Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Endelig afsted. 22 jan 2019 18:50 #2174

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Nogle herinde kender helt sikkert til den der lettere irritation over ens fysik, familiære arrangementer og vejret fra tid til anden virker som om det bevist arbejder imod at man kommer afsted med prammen :evil: . Jeg har været dårlig siden 4 dage før nytår, og de par dage hvor jeg har haft fysik til jagt har der været noget andet som har spændt ben :S .

Men så nåede vi 20. Januar, og jeg fik det noget bedre t) . Så en aftale med min gode ven Claus blev lavet og vi aftalte at vi ville tage ud efter gæs den 21. om eftermiddagen.
Og dagen startede med virkelig lækkert jagt vejr, ret diset og der var faldet sne så det hele var hvidt :woohoo:. Jeg gik om formiddagen og pakkede grejet, også en ting nogle sikkert kender til når man bliver nød til flere timer før en tur at starte på at pakke så man ikke overbelaster noget, hehe ja det lyder helt åndssvagt for nogle uden tvivl :silly: .

Well klokken blev 13.50 og vi havde aftalte at mødes ved slæbestedet kl 14.30, så jeg skulle se at komme i tørdragten ( tager den på hjemme fra så jeg slipper for balance gang og risikoen for at miste netop balancen plante fødderne på den bare jord ), så ellers i bilen og afsted. Mens jeg kører mod mødestedet begynder solen at kigge igennem skyerne, og jeg tænkte med det samme, ja ja det skal lige passe :pinch: . Har været super jagt vejr hele dagen, nu hvor jeg endelig er kommet afsted så skal solen begynde at skinne, og jeg skal ud og ligge der og lege glasbillede :S . Indrømmet ikke den mest positive indgang til det at jeg i det hele taget ER på vej på jagt hvilket i sig selv jeg burde være super glad for :P . Claus holder allerede og er ved at sætte sin hurtig Karl jolle i vandet, jeg får hurtigt bakket til så vi også kan læsse min pram af. Jeg elsker at jagte med Claus for han er rigtig god til at stå for trækdyret og har sin egen pram, så jeg skal bare ha min egen pram og grej med. Førhen var det ofte mig der medbragte alt grej, 2 pramme og en motorpram. Men efter fysikken har sat tempoet gevaldigt ned må man jo tilpasse sig sin nye situation.

Vi sætter ud, og efter små 3-400m kan jeg godt mærke bølgerne og se på vinden at der er da nogle ret store hvide toppe på de bølger der, og mine baller skal da også til at erfarer at DMI og TV2 vejret endnu engang har skudt helt ved siden af med de 5 m/sek som ellers var lovet B) . For vi havde da 10 m/sek og hurtig Karlen går fint gennem vandet, men der bliver banket pæle og min bagdel får da nogle gode gevaldige klask på sædet mens vi ryger ud over fjorden :pinch: .

Planen er at vi skal krydse hele fjorden og ned og ligge i bunden af den, men vi kan godt se med så meget vind, samt Claus sidder og får det ene store bad efter det andet af koldt fjord vand som jollen banker op når den ryger op og ned mellem bølgerne, ku det være vi skulle ændre vores plan. Så vi bliver enige om at vi må skrotte plan A, og nøjes med at krydse halvdelen af fjorden og lægge os i læ at en lille ø.

Sidst vi var afsted ville alle fuglene bag om denne ø på modsatte side af hvor vi nu skulle ligge, men vi blev enige om at det var hvad vi magtede med de bølger. Vi måtte se hvad der var af fugle der kommer fra land ud på fjorden, og så evt. en af de kommende dage prøve igen hvis de gjorde som sidst vi var derude og kom ned for at sove der hvor vi i følge plan af gerne ville ha ligget. Det er trods alt en måneds tid siden sidst, så noget kunne jo ha ændret sig. Vi får smidt vores ca 30 lokkegæs, og 11 svaner ud, og mens Claus sejler jollen et godt stykke væk går jeg og hygger mig med at rette lokkerne til. Jeg er lidt nørdet hvad det angår, men har nogle ideer og dem følger jeg hver gang, om det har egentlig betydning tør jeg ikke sige. Jeg gør det nok for at være sikker på at jeg ikke bag efter vil ærgre mig hvis fuglene slår af, og man bag efter vil sidde med den der, hmmm skulle jeg mon ha? B) ...

