Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

sæsonen er slut 31 jan 2020 22:08 #3339

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Så sluttede sæsonen 19/20 af.
For mit vedkomne sluttede det som det startede, med en smuk Pibeandrik på en iøvrigt håbløs dag med lidt for meget vind fra en skidt retning og fuld sol . Men pyt, der kom en and med hjem så det endte godt. Det er nok sæsonens sidste og det kalder lidt på et hurtigt tilbageblik her på min anden første sæson.

Som jeg før har skrevet har jeg jo gentegnet jagten efter 15 år fravær. Jeg bestod haglprøven den 19 oktober og lå i fjorden den 20.
Hvilken sæsonen har det ikke lige været, helt igennem forrygende, hjulpet godt på vej af helt ekseptionelle muligheder for at tage afsted næsten hver gang vejret var til det.
De kolde data siger 38 ænder fordelt på 18 ture fra den 19 oktober og frem. Kun på en tur har jeg ikke løsnet skud.
Derudover er der hentet en hel masse kravleerfaring, og stor indsigt i ænder og gæssenes bevægelser i området jeg kravler i. Sidst men ikke mindst har sæsonen budt på et væld af fantastiske naturoplevelse med isfugl Havørn og andet godt.
En enkelt frustration, eller to, tre, fire, er det nu også blevet til. Eksempelvis den dag jeg prøvede at kravle mod en flok pibeænder i fuld sol og 5-6 sekundmeter ind på agten for tværs. der blev virkelig knoklet igennem for at holde prammen på en bare nogenlunde kurs, med cirka 30 meter til ænderne går jeg på en sten, sidder fast, mister fuldstændigt momentet og på et sekund eller to er prammen trukket rundt af vind og strøm så jeg ligger med fuld sidde til ænderne. Ænderne stoppede selvfølgelig deres snadren, snakkede løs med deres umiskendelige fløjten og gik på vingerne. Den tur lærte mig lidt om kravleretninger og vindretninger.

For mig startede sæsonen vel nærmest i februar 2019 hvor jeg købte Bette-Oles gamle pram, af Henrik, mens jeg tog jagttegn. Jeg vidste nemlig godt hvilken jagt jeg ville dyrke når jagttegnet kom i hus. Henrik var ejer nr 3 og jeg er således 4. ejer på prammen. Det er sgu bæredygtighed, ikke noget med at smide ud her. Der skulle dog en anseelig mængde epoxy og glasfiber til at det igen er en god pram, og efter denne sæson er jeg svært godt tilfreds. Et par forbedringer skal der dog til. Mest af alt en ny skærm, den gamle er for lav, kig-hullet sidder for højt oppe, og skydehullet/renden er for bred, helt sikkert lavet til en side by side. Meget klassisk for denne sidste jagt så brækkede skærmen over i to dele da jeg løftede den af prammen, så ingen vej udenom, der skal en ny skærm til.

På alle måder har kravlejagten levet op til min forestillinger, jeg har jo selvfølgelig haft lidt forkundskaber med fra 90erne da jeg også dengang havde en pram, men den blev udelukkende brugt til trækjagt. Kravlejagten er en ny disciplin for mig og hvor det i grunden undre mig at der ikke er flere der dyrker denne jagtform. Men selvfølgelig hvordan skal de vide den findes. Ingen jagtblade skriver om denne fine kulturhistoriske jagtform. Når det endelig er noget strandjagt i bladene, og bevares det er der meget mere af idag end for 15 år siden, så er det altid trækjagten eller havjagt, og havjagten er jo ret beset ikke strandjagt !! Men kravlejagten, den er ligesom ikke rigtigt tilstede. Det vil jeg sgu forsøge at lave om i sæsonen 20/21…

I næste sæson vil jeg også have ram på gæssene, de er sgu svære at kravle på, 2 gange var jeg tæt på men valgte, selv om bøssen var løftet og sikringen taget, at holde igen da jeg blev usikker på afstanden, de er jo noget større end godsejerens fede. ..

