Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

Det er godt nok længe siden, del 1. 27 feb 2022 15:34 #5608

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Kalenderen siger 28/12 - 2021 og jeg har lavet en aftale med min svoger om en aften hyggetur efter gæs på den lokale fjord. Han har efter en længere pause fået anskaffet sig et par pramme, så ham og hans far kan få noget kvalitetstid samtidig med lidt god jagt og masser af frisk luft. De har dog været uheldige, og gæssene har drillet lidt så jeg håber vi kan få et par stykker her til aften.

Efter en hurtig tur forbi strandjagtsforeningen for at hente hans pram, lusker vi ud mod det slæbested hvorfra vi vil sætte i. Vejret er faktisk ok jagtvejr, en let vind fra øst, ingen nedbør men overskyet. Vi har ingen ide om hvad vi finder når vi kommer ud, jeg har ikke været ude og se hvad der rør sig i området.
Vi får læsset grejet af og prammene sat vi vandet, det går jo heldigvis hurtigt og smertefrit :). Det er sjovt selvom jeg har været i dette "game" i noget over 10 år, så får jeg stadig kriller i maven når jeg sætter fra land og sejler ud mod "pladsen". Jeg tænker jeg næppe kan være den eneste der har det på denne måde.

Hvad mon denne aften byder på?

Efter små 15 mins sejlads i Guldborgen med prammene efter har vi fundet det sted hvor aftenens "slag" stå. Støvle dybt vand med fin sandbund, faktisk er vandstanden liiige til den lave side, og endnu engang bliver jeg mindet om hvorfor jeg har Guldborg´en. Den pram kan næsten sejle i en spytklat :), og det er altså super lækkert når man befinder sig på en meget lavvandet fjord.

Vi får smidt lokkere ud, 3 svaner og 23 lokke gæs ( 13 grågæs og 10 canadiere ), jeg spænder min pram efter Guldborg`en og sejler små 3-400m væk og opankre den ude i det åbne. Efter en hyggelig pagajtur retur mod min svoger der allerede har smidt sig til rette i prammen, får jeg smidt linerne i frølårene og selv lagt mig til rette.

Vi får sludret om jagt og hvad de ( min svoger og hans far ) har oplevet på deres jagter. Og det er faktisk ret begrænset hvad der rør sig her til aften, der er dog altid noget at se på her hvor vi er. Vi kan hører nogle bramgæs over land, men jeg forventer at det træk der vil komme, kommer bag fra os, og vinden dikterer at vi ligger med ryggen til trækket, men vi kan forhåbentligt kalde dem rundt og ind til lokkerne, når og hvis de kommer.

Hmmm der sker ikke rigtig noget, vi har nu ca 1 time til lukke tid, og det er yderst begrænset hvad vi har set og hørt. Vi kan hører nogle grågæs der kommer flyvende bag fra langt bag os, jeg kalder af dem en del gange og de svarer. Men de bliver stille, og der kan man med fordel stoppe med at bare kalde løs. Så hellere lige afvente hvad de gør og tage den der fra. Vi kan hører de lander på vandet et par hundrede meter bag os. Og så er det bare den sædvanlige diskrete sludren, samt lidt gakken / kalden i ny og næ fra dem. Hver gang de kalder, svarer jeg på helt samme måde. Her bliver tiden lidt flydende og jeg aner ikke hvor lang tid vi ligger og laver disse frem og tilbage udvekslinger, men, vi kan hører de kommer tættere og tættere på. Deres rute mod os går mod venstre om over på den side hvor min svoger ligger, de kommer lige så fint svømmende over på hans side og skråt op foran så vi begge nu har en rigtig fin chance til dem. En fin flok grågæs på vel en 25 gæs, ikke så tit man får dem sådan til at komme svømmende.

Jeg vil mene de er små 8 meter fra ham da vi signalerer at NU skal de ha, og i løbet af en kort øjeblik ligger 3 rigtig fine grågæs forendte, klar til at blive samlet op og lagt i prammene. Vi er super glade, for helt ærligt, så har det godt nok været en tynd kop te her til aften. Så vi er absolut klar på mere spænding!! t) Og det med at have dem liggende bag dig, du kalder igen og igen og skal forsigtigt se dig bag over hele tiden for hvor er vi i processen, giver en noget øm nakke når man som jeg er lidt svagelig :).

Well, der vil ikke komme flere grågæs, vi ser lidt Bramgæs men overraskende nok er de stort set heller ikke tilstede her til aften, lidt af en overraskelse faktisk!
Med ca 20 min til lukketid snakker vi om vi måske skulle pakke sammen, men vi når dårligt at bringe emnet op før vi kan hører en større flok CANADAGÆS et godt stykke ude på min højre side!!! OMG ( Oh My God )!!! CANADAGÆS, jeg har ikke nedlagt en canadagås på denne fjord i jeg ved ikke hvor mange år. Selvsagt så kalder jeg som galt det livet selv, også på trods af jeg godt ved de skal direkte forbi den opankrede Guldborg hvis de skal komme hen til os. Men til min skuffelse kan jeg hører de smider sig ude på den anden side af Guldborg´en. Ærgeligt, men helt ærligt, CANADAGÆS, wow. Dem der kender mig vil ikke have 1 sekunds tvivl om hvad der mon foregår inde i gåsetossens hoved :). En misset lejelighed til at få nedlagt årets første og nok eneste canadagås, men da ikke mere misset end at der jo kommer en dag igen i morgen t).

Vi får ikke flere muligheder end den fine chance til de svømmende grågæs der allerede ligger i prammene. Men det har været en rigtig fin aften, god skydning, godt vejr, hygge med en skøn gut, forskelligt vildt at se og hører, gæs i prammene men toppen af poppen er jo uden tvivl Canadagæssene, wow.... Og vi har trods alt kun løsnet 4 skud længe før canadierne kom, så de vil helt sikkert ikke ha været skræmt af vores skud.
Vi når da også kun lige ind til slæbestedet før jeg spørger om han vil med ud dagen efter til 2. halvleg og forhåbentlig få en canadagås med hjem? Det kan han desværre ikke, så skal jeg mon tage en tur ud alene?? For fanden ja, hvad tror du selv?! Canadagæs drenge......

Del 2 følger senere.

Ha den bedste dag alle sammen, håber I alle har det godt og nyder livet.
De bedste hilsner

Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: ferguson, Torben Raunstrup, cpfj, Bschmidt, Cleilers, tom.knudsen, Lars Olsen, christianmejer@

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

Det er godt nok længe siden, del 1. 02 mar 2022 06:39 #5609

  • christianmejer@
  • christianmejer@'s profilbillede
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Indlæg: 10
  • Modtagne Tak: 6
Fin tur til jer :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

  • Side:
  • 1