Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

En skøn november formiddag .. med gås på paraden 11 nov 2023 20:04 #6496

  • Reher
  • Reher's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 32
  • Modtagne Tak: 24
Egentligt var det søndag der skulle være dagen..

Fredag aften, imens konen var begravet i Vild med dans, tjekkede jeg YR om der måske var sket noget med udsigten.. Der var ellers meldt hård vind fra syd, lidt en "træls" vind på "min" plads så det var søndag der var i sigte, prognosen mente nemlig at søndag var en stille dag med 2-3 ms. fra nord/øst og tunge skyer..
Nå men tilbage til Vild med dans og det med konen.. Hva pokker!? nu sagde udsigten at søndagens vejr kom tidligt..

Hva..? Heidi (min kone) hvad siger du til at jeg står tidligt op i morgen... "Gør du bare det".
Grejet blev lynhurtigt pakket og vækkeuret sat til klokken 0600, så ville jeg med lidt god vilje være på plads én time før sol opgang.

Ankom til pladsen hvor min Bøgø ligger, i med "skiwet " og bønner i geværet.. jeg var max klar..
Hvad var det jeg kunne høre ...? Ja ja , den lokkende lyd af gæs der pludrede med hinanden.
"Det her bliver godt", op med kikkerten, vandet var sort af gæs... men var det lidt "hunde gøen, AKA bramgæs jeg kunne høre?:woohoo:

Hul i det, frem ad imod lyden og synet af gæs i det fjerne, ud af øjenkrogen susede skalleslugere og brunnakker om kap ude på det åbne vand.. "Det bliver godt det her", tænkte jeg...

Dagens første kravl, det var squ bramgæs da jeg kom tættere på. De var i luften og på vandet, de var over alt.. POKKERS! men hov, hvad var nu det?
Jo squ, lige der foran hele cirkusset lå der pokmig 6-8 af de grå... ned med hovedet og i med stikkerne, det var endnu højvande så selv de lange stikkere var korte, de tørre og varme fingre blev oftet til havet.

Rolig nu Sune, roooolig nu..... S.....! 35 meter fra dem og en nabo kæftede op om af den der "flydende sten" altså så farlig ud, nogen havde sladret og grågæssene gik på vingerne sammen med alle bramgæssene.
Er du vild mand en koncert! Lydbilledet gik fra ren idyl til Autoban frokost i uge 29 på få sekunder!

Ja ja, jeg viste godt at de nok ville være svære.. nå, op med kikkerten igen, jeg var jo lige kommet så mon ikke der nok skulle komme flere chancer...

Kravl til skalleslugere.
Jeg bruger briller og kæmper lidt med at de dugger, bliver våde og hvad har vi, når jeg jager.. Brillerne lå derfor i den tørre kasse under stævnen, 5 sorte prikker der ude lignede ænder.. de får en kravle tur!
- 200 meter på maven og sandheden kom snigende... "Det er squ da ikke ænder det der, det er skalleslugere"! .. på med brillerne igen, op på knæ og frem med kikkerten igen... der lå lidt brunnakkere langs en sandtange, men jeg viste at imellem dem og mig var der dybt vand... hvad pokker gør du Sune?

Jeg har altid været en handlingens mand og med tilpas meget fandensvolskhed så .. ned på maven igen og bruge stikkerne som karteskeer (det kan man godt, en vabel eller to i håndfladerne og tættere på ænderne kom der først lidt "PIIIFT", "PIW PIW", strakt hals og på vingerne gik de... ?
Hva pokker skete der? jo det var såment skalleslugerne fra før, jeg havde ikke set at de lå lige til styrbor for mig og kunne se hele min side! Så da de gik på vingerne lettede brunnakkerne også.. :angry:

Hvad gør vi nu?
Kaffe tid, ud med lokkerne og tænke


Hva finder du på Sune? ... det var svært det her.. fuglene var virkelig på stikkerne..
- måske skulle jeg prøve der ovre du ved, der plejer de at ligge sig langs lang...