Det er et lidt sjovt vejr, for solen brænder ret kraftigt igennem skyerne, men det er også som om at vi ligger lige i læ/ skygge af øen, resten af himlen foran os og på begge sider er ret overskyede, det ser også ud som om det sner fra vest. En lille times tid er gået med at nogle ænder og krager er kommet forbi os, vi har ikke skudt på noget af det for vi er der jo efter gæs. Og der gælder det om at holde igen med skuddene for at skabe så få forstyrrelser som muligt. En lille flok sangsvaner kommer inde fra land et par km Vest fra os, ud over vandet og ind foran os. De ser vores lille flok svaner og vil meget gerne hen blandt dem og ligge. Vi gør dog hvad vi kan for at vifte med armene da de kommer tæt på, vi gerne vil være fri for levende fugle nær vores lokkere. Det ender i 99.9% af gangene med at gæssene så lægger sig ved dem, så rigtige fugle er flotte og spændende at have helt tæt på, men så skal de jages væk så de fugle vi er der for ikke bliver distraheret t) .

De første gæs vi ser er et par og en enlig gås. Den enlige kalder og jeg svarer den med kaldet, den kalder igen, dette gør vi nogle gange og den kommer tættere og tættere på. Men parret kommer skråt bag fra ind foran os, krydser ruten med den enlige, de ser os og giver den for mange så velkendte advarselsnote :evil: , og så skal den enlige ikke ha “klinket noget” og lusker af sammen med parret. Hmmm det var da lidt øvsen :S , vi var begge sikre på at den nærmest allerede lå i prammen.

Efter små 10 min kommer endnu en enlig, den kalder langt ude foran os, jeg kalder igen og vi får en hyggelig lille sludder. Denne her lader bestemt til at ville med hjem t) , hele oplevelsen med se den, kalde af den, mon den kommer?, hvor tæt? og mon vi får den? Udspiller sig på et par minutter til den kommer helt ind og lander på vandet lige foran mig på max 4-5m. Mmmmmm den følelse af fuldstændig at ha taget røven på den er simpelthen bare så fed t) , og den herlige kriller i maven peaker da jeg løfter halvautomaten imens gåsen ligger med rumpen i vandet, skuddet tager toppen af hovedet på den. Så den mærkede intet, og den er en rigtig fin spise fugl uden et eneste Hagl i brysterne. Jeg går ud og samler op og lader den lige bløde af med hovedet i vandet inden jeg lægger den i prammen. WoooooW, det var bare fedt, Claus og jeg var begge enige om at DET ku vi godt li, mere af den skuffe meget gerne måtte komme vores vej.

Det skulle vise sig at vi fik en spændende aften, og jeg blev udfordret på fysikken.

Flere træk kom fra land mod vand, vi fik af flere gange kaldt nogle små flokke og enkelte vores vej. Og vi fik da også nedlagt nogle af dem. Så kommer en flok på ca 12-15 grågæs ude langt foran os, samt et par grågæs en smule tættere på os, jeg kalder af dem og de virker alle til at skifte kursen direkte mod os. Men et par hundrede meter før styrer de lidt mod min højre side og kommer så ind og smider sig på 2 rækker, først parret lige ude foran mig på nok 15m og så de andre en 5 m bag ved dem og så ellers på tværs af os. Claus har ikke rigtig nogle muligheder her. Jeg tænker jeg vil gå efter parret og nedlægger den første på vandet, men ak der er jo som bekendt så pokkers meget plads ved siden af, og jeg bommer skud nr 2 :whistle: . Claus fik ikke en reel chance på dem. Og da jeg hurtigt vil ud af prammen for at samle op, ser jeg til min store overraskelse at der ikke ligger 1 grågås, men 3 stk på vandet :woohoo: , og den ene trænger til et fangst skud. Så jeg må tilbage op i prammen for at give det fornødne fangst skud, det lykkedes da også at ramme den. Men med en vind på 10 m/sek i ryggen så kommer de skønne fugle jo ret hurtigst et stykke derud ad, og wow :S, og lige der må jeg bare erkende at jeg virkelig ikke lige pt er bygget til lange apportering i vand med waders :ohmy: . Jeg kom der ud og får fat i alle 3, skal så tilbage mod prammen, nøj hvor jeg pruster :ohmy: , og den nedre del af ryggen skaber sig alt den har tillært sig. Jeg er simpelthen et skrøbeligt skvat i nærmest ubegribelig dårlig form :S .

