Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Sæsæsonen’s sidste kravl (fra Dagbogen) 05 maj 2023 20:43 #6296

  • cpfj
  • cpfj's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 231
  • Modtagne Tak: 285
Sæsonen’s sidste kravl
Som så mange “tråde” i SOH, tog også Cleiler’s tråd (Tema “Film”) et par sidespring. Jeg vover at fortsætte emnet:
“Sæsonen’s sidste kravl”.
31. Januar 2023: Det er tirsdag, og det er nogle dage siden, jeg sidst var i prammen, så jeg havde vældig lyst til en tur på stranden.
Vejret lød på møgvejr. Kraftig vind fra V-NV…og REGN. Jeg er sart, og bryder mig IKKE om regnvejr.
Hele formiddagen “lurepassede” jeg. Ku’ se på havebassin’et, at det regnede. Jeg tjekkede det hvert 5. minut.
Ved middagstid blev beslutningen taget, så er det NU. Alt var klar til afgang, og jeg var fuldt påklædt, til at hoppe i prammen, og det skete kl 12:30.
Jeg var så heldig at komme i prammen, på et tidspunkt, hvor der var et lille ophold mellem bygerne.
Pga. vindretning, var der som forventet, høj vandstand, hvilket er optimalt på valgte kyststrækning. Den høje vandstad får gråænderne til at søge ind i sivene…og det havde de også gjort idag, MEN, der var alt for mange gråænder, og dermed alt for mange øjne, så mit kravl langs sivene blev afsløret. Min tilsynekomst fik ænderne til at lette, flyve nogle hundrede meter, og smide sig i den høje sø, nogle hundrede meter fra kysten. Et kravl var udelukket, både pga. det hårde vejr og mængden af fugle.
Jeg havde god tid, stagede ind, og tøjrede mig til sivene. Her vendte jeg ryggen til det tossede’ vejr, lå godt, og nød synet af de mange ænder. Efter ca. 10 min. kom der 5 gråænder og landede ca 100 meter nærmere land end hovedflokken. Kort tid efter var de 5 ænder kun omkring 50 m fra land, og jeg slap sivene.
Vinden, kraftig medvind, alt grej var “inde”, venstrehånden var på styrepinden, og højrehånden på kolbehalsen. Det kørte efter planen, dog stod jeg ikke distancen, idet jeg kun halvklarede doublé’en, da de sprang.
Gråanden, jeg fik, var en flot andrik. Tilbage ved udgangspunktet, for drivchancen, plukkede og ordnede jeg den flotte fugl, osse’ flot som rengjort.
Efter 1/2 time forlod jeg stedet, og stagede videre. Længere henne langs kysten får jeg nok en drivchance, denne gang til et gråandepar, der sidder på en sten. På trods god dækning, god vind og frie hænder, som på første chance, “går” ænderne i utide, og jeg skyder kun ét skud, der dødskyder dragen.
Vejret var grimt med vind og nedbør, så jeg SLUTTER sæsonen og tar’ hjem.
Efterfølgende blev jeg glad for min beslutning om at droppe aftentræk, idet vinden tog yderligere til, og der kom nogle kraftige byger.
Resumé: Godt 7 km kravl langs kysten, 2 chancer, brugte 3 skud og landede med 2 gråandrik’er ombord, den ene grydeklar. Vel hjemme ordnede jeg den sidste and, fruen “finrensede”. Automaten blev renset, jeg blev “renset”, og så var det tid til en kop kaffe og til at slappe af.
For mig blev sæsonens sidste kravl en god afslutning på en god sæson 2022/23.
Sendes med venlig hilsen, cpfj

Resultatet af sæsonen’s sidste kravl, 2 “næsten” grydeklare gråænder.
...husk at skyde dine skud, mens du KAN!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Torben Raunstrup, BS, Cleilers, Søulven, Lars Olsen, Rasmus Roland, PLI

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sæsæsonen’s sidste kravl (fra Dagbogen) 07 maj 2023 12:27 #6297

  • kimworm
  • kimworm's profilbillede
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 253
  • Modtagne Tak: 207
Tak for en god beretning. Jeg kan sagtens genkende problemet med at kravle når der er for mange ænder.

Men da jeg voksede op i en tid hvor man altid klagede over, at der var for få ænder, så kan jeg ikke få mig selv til at klage over for mange ænder :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sæsæsonen’s sidste kravl (fra Dagbogen) 29 maj 2023 20:40 #6303

  • Cleilers
  • Cleilers's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 128
  • Modtagne Tak: 131
Tak for den fine fortælling. Ja hvem kender ikke det at, nok er vejret dårligt, man burde blive hjemme, der er garanteret ingen ænder, det er for koldt, osv osv osv…. Men man må bare afsted.. og godt var det, at komme derud på de store vidder …..

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sæsæsonen’s sidste kravl (fra Dagbogen) 31 maj 2023 10:18 #6305

  • Raste
  • Raste's profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 13
  • Modtagne Tak: 7
Fin fin beretning, lige til at køre en indre film, tak for den.
Nyd dagen.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1