Kursen blev sat, der er langt til "spottet", padlen kom igang.. og afsted det gik, "mio mio" er det ikke, jo det er det.. to flotte edderfugl kokke og deres fruer lå og hyggede sig på det nu helt spejlblanke vand, flotte er de, eksotiske som de er! Ind over fra øst kom havørnen majestætiske svævende på stivevinger og termik..
To krager brokkede sig gevaldigt da de passerede ørnen på behørig afstand..
Jeg nåede at tænke, måske ørnen kan flytte lidt på fuglene som den plejer at gøre det når den knejsende og stolt hænger der oppe under de lave skyer.
-
Fremme på pladsen, jo jo den var god nok.. en lille flok brunnakker havde puttet sig i en af de små vige. Det bliver dagens chance det her, du ved at der henne på pynten er der lavt og sten under vandet sune, ik? .... jo jo rolig nu ...
Bare liiiige en meter mere, GRÅNSCH... lyden af sten under kølen, ja Bogøen stikker lidt dybere end man ønsker til tider.. jeg smed stikkerne og satte hænderne ned i det friske vand.. lige der var bunden, jeg "gik på hænder", liiiidt tilbage og lidt til siden... PIIIIIFT, flokken gik på vingerne!
For Sulan da Sune... ikke igen..

Nå, op på hesten igen, hvad gør vi nu? :S

Jeg var pænt smadret efter den lange padletur og alle de kravl, retur til lokkerne, måske er der noget der har smidt sig...
En stor flok brunnakkere lå og ventede på mig da jeg rundede pynten.. opskriften kender du sune.. ned på maven og ... de lettede fandme igen kun 40 meter fra bogøen... ammen for h..... da!
Nå, nu er det squ kaffe tid tænkte jeg! Vejret var nu helt fantastisk smukt, høj himmel med enorme skyer der truende listede forbi uden at trække en mine..

Hjem igen
-Tiden var nu tæt på bagkanten, jeg havde åbenbart i et svagt øjeblik lovet konen en tur i Plantorama for at se på julepynt! :blush:
I vandet og en, to lokkere under armen med den tredje på slæb... hvad var det! ?
Det var som om horisonten imod nord var levende, en sort slange bugtede sig over bakkerne, DET ER DA GÆS! og så kom lyden...
ude godt, hjemme bedst.. de mange gæs fra i morges havde fået maven fyldt og var nu på vej retur på vandet for at slå mave....

I bedste garilja soldat stil kom jeg nærmest sidelæns op i bogøen... afsikre og ned med hovedet, de første landede kun 60-80 meter fra mig, lige som jeg havde lagt mig til rette, skærmen pegende stik i deres retning.. B)
DET HER BLIVER GODT.... oppe i tankerne gik snakken, Øhhh Heidi (konen) det er mig, jeg bliver lidt forsinket, ja du ved ....

Gæssene virkede lidt konfuse og selv overraskede over at være kommet retur på vandet.. 40 meter tilbage, strækker de hals? nej.. de gotter sig bare... 30 meter, de vender squ røven til mig, den ene viftede med bagen fra side til side.. 25 m. ud af "gaflen" med geværpiben.... SÅ gik den ikke længere.. et eller andet skræmte dem, de gik på vingerne.. pegende med en arm fandt jeg den ene... den nåede en meter op og...... BANG, stendød! YEEEES MAND!

Jeg sendte en tanke til, Christian Lundberg Eilers og hans youtube videoer, "det var squ ét "Elers" skud det der Sune tænkte jeg :woohoo:
OG der lå den, i det blanke og klare vand.. en stor fed grågås. .


På parade på stævnen og hjem imod Plantorama og julepynt gik det... med et smil fra øre til øre og trætte arme.. tilfreds med dagens udfald.. Diana havde endnu engang velsignet mig med frisk bytte! Jeg bliver så taknemlig hver gang det sker :cheer:


Sikke en flot fugl

Hvalpen syntes også den var lækker B)

Jeg nåede lige et sæt med gåsebryst (Rester fra i aftes, canadagås fra premieredagen) og rødkål, inden der gik julehelvede i den..


Knæk og bræk der ude
Sune
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, cpfj, BS, Tho, Cleilers, tom.knudsen, Lars Olsen, Rasmus Roland

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Reher.

En skøn november formiddag .. med gås på paraden 12 nov 2023 15:19 #6500

  • tom.knudsen
  • tom.knudsen's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 140
  • Modtagne Tak: 63
Meget fin beretning - og fint udbytte. Tak for at du tog dig tiden til at dele oplevelsen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

En skøn november formiddag .. med gås på paraden 15 nov 2023 08:44 #6507

  • Wac
  • Wac's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 164
  • Modtagne Tak: 53
Sådan Reher! Tak for at du deler din oplevelse med en god fortælling og billeder. Så er du kommet godt i gang med livet som kravlejæger :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Reher

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1