Før vi ser os om er kl 15 min i lukketid, og Claus skal til et møde efter jagten, så han går derfor efter jollen. Vi får pakket og turen ind er super skøn. Mens man sejler der i mørket kan man sidde og mentalt vende de små film i “indbakken” af de store flotte fugle på vej ned i lokkerne :) . Og Claus konstaterer at vi har haft en virkelig forrygende tur, og han ikke kan mindes at have set andre komme i land med så fint et antal gæs meget meget længe derude t) . Vi kommer i land og får læsset grejet på trailerne. Fuglene lægges på paraden og vi ka konstaterer at vi har nedlagt 14 fine grågæs.




Jeg ærgre mig over jeg ikke havde mit GoPro kamera med, for det havde været nogle rigtig fede optagelser at kunne finde frem senere. Vi gør som vi ofte gør, deler sol og vind lige i mellem os, 7 gæs hver. Og vi har besluttet at vi onsdag vil prøve der hvor vi oprindeligt gerne ville ha været. Om det ender ud i noget spændende vil tiden vise, om ikke andet bliver vi klogere på hvad fjorden har tilbage af gæs efter vores meget fine tur i går. Jeg ved min beretning er lang, med meget skrift og få billeder. Jeg tænkte ganske enkelt ikke over at få taget billeder mens vi var på fjorden. Jeg var bare super glad for jeg endelig var kommet ud med prammen.

Ender turen i morgen ud i noget spændende har jeg taget billeder og forhåbentlig lidt film jeg kan dele t) .
I al den tid jeg har dyrket strandjagt har jeg foræret en god del af mit vildt til venner og bekendte. Denne gang ingen undtagelse så en god ven der også dyrker strandjagten fra tid til anden fik 3 af mine Grågæs. De sidste fire har jeg slagtet, og jeg har taget billeder mens jeg har slagtet dem.

Jeg tænkte nu jeg ikke har billeder fra selv turen kunne nogen måske ha glæde af at se hvordan jeg slagter mine fugle.
Setup´et er ret lige til, 2 justerbar bukke fra Harald Nyborg, en gammel køkken bordplade, et affaldsstativ fra Gardena med en stor sæk på, en stor boltsaks og en lille håndholdt gasbrænder til at svitse hår og små dun.






Jeg har ikke samlet fjer op fra gulvet netop for at vise man sagtens kan tørplukke og slagte dem uden at svine en masse. Jeg tager udelukkende brysterne og lår, de bryster med mere end max 2 hagl i tager jeg uden skind på. Dem "flår" / skærer jeg skindet frit og af på og de bliver brugt til koldrøgede gåsebryster. Det gør jeg fordi de skal ligge i salt lage op til rygningen, og det trækker meget af blodet ud af brysterne, så de skal bare ha skyllet de værste blodansamlinger af inden de smides på frost.

Når brysterne skæres ud føres kniven på langs af brystbenet, og ned langs måske kravebenet? som vist på billedet.






Og der efter vipper du ud i brystet og skærer fint ned langs brystpladen til du står med hele brystet i hånden. Lårene er nemme at tage ud når man først får taget på det, jeg bruger boltsaksen til at klippe foden af.

Jeg lægger fuglene ned i sækken stille og roligt så dun og fjer ikke vælter rundt på værkstedet, sækken aflevere jeg i vildt / rest madaffalds containeren på Genbrugsstationen.







Kan klart anbefale at prøve og koldryge gåsebrysterne det smager fantastisk og er rigtig godt til madpakken.


Håber du har nydt / kan bruge det skrevne.
Du ønskes et Knæk & Bræk.

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: CHC, P_V

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1