Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Mit jagtår skal åbenbart starte med to Canadagæs 14 sep 2024 19:13 #6839

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 75
  • Modtagne Tak: 49
En ellers "håbløs dag", med alt for meget vind fra den forkerte retning blev squ da meget go!

Jeg kom sent på vandet i dag, højvande, blå himmel og 6-7 ms. fra vest-nord/vest var ikke liiiige optimalt..
De første timer tænkte jeg, det her dur ikke.. madpakken blev nydt med solbriller på..
Tankerne kræsede omkring alt fra, jeg ligger mig bare her og håber og det her dur bare ikke....

Jeg var faktisk på vej hjem da jeg så en and smide sig nogle hundrede meter i retningen jeg lige var kommet fra.. Den skulle have en chance..
jeg satte stikkerne i vandet og afsted det gik..
Anden lettede naturligvis langt fra mig, men hov... hvad var det langt bag den?

Det var gæs.. mange gæs, de sad og hyggede sig, men vinden var af h..... til..

Jeg lagde en plan i retning af, stage mig langt forbi dem i stik modvind, for så at ligge mig ud så jeg var på linje med dem. og lade mig blæse imod dem..
med "dæmperen" på slæb, naturligvis..


Det virkede, er du gal mand, det virkede.. Der kom øjebliklig ro på Bogøén, selv med stive 6-7 ms. i ryggen, havde jeg ingen problemer med at styre retningen og hastigheden.. der skulle kun et lille tryk i bunden til at prammen stod helt stille..
Gæssene og jeg, legede den vanlige leg, "hvem kigger først væk" leg, efterfulgt af "hvem er stædiges"... flokken delte sig, godt halvdelen af dem daffede i vandet med vrikkende halefjer og lidt brokken i geledderne.. men der blev en lille flok på 6-8 fugle, tilbage på tangen, så var det nu!

Et lidt langt kravl på ca 200 m. men i dejlig medvind, gjorde at jeg ingen problem havde med at høre hjerteslagene i ørene.. og da jeg var ca 20 meter fra dem der stod tilbage og stadig, stadig og gjorde sig til.. slog jeg til.

Den ene døde på et ben med hovedet under vingen, den anden da den tøvede!


Jeg elsker squ kravlejagt! (ikke så tit der forgår med solbriller på)
Følgende bruger(e) sagde tak: cpfj, mikaelws, tom.knudsen, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Reher.

Mit jagtår skal åbenbart starte med to Canadagæs 15 sep 2024 06:39 #6840

  • sfa
  • sfa's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 78
  • Modtagne Tak: 44
Dejlig beretning! Tak for den.

Vh Sfa
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit jagtår skal åbenbart starte med to Canadagæs 15 sep 2024 10:01 #6841

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 237
  • Modtagne Tak: 329
Hej Reher:
Tak for en dejlig beretning. Det er altid velgørennde at læse om andre, der deler den samme interesse, her “Opsøgende Strandjagt”.
Jeg kender spændingen ved at “fange” byttet i kikkerten, opsøge det, og så forsøge at bringe prammen på skudhold.
Canadagæs er strandjægerens storvildt, og samtidig yderst velsmagende. I en lang årrække var det min “juleaften-mad”. Desværre, i forhold til min popæl, er grænsen for canadagæssenes vinterkvarter, i Danmark, rykket stadig nordligere. Til sidst, dit “Logo-foto” viser dig som højre-skytte, men de 2 prambilleder viser “skydeskår” BÅDE tv og th…von’ ska’ det forstås?
Sæsonen er ny, så bare klø på.
Sendes med venlig hilsen, og ønsket om “Knæk & Bræk”
cpfj
PS: Madmæssigt mindes jeg IKKE en canadagås, der har “kikset” mht. at blive mør!





...husk at skyde dine skud, mens du KAN!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mit jagtår skal åbenbart starte med to Canadagæs 15 sep 2024 10:10 #6842

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 75
  • Modtagne Tak: 49

cpfj skrev: Til sidst, dit “Logo-foto” viser dig som højre-skytte, men de 2 prambilleder viser “skydeskår” BÅDE tv og th…von’ ska’ det forstås?



Hej cpfj,

Tak for de flotte ord, du har helt ret.. det er den opsøgende strandjagt der står mit hjerte nærmest! Det er så fedt at finde byttet i kikkerten, for så at ligge en plan og når det lykkedes, ende med en fugl eller to på dækket..

Du er godt nok skarp, mht. links og højre skydeskår.. det skyldes ganske enkelt at når man tager et "selfi" med en iphone, bruger jeg kameraret der er på samme side som skærmen for at kunne se billedet inden jeg skyder.. og af en eller anden grund, så spejlvender det billedet? hvorfor, tja.. det må vi høre tecgiganten om ;)

For om nogen, så er jeg en totalt højre hånd/bens person.. dog er mit mesterøje mit venstre, det har jeg dog lært at omgå ;) jeg plejer at ramme det jeg sigter efter :silly:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Reher.

Mit jagtår skal åbenbart starte med to Canadagæs 17 sep 2024 09:29 #6843

  • Torben Raunstrup
  • Torben Raunstrup's profilbillede
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Indlæg: 677
  • Modtagne Tak: 324
Tak for den flotte beretning Reher og tillykke med de 2 gæs.

Ja "gider" man "ofre" sig selv, er den opsøgende kravlejagt nok det mest spændende man kan bruge sin tid på derude.

Det må skyldes den tid man har blikket rettet mod fuglene, inden det afgøres.
(Enten det er fuglene eller en selv der træffer afgørelsen)

Trækjagt er bestemt også en fantastisk jagtform, om det så er under land, eller langt væk fra land ude på det dybe.
Er det steder hvor alting skal foregå med årer, padle eller pagaj, kræver det osse en hel del viljestyrke/fysik og jeg har KÆMPE respekt for dem der gør det.

Men her er det altid fuglene der kommer til mig, personligt pirrer det mest mit instinkt når jeg kommer til dem.

(Må hellere lige tilføje at jeg dyrker samtlige former for strandjagt, og har afprøvet det hele)
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Torben Raunstrup.
  • Side:
  • 1