Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig
  • Side:
  • 1

EMNE:

VHF Håndholdt 08 sep 2018 18:33 #1632

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej alle.
Håber I er kommet godt ind i den nye sæson t) .
Jeg ville lige hører hvad I har valgt af håndholdt vandtæt VHF radio dem af jer der har een? Jeg har selv kigget lidt på det, og skal ha en til når min sæson begynder til oktober, så jeg har lidt tid at løbe på endnu.
Jeg har set nogle sender på 1, 3 eller 6 watt, og tænker det må være hvor kraftfuldt den sender.
Jeg har ikke taget mig et VHF certifikat men det skal nok komme senere, lige nu er det vigtigste at finde den rigtige radio, samt den kan redde mit eller en andens liv hvis uheldet er ude.
Giv gerne lyd med hvad i har af erfaringer.
På forhånd 1000 tak for alle inputs.

De bedste hilsner
Henrik J.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

VHF Håndholdt 10 sep 2018 19:32 #1655

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Må jeg skal tolke den manglende respons som at ingen har håndholdte VHF radioer, men vi alle sætter vores lid til mobil telefonen kan skaffe os den fornødne hjælp hvis uheldet er ude :S .
Er selvfølgelig godt klar over flere havjægere forhåbentlig har en fastmonteret i deres Mopa eller lign båd.
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

VHF Håndholdt 11 sep 2018 18:28 #1662

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Jeg skal også have en erstatning for min gamle.
Men det jeg gerne vil have fingerne i er pt udsolgt, tror vist det den du linkede til i andet opslag.
Jeg er også meget nysgerrig på denne model VHF da den er lille og flyder, vandtæt og endda lyser hvis den ryger i vandet selv om den er slukket.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

VHF Håndholdt 11 sep 2018 18:48 #1663

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Hej Anders.
Den anden er ikke udsolgt, de har den åbenbart 2 steder, jeg har ikke bestilt da jeg håbede at høste lidt erfaringer fra andre. Men det ser unægteligt ud til jeg bare må hoppe ud i det da deling af erfaringer jo ikke lige frem fyr om ørene på een :) .
Cobra VHF

Mvh Henrik
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

VHF Håndholdt 11 sep 2018 19:07 #1664

  • HIT7
  • HIT7's profilbillede
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Indlæg: 182
  • Modtagne Tak: 38
Nææ men måske der ikke er så mange der bruger dem, så kan vi jo være forgangs mænd :D
Min gamle er en kineser og ikke værd at skrive om, købte den brugt og inden for et år var den flækket.
Jeg overvejer stærkt den anden faktisk da det skulle være markets mindste og burde leve op til mine krav som jeg læser det.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

VHF Håndholdt 11 sep 2018 20:36 #1669

  • Tybjerg
  • Tybjerg's profilbillede Emne forfatter
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Indlæg: 470
  • Modtagne Tak: 200
Den du skriver om har de også på marine torvet til 100,- under den du linker til.

VHF Icom
God gåsejagt betinger, gæs på STIVE vinger B)
HUSK at nyde livet og dine nærmeste mens du & de er her!
Følgende bruger(e) sagde tak: HIT7

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af Tybjerg.

VHF Håndholdt 12 sep 2018 00:00 #1672

  • fmadsen
  • fmadsen's profilbillede
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Indlæg: 33
  • Modtagne Tak: 6
Hej
Jeg har en og har haft i nogle år, jeg ”bruger” den også.
Bruger den, vil sige at den er med og tændt, for umiddelbart er det jo ikke noget man knevre i, hvis andre muligheder er der, - mobiltelefon.
Man skal huske at VHF er åbne samtaler, hvor alle med en VHF kan lytte med, men godt nok har tavshedspligt.
Man skal også huske at rækkeviden i småbåde næppe er mere end 5 km, uanset sendestyrke da VHF bevæger sig i rette linjer, - så mastehøjden bliver lige så bestemmende som signalstyrke.

Det er sikkert alt efter farvand, hvor meget trafik der er på kanalerne, men på kanal 16, er det jo kun relevant udveksling af oplysninger, herunder nødkald.
Så faktisk har jeg kun lyttet i den, aldrig haft behov for at kalde hjælp, heldigvis, og sejler fint under broen uden at klappen skal op:)

Jeg så den først og fremmest som en mulighed for hjælp ved motorstop, hvor man kan kalde alle uden at kende et telefonnummer.
I en nødsituation kan man også kalde Lyngby Radio på deres nødtelefon – 80 60 40 20
De vil så kunne videresende et nødkald på VHF, et såkaldt Mayday relay, og mon ikke også de vil sende en mindre alvorlig nødmelding, såkaldte pan pan og ilmeldinger. Deres sendestyrke og mastehøjde er i en anden liga end en håndholdt VHF kan drømme om.
https://www2.forsvaret.dk/omos/organisation/operationsstaben/operationscenter/Pages/LYRA-LyngbyRadio.aspxhttps://www2.forsvaret.dk/omos/organisation/operationsstaben/operationscenter/Pages/LYRA-LyngbyRadio.aspx

Skulle jeg ud og købe, ville batteritid være væsentligt og vægt mindre betydningsfuld, får man brug for den, er det rart, at den ikke går død efter kort tid i koldt vejr.
Nu er pengepungen jo også med i købet, men jeg ville overveje om der kunne blive råd til DSC (Digital Selective Call) og integreret GPS, for så får den bedre nødfunktion.
Her er en uden jeg kender det mindste til den http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1829http://www.vhfshoppen.dk/product.asp?product=1829

En grund til de udeblivende svar er måske, at det hele skal holdes op mod, hvad skal den bruges til, hvilken form for sejlads hvor?
Hvad er behovet, er behovet der overhovedet eller er mobilen tilstrækkeligt?
Før det er besvaret, er det svært at dele erfaringer.

Jeg synes man skal tage VHF-certifikatet, det er måske også med til at afklare behov og muligheder, så man får købt den rigtige første gang.

Vh Finn

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Sidste redigering: af fmadsen.
  • Side:
  • 1