vi ses til september..
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, mikaelws

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

sæsonen er slut 01 feb 2020 19:11 #3341

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Jeg kan stort set kun give dig ret i hvad du skriver. Kravlejagten er for mig efterhånden den eneste jagtform jeg gør brug af. Min trækpram har stået stille i to sæsonener nu, selvom jeg både har truet med at sælge den og med at komme ud efter hvinænder, men intet af det er sket. Jeg kan simpelthen ikke holde tanken ud, om at skulle ligge stille på en dag, hvor der måske ikke sker så meget. På kravlejagt sker der altid noget. Ikke nødvendigvis noget der løsner patroner (men det er heldigvis også sjælden efterhånden), men de lange turer, jeg som regel tager som opsøgende kravlejæger, giver mig altid en oplevelse, og blæser der 5-8ms, så finder jeg som regel alligevel altid et sted, hvor der er forholdsvis læ, hvor jeg så ligger stationært med lokkere. Der er så meget hjemmearbejde, taktik og teknik i kravlejagten, så det vildt man får med hjem føles så sandelig fortjent.
Følgende bruger(e) sagde tak: mikaelws, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

sæsonen er slut 03 feb 2020 08:43 #3345

  • Medova
  • Medova's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 4
  • Modtagne Tak: 3
Mange tak for læseværdige indslag gennem sæsonen. Både til dig og flere andre herinde. Det har bestemt været med til at spore mig ind på hvad jeg vil når jeg kommer på vandet. Det skal afgjort være med mulighed for kravl - jeg "nåede" ikke at komme i gang i år. Valgte ikke at forhaste mig, da der alt andet lige skal en del tid og udstyr til. Det medfører jo en god portion prepping af hustruen - at smide en 4 meter kravlepram i haven ville være et dristigt første træk. Havde jeg blot haft et afsides sted nær fjorden at smide den havde det været noget lettere.
Har dog gjort noget så old school som at rekognoscere den lokale fjord og været på biblioteket og låne anbefalede bøger og heldigvis kunne jeg læse i januars udgave af Jæger, at der kommer et skriv om kravlejagten i næste udgave - det ser jeg frem til... foruden at se frem til september.

Cleilers skrev: Så sluttede sæsonen 19/20 af.
Ingen jagtblade skriver om denne fine kulturhistoriske jagtform. Når det endelig er noget strandjagt i bladene, og bevares det er der meget mere af idag end for 15 år siden, så er det altid trækjagten eller havjagt, og havjagten er jo ret beset ikke strandjagt !! Men kravlejagten, den er ligesom ikke rigtigt tilstede. Det vil jeg sgu forsøge at lave om i sæsonen 20/21…

Følgende bruger(e) sagde tak: mikaelws, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

sæsonen er slut 04 feb 2020 11:59 #3348

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 641
  • Modtagne Tak: 298
Ja jeg ser også frem til næste nummer og kravlejagtens historie.
Jeg er temmelig træt af historier om jagt på eksotiske dyr som kun de færreste af os har råd til.

Jeg har igennem de sidste 35 år som kravlejæger set mange nye
"håbefulde" starte op med den jagtform.
Desværre har jeg set endnu flere stoppe med den jagtform.
Årsagerne hertil kan være mange men hvis man har bildt sig selv ind at det er nemt, har man "skudt ved siden af" fra starten ;-)
Bevares, det kan se tillokkende ud med fordækket på en "kravlemaskine" dækket med ænder og gæs af enhver art.
En ting er sikkert, de er ikke selv kravlet derop og døde af udmattelse og alderdom.
Opsøgende kravlejagt er formentlig den mest spændende jagtform på vandet der findes og der hvor tiden man bruger fra man har spottet sit bytte til man (måske) er på skudhold næppe findes magen til.

