Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Sidegevinster ved StrandJagt 07 dec 2023 14:19 #6530

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 236
  • Modtagne Tak: 292
Sidegevinster ved strandjagt
Den opmærksomme strandjæger har altid noget med hjem, også de på dage hvor der ikke er vildt i prammen.
Indenfor den sidste måned har jeg oplevet et par “godtvejrsdage”, UDEN at lande med vildt ombord. Alligevel havde jeg noget med hjem, nemlig nogle gode iagttagelser.
Den ene af dagene sejlede jeg for tomgang, i totalt havblik, helt klos på sivene. Mit håb var at få et par gråænder på opfløj.
Pludselig ser jeg noget “rørelse” i vandskorpen, lidt fremme. Jeg stopper maskinen, vender og stager tilbage. Min først tanke var, at det var en større bille, der var landet eller “faldet i vandet”. Det levende væsen jeg så, var kulsort, ca. 20mm i diameter. Nærmere eftersyn afslørede, at det havde 4 lange, tynde, helt bare, lyserøde ben, der endte i 4 små lyserøde fødder. Der var også et lille sort, spidst hoved, der endte i en lyserød tryne.
Det var en fantastisk oplevelse at se det lille dyr karte rundt på stedet, 5-6m fra sivkanten. Efter et par minutter hjalp jeg dyret ind i sivene.
Efterfølgende ærgrede jeg mig over IKKE at have taget fotos eller video.
Den følgende dag søgte jeg på Google. Det må have drejet sig om en “vandspidsmus”.
Jeg bemærkede IKKE det lille dyrs hale!

Ret kort tid efter ovenstående jagttur, havde jeg atter en “nul-tur”. Igen en dag hvor vandet var som “barbervand”. Denne dag passerede jeg spættede sæler indenfor 100m.
En lille hvalp, fra i år, lå på en sten, som jeg passerede i en 360 graders runde, nærmeste afstand 2-3m.
Ellers er der på HVER tur i prammen iagttagelse af havørn, somme tider med “nærkontakt”.
For nogle år siden havde jeg et morgentræk, for lok, med bl.a. brug af “snurrebasse-gråand”, nærkontakt med havørn, der væltede snurrebassen, der var opstillet i strandskyllet, ca. 10m fra mig. Havørnen blev siddende nogle sekunder ved den væltede plastand, på hvis ryg der stadig ses ridser fra ørnens klør. Mit digitalkamera var for sent at klargøre, så jeg fik først taget foto, da den hængte over lokket, til søs.
I forløbne uge havde jeg isfugl, sølvhejre, havørn, lille lappedykker og kjove på nethinden, i forbindelse med jagt fra prammen
À propos isfugl, så har jeg i ca. ét sekund haft isfugl på skærmkanten, under kravl, 20 cm fra mit ansigt.
Det beskrevne er kun eksempler på strandjægerens sidegevinster.
“Så, se at komme afsted og få én på opleveren”!
Sendes med venlig hilsen, cpfj

https://images.app.goo.gl/2m3QWCs94R7HTWXW7

Spættet sælhvalp


Spættet sælhvalp






Foto af havørn over snurrebasser
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Følgende bruger(e) sagde tak: BS, Lars Olsen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1