek/m vind.
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Endnu et område ønskes fri for muslingeskrab. 22 maj 2020 18:21 #3921

  • BS
  • BS's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 10
Muslinge skrab kan kun være skadeligt for bundforholdene som jeg ser det, ligesom bundtrawling er det. Så jeg synes det er fint der bliver sagt nej tak. I Trondheim fjorden ved jeg de dyrker blåmuslinger ved at hænge tovværk på strømfuld pladser. Dette er jo noget man kunne prøve sig med i Danmark også, i bælterne.

At vores fjorder lider er desværre også en gammel nyhed. Jeg tænker det kunne være spændende at strandjægere og fiskere gik mere sammen her, for blandt andet er pibeanden glad for ålegræs og ålegræsset har jo netop været i tilbagegang. Jeg har ikke lige svaret på hvordan og hvorledes, men en ting er sikkert og det er at samarbejde med andre interesse grupper er noget der rykker på tingene. Her kunne det også være interessant hvis forbundet arbejdede mere med projekter som stenrev, genslyngning af vandløb og lignenede. For dette ville gavne både fjordene, landjægere, strandjægere og lystfiskere, i virkeligheden nok også landmændene der fik noget positiv omtale.

Det er ihvertfald mine tanker.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1