Ikke uden grund at mange prøver kræfter med den, synd så mange opgiver den så hurtigt igen.

"Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det"
Følgende bruger(e) sagde tak: mikaelws, Cleilers

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.

sæsonen er slut 07 mar 2020 11:13 #3575

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
er det i martsnummeret der kommer noget om kravlejagten (skal lige meldes ind i dj igen)… som jeg også har tilgode, endnu... :) det skal prøves inden jeg bliver alt for gammel.. tænker dog meget på ole andreassen, så er der jo tid nok

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af mikaelws.

sæsonen er slut 31 mar 2020 21:28 #3676

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 291
Jagtåret og dermed kravlejagtens sæson 2019/20 er slut. Lige nu tænker jeg tilbage på fordums februar søndage, med morgen/formiddags jagter, efter hvinænder. Det var ture der ikke kunne gå helt galt, idet den udvandede, salte sild ventede derhjemme, i dejligt selskab. Jeg har også bladret lidt i SOH's indlæg. Det er dejlig læsning, og jeg lod mig inspirere af Cleilers tråd, "sæsonen er slut", til at lufte een af mine kravleture, fra denne sæsons sidste måned, januar 2020.
Min januar, var speciel, idet jeg "afhændede" min A400 med udgangen af det gamle år.
Nå, men forretningen kan jo ikke stå stille, så hen i "skabet" at finde min s/s 12'er og 20'er o/u frem.
Det blev til nogle dejlige, lange og til tider hårde kravleture, hvor begge de gamle skydere blev brugt. Det var interessant, at opleve, hvor god plads der er ved SIDEN af fuglene. På een af turene, det var med 20'eren, kunne jeg dog godt være mig selv bekendt, se billedet, hvor der iøvrigt mangler en gås. Gåsen ligger i plastpose "som" 2 brystlapper, 2 lårbasser, kråse og hjerte/lever.
Skulle det, mod hensigten, blive betragtet som et pralbillede, så vil jeg citere Torben Raunstrup, der skriver: "Bevares, det kan se tillokkende ud med fordækket på en "kravlemaskine" dækket med ænder og gæs af enhver art. En ting er sikkert, de er ikke selv kravlet derop og døde af udmattelse og alderdom".
Min 20'er er en Anschütz-Mirocu 20/76 med 66cm løb, faste boringer, 1/4 og 1/2.
Ammunition: 11 stk 21 gram #5 tin hagl (+20 år gamle!) og 4 fangstskud, 24gram stål #7.
Fuglene blev skudt på opfløj, efter kravl, i "Jan Andersen/Sundby Pram". Jeg havde ikke succes med double chancerne.
Pga. det pæne vejr, kunne de 20 km "ligge på knæ" kravl, gøres på knap 6 timer.
Denne sæson er nok den vanskeligste og mærkeligste, jeg mindes, skal helt tilbage til 1984 for at finde mindre antal hjembragte gråænder, for stort set uændret indsats.
Der kan gættes på årsagerne. Mit kravl gælder svømmeænder og gæs. I denne sæson har der været vandhuller overalt pga. den kraftige nedbør. Der har manglet "nye" ænder nord fra (manglende frost?). Ænderne er usædvanlig årvågne, skyldes formentlig havørnen og ringe "udskiftning" af ænderne.
Til sidst, som Kim Worm udtrykker det: "Pramjagt er for mig en livsstil, og jagt gir' mig mad på bordet".
Med venlig hilsen og bedste ønsker for kommende sæson, cpfj




...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, Raste

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

sæsonen er slut 01 apr 2020 08:47 #3678

  • mikaelws
  • mikaelws's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
rigtigt rigtigt dejigt paradebillede.. de parade billeder jeg er virkelig træt af er de lange lange paradebilleder af gæs skudt på land.... din gode billeder af en god dag siger så meget mere. Vi ved du har arbejdet for dem. tak for det...
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1